Guardian je u suradnji s InfluenceMapom, thinktankom koji prati lobističke napore industrija koje zagađuju okoliš, analizirao oglase 78 pojmova povezanih s klimatskim promjena. Rezultati pokazuju kako tvrtke koje proizvode fosilna goriva, kao i one koje blisko surađuju s njima, spadaju među najveće zastupljene vlasnike oglasa dizajniranih da izgledaju kao rezultati uobičajenog Google pretraživanja.
Rezultati pokazuju kako su više od njih 1600 ukupno postavile tvrtke sa značajnim interesima za korištenjem fosilna goriva.
Oglašivači tako plaćaju da se njihovi oglasi prikazuju na tražilici kada korisnik upita određene pojmove. Oglasi su privlačni tvrtkama jer su izgledom vrlo slični rezultatima pretraživanja. Zanimljivo je da više od polovice korisnika, u anketi iz 2020., izjavilo kako da ne mogu razlikovati plaćeni oglas i rezultate Google pretraživanja.
-Google dopušta grupama koje promoviraju fosilno gorivo da plaćaju kako bi utjecale na mišljenja ljudi koji se putem Google tražilice žele educirati o klimatskim pitanjima. Sektor nafte i plina odmaknuo se od taktike osporavanja znanosti o klimatskim promjenama i sada umjesto toga nastoji preusmjeriti javne rasprave o dekarbonizaciji u svoju korist- kazao je Jake Carbone, viši analitičar podataka u InfluenceMapu.
Oglasi naftne kompanije Shell – ukupno ih je izbrojano 153 – pojavili su se u 86% pretraživanja kada je u tražilicu upisana "neto nula".
Goldman Sachs, koji je omogućio gotovo 19 milijardi dolara zajmova industriji fosilnih goriva u 2020., imao je treći najveći broj oglasa. Oglasi banke pojavili su se na gotovo šest od 10 pretraživanja za "obnovljivu energiju".
Oglasi konzultantske tvrtke McKinsey pojavili su se u više od osam u 10 pretraživanja nakon upisivanja u tražilicu "energetski prijelaz" i četiri od 10 pretraživanja za "klimatske opasnosti. Posljednjih godina McKinsey je savjetovao 43 od 100 svjetskih kompanija koje najviše zagađuju okoliš, prema New York Timesu.
Aramco, državna saudijska naftna tvrtka, koja je najveći svjetski izvoznik nafte, imala je 114 oglasa na ključne riječi "skladištenje ugljika", "hvatanje ugljika" i "energetska tranzicija". U njihovim se oglasima uglavnom tvrdilo da tvrtka "promiče biološku raznolikost" i "štiti planet".
Za razliku od Facebooka, Google nema javno dostupnu arhivu oglasa, što znači da je teško analizirati oglašavanje na platformi. U EU i Ujedinjenom Kraljevstvu, Google pruža sveobuhvatne podatke samo o oglasima koji izravno spominju političare ili političku stranku ili one koji sadrže referendumsko pitanje
-Čak 98,5 posto prihoda Facebooka i 83,3 posto prihoda Googlea se ostvaruje oglašavanjem. Građani često nisu svjesni koliko velike platforme profitiraju na našim podacima, raspoloženjima, zdravstvenim stanjima, interesima i slično. Da nas netko prati na ulici, to bi bilo ilegalno. No, na internetu je sve dopušteno. Pozdravljam zabranu praćenja maloljetnika na internetu u svrhu oglašavanja te lakšu kontrolu oglašavanja za odrasle- izjavila je zastupnica u Europskom parlamentu, Biljana Borzan.
-Nedavno smo pokrenuli novu politiku koja će izričito zabraniti oglase koji promiču poricanje klimatskih promjena. Ova se pravila odnose na sve oglašivače, uključujući energetske tvrtke i financijske institucije, a mi ćemo blokirati ili ukloniti sve oglase koji sadrže sadržaj koji krši pravila- poručili su iz Googlea.
Aramco i Goldman Sachs nisu odgovorili na zahtjeve novinara za komentar. Glasnogovornik ExxonMobila izjavio je pak: “ExxonMobil je desetljećima pridonio razvoju znanosti o klimi i učinio je svoj rad javno dostupnim. I kako se razumijevanje klimatskih promjena od strane znanstvene zajednice razvijalo, ExxonMobil je reagirao u skladu s tim“
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....