Preporuke zlata vrijedne: Koje izvedbe iz bogatog i raznovrsnog programa Muzičkog biennala Zagreb ne biste smjeli propustiti otkrivaju umjetnički ravnatelji MBZ 33

Približava se 33. izdanje našeg najvažnijeg festivala suvremene glazbe, Muzičkog biennala Zagreb, koji će se održati od 5. do 12. travnja 2025. godine u Zagrebu.

Ivan Skender, Tomislav Oliver i Davor Vincze

 Vedran Metelko/

U osam dana trajanja Biennala, u dvadesetak zagrebačkih izvedbenih i drugih kulturnih prostora, nastupit će više od 230 izvođača/-ica i skladatelja/-ica iz preko 30 zemalja sa šest kontinenata te će publici predstaviti program najrelevantnijih i najaktualnijih glazbenih strujanja današnjice. Odabir što gledati, što nikako ne propustiti i koji su to manje razvikani nastupi,,skriveni’’ u programu nije jednostavan, stoga smo u želji da publici olakšamo izbor za programske preporuke upitali umjetničke ravnatelje manifestacije, skladatelje Davora Vinczea, Ivana Skendera i Tomislava Olivera, koji su program i osmislili. Uz napomenu kako ni njima zadatak nije bio jednostavan, pozivamo vas da proučite njihove preporuke koje obuhvaćaju neke od velikih festivalskih izvedbi u udarnim večernjim terminima, kao i one koje su se smjestile u ranijim ili kasnovečernjim terminima. Cijeli program 33. izdanja Muzičkog biennala Zagreb dostupan je na službenim stranicama festivala, prolistajte ga, izaberite svoje favorite i uživajte u raskošnom bijenalskom programu.

Davor Vincze, umjetnički ravnatelj MBZ 33

Koncert Clavecin électronique

Utorak, 08/04 | 17:00 – 18:00 | Zagrebački plesni centar

Clavecin électronique jedan je od onih koncerata zbog kojih me istinski veseli rad na Muzičkom biennalu Zagreb. Gośka Isphording vrhunska je čembalistica – umjetnica koja ovaj povijesni instrument neprestano iznova osmišljava, otvarajući ga prema novim zvučnim dimenzijama. Posebno me raduje što će u Zagrebu izvesti tri potpuno nove skladbe, svaku na svoj način jedinstvenu. U istom programu, turski skladatelj i dirigent Utku Asuroglu donosi intrigantan spoj zvuka i svjetla, gdje se vizualni elementi stapaju s glazbenom strukturom. Hrvatski skladatelj i biolog Boris Jakopović, čiji se polistilistički pristup i rad s kolažem sjajno uklapaju u ovaj projekt, daje čembalu novo ruho kroz slojevitu elektroniku. Belgijski skladatelj Daan Janssens, pak, kroz suradnju s legendarnim centrom Henri Pousseur, istražuje granice između akustičkog i elektroničkog zvuka na način koji uvijek iznova iznenađuje. Uz to, čut ćemo i Aleksandru Gryku čija glazba – nepredvidiva, ekspresivna i posve jedinstvena – prkosi svim očekivanjima. Velika mi je čast što ovaj koncert nastaje u suradnji s belgijskim Muziekcentrum De Bijloke, gdje će na jesen biti ponovno izveden. Ako mislite da znate kako čembalo zvuči, dođite i dopustite da vas iznenadi – jer ovo nije povratak u prošlost, već pogled u budućnost ovog fascinantnog instrumenta.

image

Gośka Isphording

Www.pawelstelmach.pl/

Tri multimedijalne instalacije na temu Prekinutih veza

Obilazak svih instalacija: utorak, 08/04 | 11:00 – 12:30 | Studentski centar u Zagrebu/mjesto susreta

Tijekom festivala otvaramo tri nove multimedijalne instalacije, nastale posebno za ovogodišnju festivalsku temu prekinutih veza. Autori instalacija su: Tine Surel Lange, Hrvoje Hiršl i Nolan Lem – troje umjetnika koje iznimno cijenim zbog njihove sposobnosti da jednostavnim, ali snažnim konceptima komuniciraju velike ideje.

