Pretrpjeli su brojne izazove, snimali su 45 dana po 16 sati, bez budžeta, u jeku pandemije i uspjeli! Film "Frka" od 6. veljače dostupan je u svim Cinestar i nezavisnim kinima u Hrvatskoj, a tim nam je povodom redatelj filma Svebor Mihael Jelić otkrio sve peripetije s kojima se susreo realizirajući film, kako se osjećao snimajući ga, ali i što je osjetio na prvoj premijeri koja je bila na Pula Film Festivalu, gdje je "Frka" skoro pobijedila.
Nema sumnje da nije lako snimiti film bez budžeta, ali Jelića to nije obeshrabrilo jer ipak iza sebe ima "Zagrebački ekvinocij" kojeg je radio i s manje novca.
"Na prvom je filmu čak bilo i manje novca, tada je stvarno bio taj moment neke radosti i osjećaja je li ovo zapravo moguće i kako sad ovo, ali činjenica da je to sve uspjelo, da je taj prvi film prošao dobro i da sam ga napravio do kraja odmah je značila da, automatski, kada mi je Sven došao s idejom da bi radio ovaj film sa mnom, nekako mi je bilo u glavi: ‘Ako sam mogao prvi put, mogu i drugi.‘ A onda sam htio i dokazati da mi ne mogu svi reći da sam slučajno uspio prvi put ili na sreću. Znao sam da ako to napravim i drugi put da je to neki dokaz da se to stvarno može tako", kazao nam je mladi redatelj.
‘Bitno mi je što ljudi misle‘
Inače, "Zagrebački ekvinocij" bio je najgledaniji domaći film 2020. godine u kinima te je zauzeo četvrto mjesto za najbolji film hrvatskih kritičara te godine, ali "Frka" ga je, kako je rekao Jelić, već nadmašila po pitanju sudjelovanja na festivalima te činjenice da je, za razliku od prvog filma, na Pula Film Festivalu bio u glavnom programu. "Skoro smo dobili nagradu publike, bili smo drugi po redu tako da već sada me je iznenadio odličan uspjeh ‘Frke‘, a sada za kina ćemo vidjeti...", podijelio je Jelić.
PROČITAJTE VIŠE Frka na VFF-u
"Zapravo se stvarno nadam da će ljudi, koji će čuti za film, otići u kina jer ono što je najbitnije zapravo za kina, posebno za film poput ‘Frke‘ koji nema toliko novca za PR, je to da ljudi u prva dva tjedna odu u kina. Onda ako im se film sviđa ljudi pričaju o filmu i to je ono što zapravo onda dovede do uspjeha filma u kinima. Sve što mi radimo na Instagramu, sve što mi radimo na radiju, televiziji, to je neki početni dio, ali ono ključno je da ljudi vide film i kažu je li im bio dobar ili ne, tako da, evo, pozivam i nadam se da će puno ljudi otići, dati priliku filmu u prvih par tjedana", istaknuo je redatelj, jer kina biraju koliko dugo će film ostati ondje u distribuciji s obzirom na prva dva tjedna.
"Jako često se dogodi da ljudi za tri tjedna čuju da je film u kinima, a tad više ne bude. Nemamo mi zapravo novca za baviti se tim nekim ozbiljnijim PR-om da dođemo do ljudi", dodao je. Jelić nam je priznao da su se baš potrudili povezati s publikom pa su tako radili testne projekcije na kojima bi male grupice ljudi davale feedback.
"Naravno da mi je bitno što ljudi misle, ali ne zato što ja želim udovoljiti ljudima, nego zato što radim film za ljude i onda ako nešto nije jasno, ljudima nije bitno što ja mislim o tome. Želim da im film bude dobar, a ljudi su publika i onda mi je zato bitno što publika misli", pojasnio je.
Bitna odluka
S obzirom na sličnost koncepta "Frke" i "Zagrebačkog ekvinocija" - poput radnje koja se odvija u jednoj noći, crnom humoru i naglasku na mladima - upitali smo Jelića je li to njegov svojevrstan potpis na filmovima ili u budućnosti možemo očekivati neki odmak od toga i vidjeti nešto drugačije.
"Ne bih išao tako daleko da to nazovem potpisom, ali mislim da definitivno jesam pribjegavao sličnim metodama u ovom filmu kao i u prošlom, čisto zato što ih poznajem, funkcionirali su mi prije. Neke sam stvari pokušavao promijeniti, ići u malo drugačijem smjeru. Meni je osobno bilo baš bitno, zato što je i scenarij bio u početku zapravo dosta sličan po nekim točkama prvom filmu, da sada publiku odvedemo u nekom drugom smjeru, nisam htio raditi drugi sličan film i tu mi je nekako najbitnija bila ta odlukada odvedem film u tom nekom smjeru više drame i trilera, što mi je drago da je sada tako prepoznato", objasnio je.
