
Gotovo 25 godina za repertoar suvremene glazbe u Hrvatskoj zadužen je specijaliziran i međunarodno aktivan Cantus Ansambl, koji djeluje pod umjetničkim vodstvom Berislava Šipuša i sa stalnim dirigentom Ivanom Josipom Skenderom. U sklopu standardnog koncertnog ciklusa i novog programa pod naslovom „Un invitado en nuestra casa“ ovaj ansambl u Zagreb dovodi istaknutog argentinsko-španjolskog skladatelja i dirigenta Fabiána Panisella, jednog od uvaženih protagonista svjetske suvremene glazbene scene.
Četvrti koncert u sezoni Cantus Ansambla održat će se tako u ponedjeljak, 24. veljače 2025., u 20 sati, u Maloj dvorani KD Vatroslava Lisinskog. Uz ansambl i pod ravnanjem maestra Panisella nastupit će i solist pijanist Viktor Čižić, a publiku očekuje intrigantna kombinacija suvremene i povijesno inspirirane glazbe – u španjolskom duhu, kako i naslov koncerta sugerira.
Susret strasti, inovacije i naslijeđa
Program koncerta obuhvaća djela suvremenih španjolskih skladatelja Jesúsa Torresa, Mauricija Sotela i samog Panisella. Uz zvučna suvremena imena i njihovu glazbu snažnih autorskih stavova, na programu je i djelo skladatelja koji je nezaobilazan u kontekstu kompletne španjolske umjetničke glazbe, pa će tako pijanist Viktor Čižić te večeri biti u ulozi solista u rijetko izvođenom djelu na hrvatskim pozornicama – Koncertu za klavir i ansambl Manuela de Falle u kojem se zrcali skladateljev karakterističan spoj španjolske tradicije i neoklasične estetike.
Ovakva koncertna večer neupitno će biti susret strasti, inovacije i naslijeđa, odjeka prošlosti i suvremene snage i vitalnosti, a Cantus Ansambl osigurava razinu interpretacije potrebnu za kvalitetno slušateljsko iskustvo.
Karakteristična suvremena španjolska glazba
Uoči zagrebačkog koncerta, razgovarali smo kratko i s gostujućim maestrom Fabiánom Panisellom, inače osnivačem i umjetničkim voditeljem PluralEnsemblea, jednog od najistaknutijih ansambala za suvremenu glazbu u Europi. U svojoj karijeri, Paniesllo je osim mnogobrojnih međunarodnih nagrada ostvario i brojne suradnje s velikim suvremenim skladateljima i ansamblima, među kojima su i Pierre Boulez, Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen, Susanna Mälkki i Peter Eötvös te Simfonijski orkestar BBC-a, Berlinski simfonijski orkestar, Simfonijski orkestar Zapadnonjemačkog radija, Salzburški Mozarteum, Ensemble Moderne orkestar i mnogi drugi.
Zagrebački koncert nosi snažan španjolski pečat, od Manuela de Falle do suvremenih skladatelja poput Jesúsa Torresa, Mauricija Sotela i Vas samih. Kako biste opisali povezanost ovih djela i na koji način odražavaju španjolsku glazbenu baštinu kroz suvremeni izraz?
Svi ovi skladatelji imaju vrlo životan odnos prema glazbi. Vjerujem da španjolski skladatelji, osim tehničkog istraživanja i postignuća, prirodno teže k tome da u svoj skladateljski pristup uključe određenu emocionalnu dimenziju. Ovaj koncert je dobar primjer toga i mogao bi se smatrati vrlo karakterističnim za našu španjolsku glazbu 20. i 21. stoljeća.
Vaš Komorni koncert za komorni ansambl jedno je od središnjih djela ovog programa. Kako biste ga smjestili unutar svojeg šireg skladateljskog opusa?
Ova skladba nastala je 2005. godine i odražava moj interes za asimilaciju različitih sustava i heterogenih elemenata unutar mojih djela. U ovom djelu radim s nekom vrstom "sintetičkog spektra" iz kojeg izvodim modalne, pentatonske i (temperirane) spektralne odnose. Tada me posebno zanimalo stvaranje svojevrsne neo-funkcionalnosti kroz korištenje različitih i suprotstavljenih harmonijskih sustava.
Dirigirat ćete Cantus Ansamblom, koji je poznat po izvođenju suvremenog repertoara. Kakav je Vaš dojam o ovom ansamblu i jeste li ranije imali priliku raditi s hrvatskim glazbenicima?
Prije godinu dana imao sam priliku raditi s hrvatskim hornistom Radovanom Vlatkovićem, kojem sam posvetio svoj Koncert za rog, a koji ga je prošle godine izveo sa Španjolskim radijskim orkestrom RTVE. Ovo je moj prvi put da radim s istaknutim Cantus Ansamblom, i jako se veselim suradnji!
Manuel de Falla u svojem Koncertu za čembalo i ansambl kombinira španjolske folklorne elemente s neoklasičnim postupcima. Kako ste pristupili interpretaciji ovog djela i koje izazove ono donosi za ansambl i solista?
Ovo je briljantno djelo Manuela de Falle, u kojem on, kao što ste rekli, kombinira folklorne elemente iz različitih razdoblja, ponajviše renesansne – primjerice, citate pjesme "De los álamos vengo..." – unutar neoklasične i neobarokne zvučne palete. Rezultat je izvanredan, ali tehnički zahtjevan, kako za ansambl, tako i za solista.
Tijekom Vaše karijere radili ste kao skladatelj, dirigent i pedagog. Kako balansirate ove tri uloge i kako one međusobno utječu na Vaš rad?
Ove su uloge vrlo integrirane u moj glazbeni život: stvaralačka aktivnost skladanja reflektira se na ostale aspekte mog rada. Za mene, podučavanje kompozicije, analiza novih djela i studiranje partitura za dirigiranje dio su neprekidnog i obogaćujućeg procesa bavljenja glazbom i ne bih mogao raditi na drukčiji način.
Jeste li već prije posjetili Zagreb i hoćete li imati priliku prošetati ili uživati u nekoj posebnoj lokaciji tijekom svojeg boravka ovdje?
Bio sam u Zagrebu samo jednom i to vrlo kratko, ali grad mi je ostavio prekrasan dojam, posebno njegov povijesni centar!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....