Tine, koja dolazi iz jednog od najsjevernijih naseljenih sela u Norveškoj, iz prve ruke svjedoči posljedicama klimatskih promjena. Njezino djelo Pismo čovječanstvu zamišljeno je kao oproštajno pismo razočarane Majke Zemlje ljudskom rodu – iskreno, suptilno ironično i bolno stvarno. Hrvoje, naš konceptualni i medijski umjetnik, fasciniran je hipertehnološkim fenomenima i njihovim implikacijama, što je pretočio u instalaciju Dimenzije linije koju je realizirao u suradnji s kompozitorom Yongbomom Leejem. U Nolanovoj instalaciji Brbljavi potok zvuk generira skupina robotski kontroliranih klavijatura. Njihov algoritamski generiran razgovor, kada se ispreplete, zvuči kao šum potoka – meditacija o suvremenim tokovima svijesti i digitalnom pejzažu u kojem danas živimo.

image

Tine Surel Lange, Pismo čovječanstvu

Instalacije su otvorene tijekom cijelog festivala i toplo ih preporučujem – svaka donosi drugačiji pogled na prekinute veze, bilo da se radi o raskidu između prirode i čovjeka, promjenjivoj percepciji prostora ili kolektivnoj svijesti nastaloj iz mnoštva individualnih glasova.

image

Prekinute veze, tri suvremena baleta

Veze svjetova: Hong Kong New Music Ensemble + Vertixe Sonora + Vid Veljak

Subota, 12/04 | 20:00 – 21:30 | Tvornica Kulture

Ovaj koncert jedan je od vrhunaca MBZ 33 i u potpunosti naša produkcija, nastala također na ovogodišnju temu prekinutih veza. Udružili smo snage s Hong Kong New Music Ensemble, španjolskim ansamblom Vertixe Sonora i našim vrhunskim čelistom Vidom Veljakom, tvoreći nesvakidašnju trilateralnu suradnju. Za ovu priliku naručili smo četiri nove skladbe, svaku sa svojim jedinstvenim konceptom. Sonja Mutić, hrvatsko-srpska skladateljica s diplomom Harvarda, majstorica je koja kroz suptilne geste postiže nevjerojatnu muzikalnu ekspresivnost. Angus Lee, multitalentirani skladatelj, flautist i dirigent iz Hong Konga, za ovu skladbu inspiraciju crpi iz vaporwave estetike i cyberpunk nostalgičnih pejzaža internetske ere prošlog desetljeća. Camilo Mendez, kolumbijski skladatelj s prebivalištem u Hong Kongu, prevodi vanmuzičke impulse u zvuk, a neki od glazbenika svirat će na instrumentima koje su sami osmislili. Pilar Miralles, Španjolka s finskom adresom, koncert zatvara neobičnom kombinacijom elektronike i improvizacije – u finalnoj gesti skladbe, izvođači doslovno spremaju instrumente natrag u kofere.

Ova suradnja ne završava u Zagrebu, koncert će se ponoviti dva dana kasnije u Galiciji, a sljedeće godine u Hong Kongu. Budući da zatvaramo festival upravo ovim programom, ne propustite priliku svjedočiti ovom fascinantnom susretu različitih glazbenih svjetova.

image

Hong Kong New Music Ensamble

Ivan Skender, umjetnički ravnatelj MBZ 33

Otvaranje MBZ 33: Prekinute veze, tri suvremena baleta

Subota, 05/04 | 19:30 – 21:00 | Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu

Tri skladatelja, tri koreografa, tri baleta, jedna tema. Za ovu prigodu, uparili smo umjetnike kako bismo im prepustili stvaranje tri vizije, tri pogleda na temu prekinute veze. Različiti skladateljski stilovi i različite koreografske estetike,,,suočeni’’ su s izvrsnim mladim ansamblom Baleta Hrvatskog narodnog kazališta. Hrvatski skladatelj Ivan Končić napisao je elektroničku glazbu za balet Flicker out u suradnji s koreografskim dvojcem Pett Clausen-Knight. Osebujnu je skladateljsku poetiku Končić pretočio u minimalističke obrasce, a u koreografima pronašao idealne suradnike za priču o trenutcima tik pred sam kraj. Hrvatska skladateljica Veronika Reutz Drobnić napisala je balet Black Puzzle - Still, I Rise za ansambl (u izvedbi Orkestra HNK) te je u ostvarenju ovog introspektivnog djela inspiriranog poezijom Maye Angelou usko surađivala s koreografom, prvakom Baleta HNK Takuyom Sumitomom. Na međunarodnom natječaju kojem je pristupilo oko 250 skladatelja odabran je skladatelj Rafal Ryterski, koji je u suradnji s talijanskim koreografom Alessandrom Giaquintom kreirao balet The Most Familiar Stranger, elektroakustično djelo sa snažnom porukom i osebujnom estetikom.