Jelić nam je pojasnio da je "Frka" zahtijevala napetost koja je bazirana na strahu i ozbiljnosti situacije te da, ako tu nešto nije dovoljno uvjerljivo, sve pada u vodu. No, osim tih izazova istaknuo je i druge na koje sada, s odmakom vremena od snimanja i montaže, gleda s osmijehom.
"Mislim da je puno toga bilo jako teško. Film traje pet godina tako da je prvo bilo teško zadržati energiju i motivaciju i sigurnost da to što radiš ima smisla. Također, jako je mali broj ljudi koji zapravo ostaju od početka do kraja filma. Ima taj neki mali broj ljudi koji to rade, a svi ostali dođu i odu. I to je prirodno, to je u redu, jer njihove uloge su vezane za neko vrijeme. U tom periodu sam nekome već tri puta rekao da je gotovo i onda opet zovem i kažem: ‘E, ali slušaj, hajde sad idemo izmontirati još par trailera, još par stvari za Instagram i PR. I dalje je neplaćeno...‘ Sada smo već pet godina stari i u totalno nekim drugim životnim fazama. I dalje moramo raditi na ovome. To je teško", kazao je pa otkrio što mu je bilo najteže.
PROČITAJTE VIŠE Snimili smo iskren film o tome što klinci danas rade
"Ono što je definitivno drugi nekako najteži dio, ja bih rekao, je sam taj proces snimanja. Zato što mislim da ljudi koji nikad nisu radili na filmu kao neki uži tim filmskih radnika, ne mogu uopće pojmiti koja je to vrsta života i tempa. Baš smo u nekom trenutku imali raspravu na setu. Pričali smo o tome kako naši partneri i partnerice uopće ne razumiju što to znači kad kažemo da se ne možemo javiti na telefon tijekom snimanja", nastavio je govoriti i pokušao nam dočarati kakva je bila atmosfera na snimanjima.
"Snimali smo tipa 8-9 sati koliko je noć trajala, ali smo zapravo 7 sati osim toga imali pripremu. I svaki dan smo zapravo uzimali scenarij i onda smo radili probe na kojima smo improvizirali i onda smo iz tih improvizacija pisali novi scenarij toga što će se snimati taj dan da bi to onda snimili navečer. Što znači da smo svaki dan zapravo pisali scenarij iz početka, onda pripremali kako ćemo to snimati i onda direktno s tim išli na set i direktno s tim snimali do 8 ujutro, spavali 6-7 sati i počinjali iz početka. I taj tempo je trajao 45 dana", prisjetio se Jelić.
Tempo je bio takav, dodao je, jer ga je morao tako nametnuti kako bi sve uspjeli snimiti. "Problem s bezbudžetnim filmom je da znaš da to što si skupio ekipu to je sada i više nikad. Znači ako se sad nešto ne snimi toga nema u filma. Ne možemo ponovno dobiti tu energiju i tu grupu ljudi, imamo ljude iz Poljske, Luksemburga, Austrije, opremu iz Austrije, neke dozvole koje smo uspjeli dobiti od Grada su također vremenski ograničene", dodao je.
‘Najjači aduti‘
Rizik je predstavljala i korona koja je, ako bi se bilo tko razbolio, mogla znatno utjecati na tijek snimanja. Ipak, radna etika filmske ekipe itekako je olakšala situaciju na setu. Okupljena je jaka glumačka ekipa, većinski s Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, a Jelić nam je otkrio je li ga tko od glumaca posebno iznenadio svojim sposobnostima.
"Nisam uopće znao da je toliko talentiranih osječkih glumaca, a onda sam shvatio da je dosta njih iz iste klase ili dvije klase i to mi je baš bio neki znak da očito na AUKOS-u rade puno toga dobrog i stvarno se nadam da će ovaj film pomoći da drugi redatelji uoče osječke glumce, što se već počelo polako događati, i da će ih uzimati za filmove i serije jer su stvarno jako dobri", poručio je.
PROČITAJTE VIŠE Filmski tim ‘Zagrebačkog ekvinocija‘ nastao je iz jedne Facebook grupe
Ostvarila mu se i želja raditi s glumicom Kristinom Jovanović, koja u Srbiji već ima karijeru iza sebe, ali jednog je glumca posebno istaknuo.
