RASIZAM NA TV-u?

Moćni duo s 2,7 mil. followera prozvao Dalibora Petka i Novu TV: ‘To je rasna karikaturalizacija‘

Kritiku Diet Prade ne treba shvatiti olako jer riječ je o profilu koji već godinama upozorava na razne problematične prakse
Dalibor Petko kao Beyonce u TLZP
 Nova Tv

Dalibor Petko kao Beyonce našao se u svjetskom skandalu.

Diet Prada, izrazito popularan i utjecajan Instagram profil s više od 2.7 milijuna pratitelja, prozvao je show Nove TV "Tvoje lice zvuči poznato" te radijskog i televizijskog voditelja Dalibora Petka (43) zbog rasizma.

Razlog je korištenje spornog blackfacea u nastupu u prvoj epizodi nove All Stars sezone showa, u kojoj je Petko imitirao slavnu pjevačicu Beyonce.

- U All Stars sezoni hrvatskog showa 'Tvoje lice zvuči poznato' hrvatski glumac Dalibor Petko nosio je kožu i mrežaste najlonke kako bi imitirao Beyonce u sirovoj parodiji, koju je objavio barem šest puta na svom Instagram profilu - prozvali su Petka na utjecajnom modnom profilu, krivo ga oslovivši glumcem, te objavili fotografiju s nastupa.

Potom su pojasnili zašto uopće navode primjere rasizma na televiziji.

- Nakon što smo ovog tjedna objavili da talijanska medijska mreža RAI zabranjuje blackface, bilo je puno komentara koji su prozivali ostale takve slučajeve koji su još uvijek na TV-u. Popularni show 'Tale e Quale' na RAI1, u kojem slavne osobe glume druge zvijezde, ponekad koristeći blackface, zapravo je jedan od gotovo 50 međunarodnih verzija španjolskog 'Tu Cara Me Suena' ('Tvoje lice zvuči poznato') koji traje od 2011. godine - napisali su u objavi posvećenoj blackfaceu u popularnom showu koji se emitira i u Hrvatskoj.

Zašto je blackface ili u direktnom prijevodu "crno lice", sporan?

Blackface je, naime, izraz kojim se opisuje crna ili tamna šminka koju su bijeli izvođači stavljali na svoje lice kako bi glumili crne likove na pozornici, pritom većinom karikature crnaca, koji su prikazivani kao glupi, lijeni i lakovjerni.

image
Dalibor Petko transformira se u Beyonce u TLZP
Nova Tv

Ta praksa postala je izrazito popularna u SAD-u u 19. stoljeću, u vrijeme ropstva a zatim i segregacije Afroamerikanaca, kojima se samim nikada nije ni pružila prilika da se nađu na pozornicama kazališta. Ako jesu, većinom su to bila karikature, primjerice o crncima koji su sretni robovi na plantaži i koji misle da bijeli gospodar uvijek zna bolje ili su pak bili sporedni i potlačeni sluge.

No blackface ne pojavljuje se samo u SAD-u, već i u mnogim državama Europe. Zato je Diet Prada uz Hrvatsku, prozvala i Španjolsku, Portugal, Grčku, Mađarsku, Češku, Poljsku, Rumunjsku i Bugarsku.

- Zvijezde tvrde da se time trude postići realnu sličnost, ali gledanje isječaka tih emisija pokazuje da je u mnogim imitacijama ubačen i aspekt komedije i ruganja. Čak se primjenjuje i protetika, ali uglavnom zbog rasne karikaturalizacije. Čak i u emisijama koje su obećale da će prestati koristiti tamnu šminku, afro perike i dalje su u širokoj upotrebi - pojasnili su.

- Iako je minstrelsy (minstrel show je američki oblik rasističke zabave razvijen početkom 19. stoljeća, a radi se o predstavi koja se sastoji od komičnih skečeva, estrada, glumačkih i glazbenih izvedbi koje su prikazivale ljude afričkog podrijetla, a koje su izvodili uglavnom našminkani bijelci našminkani u svrhu igranja uloge crnaca, op. a.) kao oblik 'zabave' možda nastao u SAD-u, koji se zapravo često smatra prvim američkim kulturnim izvozom, blackface nije samo američko pitanje, već se duže zadržao u inozemstvu. Engleska se posljednjih godina obračunala sa svojim starim TV emisijama, što je rezultiralo time da je BBC uklonio više naslova iz emitiranja i streaminga - objašnjavaju.

No, nije problem samo na televiziji.

- Osim prikaza blackfacea u medijima, mnoge druge zemlje imaju različite 'proslave' i 'tradicije' koje uključuju blackface, od španjolske upotrebe u tradiciji Tri kralja do nizozemske tradicije Zwartea Pieta. Neki pokušavaju obraniti upotrebu blackfacea, tvrdeći da imaju povijesni značaj ili da u njihovim namjerama postoji 'tradicija' - navodi se na profilu Diet Prada.

Danas se korištenje blackfacea na Zapadu smatra rasističkim i neprihvatljivim, iako se još uvijek svako malo pojavljuje, ali i u Hrvatskoj se već godinama u jednoj od najpopularnijih televizijskih emisija, koja bilježi visoku gledanost u primetimeu i predstavlja zabavu za cijelu obitelj, može gledati blackface i širenje rasističkih stereotipa koji su upisani u tu praksu čime se odašilju pogrešne poruke.