Cijela večer otvaranja bit će izniman audiovizualni doživljaj, kojim se osobno iznimno ponosim jer su parovi skladatelji-koreografi nadmašili moja očekivanja. Također, imam osobno čast dirigirati praizvedbama i daljnjim izvedbama. Ogroman trud svih uključenih bit će itekako vidljiv na sceni!

Izložba djela Julija Knifera i koncert Cantus Ansambla Meandriranja

Srijeda, 09/04 | 19:00 – 20:15 | Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog/Mala dvorana

Ovaj događaj spaja prošlost MBZ-a i MBZ danas; od izložbe jednog od najvećih hrvatskih vizualnih umjetnika 20.stoljeća, Julija Knifera, preko izvedbi skladbi Ive Maleca i Milka Kelemena pa do praizvedbi novih suvremenih skladbi – sve usko vezano uz Cantus Ansambl, koji je najveći izvedbeni promotor suvremene glazbe u Hrvatskoj i šire.

Glazba je za Knifera bila izuzetno važna. Još je u pedesetima upoznao rad skladatelja Igora Stravinskog koji je jednom rečenicom obilježio daljnji tijek Kniferovog rada i istraživanja:,,Stravinski je jednom prilikom napisao kako glazba nije ništa drugo nego ritam. Sebi sam tada rekao: ‘A zašto onda i ono što ja radim ne bi bio samo ritam?’ Započeo sam ispitivati horizontalno i vertikalno, zatim i dubinske ritmove. Stvarati, dakle, ritam. Horizontala i vertikala, crno i bijelo predstavljali su za mene krajnje ritmove’’, zapisao je sedamdesetih Knifer. Za ovu prigodu, u predvorju Lisinskog, na jednu će večer biti izložena djela Julija Knifera.

Cantus Ansambl već gotovo dvadeset i pet godina istražuje i promiče suvremenu glazbu, izvodeći djela hrvatskih i međunarodnih skladatelja. Ansambl je ključni akter domaće i svjetske scene, s preko 130 praizvedbi i nastupima na brojnim festivalima. Cantus Ansamblu se na koncertu na MBZ 33 pridružuju i sjajni solisti: Lidija Horvat Dunjko (sopran) i Marko Špehar (bas-bariton). Ponosimo se i s čak četiri praizvedbe na ovom programu; izvodimo djelo skladateljice Maje Bosnić, skladatelja Krešimira Seletkovića, Uroša Rojka te mladog skladatelja Juraja Marka Žerovnika koji je, ujedno, i prvi laureat novoutemeljene nagrade Biennala, Nagrade Milko Kelemen za mlade skladatelje.

Naziv ovog koncertnog događanja jest Meandriranja. Time pružamo posvetu Kniferu i njegovim suvremenicima, Kelemenu i Malecu, a kroz vremenski skok, odnosno,,meandriranje’’ do novonastalih djela, stvaraju se veze koje zapravo nikada nisu bile prekinute.

image

Julije Knifer, Institut za povijest umjetnosti

Branko Balić/

image

Cantus Ansambl

Matej Grgić

Tomislav Oliver, umjetnički ravnatelj MBZ 33

Mauro Lanza & Andrea Valle: Systema Naturae/Schallfeld Ensemble

Nedjelja, 06/04 | 20:00 – 21:15 | Lauba

Još otkako sam prvi put čuo Systemu Naturæ, ostao sam opčinjen kompozicijom, zvukom i konceptima koje sam doživio. Duboko impresioniran zvukovnom, ali i vizualnom magijom koju su, kao kroz neki dobro organizirani ritual, stvarali svirači ansambla uz vojsku neživih, ali računalom pokrenutih/oživljenih fizičkih objekata smještenih u prostoru, u meni je tinjala želja da organiziram izvedbu u Zagrebu. Systema Naturæ je ciklus od četiri različita djela: Regnum Animale, Regnum Vegetabile, Regnum Lapideum i Fossilia i konceptualno funkcionira kao katalog raznovrsnih imaginarnih bića, inspiriran srednjovjekovnom tradicijom bestijarija, herbarija i lapidarija te sustavnom klasifikacijom prirode koja seže unatrag do Linnaeusa. Ovaj kontrapunkt živog i neživog ostvaruje kompleksni zvučni,,eko sustav’’ koji je istovremeno razigran i jeziv, jer prepoznatljivi materijali postaju nešto nepoznato i evocirajuće.