"Ako bih morao istaknuti jednu osobu s kojom sam u potpunosti oduševljen, to je onda Vedran Dakić. On glumi Petra i mislim da je bitno reći da ta uloga ne dopušta da pokaže koliko je on zapravo dobar. Dakle, rijetko sam vidio takvu radnu etiku i takvu odgovornost prema glumi i takvu odgovornost prema radu. Znači, govorimo o situacijama gdje se mi na probama svi zezamo, on glumi nekoga koga uopće neće glumiti u filmu samo da bi uskočio, međutim on to i dalje radi sa 150 posto fokusa i koncentracija, sve što sam ga vidio da je radio, bilo je fantastično... Ako bih htio da jedna osoba nakon ovog filma dobije priliku glumiti na velikom ekranu mislim da bi to bio on, makar kažem, svi su dobri, svi su fantastični", kazao je Jelić.
Najjači aduti
Osim pohvale glumcima i glumi, istaknuo nam je neke "najjače adute" koje smatra da ima "Frka" u usporedbi s nekim drugim novijim filmovima hrvatske kinematografije ima. "Dinamičnost, tempo i širina filma. ‘Frka‘ je film s jako puno lokacija, glumaca, malih situacija. Dakle, stvarno ne mislim da se može reći da je dosadna. Niti sam od ikoga do sad čuo da je dosadna. Možda nekim ljudima nije dobro zbog ovog ili onog razloga, ali svi su rekli da drži pažnju skoro dva sata i ima jako puno dobre glazbe. Montaža je brza i dinamična, ima split screenova, ima puno i komedije i napetosti i drama, tako da prelazi iz jedne sfere u drugu. Netko je baš rekao na projekciji u Slatini da se igram s emocijama, kažu baš nas uzimaš pa nas onda nasmiješ, onda nas opet rastužiš, onda nas staviš u neki stres, onda nas opet nasmiješ...", objasnio je.
Podijeljene reakcije
Mladi je redatelj istaknuo i da mu se kod "Frke" najviše sviđa to što su reakcije podijeljene. "To smo mogli vidjeti na kritici, na Pula Film Festivalu. Dobivali smo ili petice i četvorke ili dvojke i jedinice. Dakle, ili se ljudima jako sviđa film ili nije dobar. I to mi je jasno, zato što mislim da točno znam da ako vas film uhvati, mislim da će vam biti jako dobar. Ako vas ne uhvati, mislim da vam neće biti dobar. A to je meni osobno drago, zato što smo ipak pokušali napraviti nešto što je malo riskantnije", kazao je.
Rizik mu je donio i određene negativne emocije tijekom snimanja, ali nije požalio niti posumnjao u odluku što se u to upustio. "Da budem iskren, bilo je tu negativnih emocija, stresa, razočaranja, ali sada je lakše kada imamo film iza sebe. Nikako mi nije žao što sam pristao raditi film. Naučio sam puno stvari kako treba i kako ne treba raditi... To je možda i neka pouka koja je uvijek bolnija u životu, ali korisna. Mislim da sam puno naučio u ovom projektu, potencijalno više i od ‘Zagrebačkog ekvinocija‘ i Akademije u Beču. U svakom slučaju, drago mi je da sam pristao na projekt, ali i da je gotovo", rekao je kroz osmijeh Jelić.
PROČITAJTE VIŠE Kako se ‘cuganje ispred HNK‘ transformiralo u izraz mladenačkog bunta protiv restrikcija
Premijera pa pauza...
Ususret premijeri prisjetio se i prve premijere filma na Pula Film Festivalu. "Odlično je bilo, i dalje smo bili najmlađa ekipa na festivalu, ali sada smo ipak bili dio glavnog programa i imam osjećaj da su nas shvatili ozbiljnije i to mi je drago. Mislim da su nas iz festivala, iz Havca, iz cijele industrije nekako prepoznali i osjetio sam tu nekakvu sferu toga da se stvarno cijeni to što smo napravili", ispričao nam je i dodao kako misli da je pristupio industriji iz dobre perspektive - išao je raditi bez novca i pokazao im je tko je on i što može prije nego potraži nekakva financiranja.
Jelić sada planira napraviti pauzu od filma i posvetiti se glazbi, odnosno svojoj električnoj violini. "Ako mi baš ne dođe netko i kaže: ‘Evo ti milijun eura da snimaš film‘, uzimam pauzu od par godina i plan mi je pozabaviti se svojom glazbenom karijerom koju cijelo vrijeme nekako držim sa strane", otkrio nam je.
No, prije pauze čeka ga premijera filma, sigurni smo i velike ovacije, ali i osjećaj ponosa i ispunjenosti jer je napravio nešto veliko.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....