Zato Diet Prada poziva na promišljanje.

- Odluku RAI-a da zabrani blackface mnogi su proslavili kao korak prema pravednijoj budućnosti. Nadajmo se da će i ove druge mreže preispitati svoju praksu - zaključak je objave koju je podržalo više od 35.000 ljudi.

Pokušali smo dobiti komentar od Dalibora Petka koji nije htio ništa reći već nas je preusmjerio na Novu TV.

- Koncept showa 'Tvoje lice zvuči poznato' baziran je na transformaciji natjecatelja u poznate osobe svjetske i domaće glazbene scene koje su u odabiru tretirane jednako – neovisno o spolu, dobi, boji kože i nacionalnosti. Kandidati najgledanijeg zabavnog showa, 'Tvoje lice zvuči poznato', imaju za cilj što vjernije se transformirati u izvođača kojeg imitiraju - prema izgledu, vokalu, pokretima i mimici - odgovorili su nam s Nove TV na upit o prozivci za rasizam.

Podsjetimo, ovo nije prvi put da se problematizira korištenje blackfacea u showu "Tvoje lice zvuči poznato". Lani u rujnu reagirali su sami gledatelji kojima nikako nije sjela transformacija stand-up komičarke Marine Orsag u portorikanskog pjevača Ozunu.

- Ne mogu se načuditi što živim u državi gdje će se ljudi dići na noge oko interpretacije druge rase u kojoj se nimalo ne ismijava niti karikira tu drugu rasu, ali se neće dići na noge kad nas političari kradu i uskraćuju nam prava, kad Romi/kinje nemaju nikakva prava, kad se žene zlostavlja i diskriminira na svim osnovama, kad se zlostavlja Srbe/pkinje i ostale manjine i slično.

Nitko sretniji od mene ako, nakon što se nas koji smo u 'Tvoje lice zvuči poznato' imali transformacije u drugu rasu razapne, nestane korupcije, Romi/kinje i sve manjine imaju ista prava kao i mi, diskriminacija i zlostavljanje žena prestane itd.

Ili da se barem pobunimo oko toga. Ali lakše je biti glasan/na za prava rase koja skoro da i ne postoji u Hrvatskoj, nego se boriti za stvarne probleme koji su ti pred nosom. Živjela Hrvatska.

P. S. Ovim postom ni na koji način ne umanjujem probleme raznih rasa bilo gdje u svijetu. I nadam se da ćemo jednoga dana doći do nivoa gdje ćemo moći s divljenjem interpretirati osobe koje cijenimo i volimo, koje god rase bili - reagirala je tada Orsag na Facebooku.

No, kritiku Diet Prade ne treba shvatiti olako i odmahnuti rukom jer riječ je o profilu koji već godinama upozorava na razne problematične prakse u svijetu mode i showbusinessa, a uživaju veliku moć i ugled, stoga je njihove riječi dobro shvatiti kao upozorenje.

Iza utjecajnog profila stoje modni blogeri i profesionalci u modnoj industriji Tony Liu te Lindsey Schuyler, a s vremenom i izgradnjom utjecaja stekli su titulu čuvara mode, odnosno njezinog dostojanstva, a ne libe se prozvati i najveća modna ili pak celebrity imena zbog problematičnih praksi.

Ovaj sada već najoštriji modni Instagram profil duo je pokrenuo 2014. razotkrivajući dizajnere koji kopiraju jedni druge, ali se od tada transformirao u kritički medijski izvor koji pruža živopisne komentare o širokom spektru pitanja koji se tiču modne industrije. Među ostalim, progovaraju o zlostavljanjima modela, rasnoj diskriminaciji i prisvajanje kulture, a pobožno ih prate utjecajni ljudi u svijetu mode kao što su Gigi Hadid, Pharrell, Carine Roitfeld, Edwarda Enninful i Karlie Kloss.

Liu je diplomirao na Umjetničkom institutu u Chicagu 2007. godine, a Schuyler je pohađala državno sveučilište na Floridi. Upoznali su se radeći u modnoj industriji za Eugeniju Kim, komentirajući revije u backstageu, piše Business of Fashion.

Anonimno su u šali osnovali Instagram račun Diet Prada, a do trenutka kad su oboje napustili Eugeniju Kim 2015. godine, Liu je bio direktor dizajna, a Schuyler suradnica za dizajn i razvoj proizvoda. Liu je nakon toga lansirao liniju casual muške odjeće pod nazivom You As, a Schuyler je uspostavila konzultantsku praksu.

Prva objava na @diet_prada objavljena je u prosincu 2014., a račun je dvije godine kasnije brojao 1.000 sljedbenika. Međutim, porast interesa za račun uslijedio je nakon što su se Liu i Schuyler posvetili ozbiljnijim objavama nakon ekspozea o Harveyju Weinsteinu u New York Timesu. U četvrtom tromjesečju 2017. interakcije s Instagram računom Diet Prada skočile su na više od 500.000, što je otprilike deseterostruko povećanje u odnosu na godinu prije, a trenutno broji preko 2,7 milijuna pratitelja, među kojima su svi važni modni urednici, kao i dizajneri.

Aktivni su i u pokretima #MeToo i Black Lives Matter, a njihove objave već dugo imaju velik odjek u javnosti. Zbog jedne su čak i dobili tužbu poznatog brenda Dolce & Gabbana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 18:52