image

Mauro Lanza & Andrea Valle: Systema Naturae

Foto©2023 Thor Egil Leirtrø - Www.thoregilphoto.com/

Magija, rituali i životne tranzicije: portretni koncert Lize Lim/ELISION Ensemble

Ponedjeljak, 07/04 | 20:00 – 21:15 | Muzej suvremene umjetnosti Zagreb/Dvorana Gorgona

Portretni koncert australske skladateljice Lize Lim, u izvedbi ansambla ELISION, tek se na prvi pogled može učiniti standardnim koncertom suvremene solističke i komorne glazbe. Međutim, istina ne bi mogla biti dalje od toga. Niti je Liza Lim tipična skladateljica niti je ELISION tipičan ansambl. Njezin moćan autorski glas, duboko ukorijenjen u ritual, mitologiju i ekološke teme, predstavlja jedinstvena zvučna iskustva koja djeluju istovremeno drevno i suvremeno. Upravo su je ovakva stremljenja prema glazbi,,onkraj vremena’’, ali i pomjeranje granica instrumentalnih tehnika koristeći neobične načine sviranja, mikrotonalnost i suptilna istraživanja boje zvuka učinili jednom od najzanimljivijih skladateljica na suvremenoj glazbenoj sceni. Smatram da kao publika imamo nesvakidašnju priliku čuti njezinu glazbu kroz interpretaciju vrsnih solista iz ansambla ELISION koji je, rekao bih, rastao uz ovu skladateljicu i čija suradnja, ali i – šire shvaćeno – glazbena misija traje već desetljećima.SCAPEGOAT: Joshua Hyde, saksofon i Noam Bierstone, udaraljke

image

Liza Lim

Nik Hunger Roche/

Petak, 11/04 | 17:00 – 18:15 | KONTEJNER

„Frontalni“ koncert ansambla SCAPEGOAT, eksperimentalnog dua koji čine iznimni glazbenici, skladatelji i sonični istraživači Joshua Hyde (saksofon) i Noam Bierstone (udaraljke), jedan je od onih nastupa koji zaslužuju vašu punu pozornost. Iako će mnogi posjetitelji možda biti usmjereni na njihov „imerzivni“ koncert u suradnji s hrvatskom vizualnom umjetnicom Sarom Salamon koji dan ranije u MSU Zagreb, smatram da će nam upravo ovaj nastup otkriti bogatstvo njihovih glazbenih istraživanja. SCAPEGOAT će nas povesti kroz različite glazbene sfere, od virtuoznog uranjanja u čaroban, ali opasan zvuk Pierluigija Billonea, preko hibridnog pristupa Justine Repečkaitė, sve do eksperimentiranja s feedbackom i elektronikom u skladbi Mauricia Paulyja. Očekuje nas zahtjevan koncert suvremenog glazbenog izričaja koji će nagraditi svakog pažljivog slušatelja.

image

SCAPEGOAT: Joshua Hyde i Noam Bierstone

Festivalske i pojedinačne ulaznice za programe MBZ 33 mogu se kupiti online putem Core Eventa, a od 2. travnja i u festivalskom uredu (Kulturno informativni centar – KIC, Preradovićeva 5 (polukat) od 11 do 19 sati). MBZ Festivalska ulaznica (50,00 €) omogućuje ulaz na sve programe 33. MBZ-a uz obvezu preuzimanja besplatne ulaznice na MBZ info pultu sat vremena prije održavanja koncerata ili u info-uredu 33. MBZ-a. Ulaznice za pojedina događanja MBZ 33 iznose 5,00 ili 10,00 €, a ulaz na događanja koja nisu navedena na stranici www.core-event.co je besplatan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. travanj 2025 10:52