VRAĆAJU SE OTKAČENI MEHANIČARI

Will i Gus: 'Za stare krntije nekad su nam dovoljni samo čekić, najlonke i spajalice'

 
 VIASAT WORLD

Ako volite makeover emisije, znate, one u kojima se radnja vrti oko uljepšavanja fizičkog izgleda, renovacije kuća, popravljanja starog namještaja, prepravljanja loših tetovaža ili, pak, uređivanja zapuštenih vrtova, otkrili smo novu ovisnost - “Preprodaju krntija”. U originalu “Flipping Bangers”, britanska je emisija koju pratimo na televizijskom kanalu Viasat Explore, a u srži nudi - zabavne makeovere automobila. Nakon što nas je u prvoj sezoni emisije oduševio šarmantni mehaničarski duo - Gus Gregory i Will Trickett, koji su napustili svoje redovne poslove kako bi slijedili svoj san: kupujući i prodajući automobile koje ljudi inače izbjegavaju, doznajemo da se 3. lipnja vraćaju u drugoj sezoni na Viasat Explore, koja će, kažu, biti puna još težih izazova.

Prljava garaža

Willa i Gusa, koji su upravo završili sa snimanjem druge sezone, posjetili smo na jugozapadu Engleske, u jednoj garaži kakva je uobičajena i za naše prilike. Prljava, puna krame, raznih autodijelova i teškog alata, garaža je kakvu ima svaki drugi Hrvat koji se voli nazvati stručnjakom za automobile, samoukim mehaničarom.E pa, ni ova dvojica Britanaca nisu ništa bolja jer nijedan od njih po zanimanju zapravo nije mehaničar. Samo obožavaju čačkati po autima.

Naime, prije nego što se uhvatio alata, 55-godišnji Gus automobile je gledao kroz objektiv fotoaparata. Postao je hvaljeni automoto fotograf koji je surađivao s velikim automobilskim kućama, kao što su Land Rover, Lexus, Air Stream, Toyota i Mercedes. Surađivao je i s magazinom Evo i često je pratio Top Gear ekipu na njihovim međunarodnim putovanjima.- Počeo sam radeći u BBC-jevoj fotoarhivi. Ondje sam se zaljubio u fotografije.

Poslije sam niz godina živio i stvarao u Hong Kongu te u Južnoj Americi, a kada mi se kći rodila, prije 25 godina, vratio sam se u UK. Većinom sam fotografirao za automoto industriju i imao sam sreće raditi u vrijeme kada je bila na vrhuncu, a zahvaljujući poslu proputovao sam gotovo cijeli svijet, no u Hrvatskoj još nikada nisam bio. Ali čuo sam za Rimac automobile i svakako namjeravam doći - rekao je Gus koji vozi plavi Mini Cooper, omiljen među Britancima.

Will, pak, obožava Land Rovere. Posjeduje ih 40-ak, ali svi su krntije.- Prvi auto koji sam vidio kao dijete, a da mi se doista svidio bio je Land Rover. A svidio mi se jer je već na prvi pogled odavao dojam da je to auto za avanturu i zabavu. Nije najljepši, najbrži, ali je najsposobniji - otkriva Will, 47-godišnjak rodom iz Batha koji danas živi nekoliko kilometara dalje na obiteljskoj farmi, gdje kada ne snima emisiju održava vrt i uzgaja životinje koje su za njega, kaže, kućni ljubimci.

Ima ovce, ribe, paunove, svinje, piliće i trenutačno pokušava, kaže, zaustaviti suprugu da kupi krave. Po struci je strojar. Ima svoj biznis Will Trickett Boats Ltd. jer gradi i prodaje brodove, točnije tipične nizozemske teglenice koje se koriste i na rijekama u Velikoj Britaniji. Preko zime u svojoj garaži popravlja obožavane Land Rovere, a radi i na poznatom Glastonbury festivalu gdje je njegov posao uspostavljanje infrastrukture. Prije je radio i kao dostavljač jahti, a taj ga je posao doveo i u Hrvatsku.

- Radio sam u tvrtki za iznajmljivanje jahti, pa bismo prijatelj i ja pokupili jahte na jugu Francuske i dostavljali ih gdje je god trebalo, često u Grčku, Španjolsku, Italiju i Hrvatsku. Bio sam u Hrvatskoj samo poslovno pa nisam imao priliku razgledati niti doživjeti zemlju. Samo bismo ostavili bi jahtu, pojeli večeru u restoranu, odspavali noć u hotelu, uzeli taksi do aerodroma i vratili se po nove jahte - govori Will obilazeći najnoviji projekt za makeover - Reliant Scimitar GT.

- Scimitar je britanski proizvođač sportskih automobila. Ovo je Scimitar GT iz 1979. godine. Oni su bili masovno proizvedeni automobili napravljeni od staklenih vlakana i bili su djelomice smeće, ali i djelomice čudesni. Takvi su uglavnom auti koje kupujemo. Mislim, morate priznati, koliko god da je šarmantan ovaj auto, on ima svoje izazove. Netko je napravio dosta loš posao s ovom zelenom bojom - objašnjava Gus prolazeći rukom po zelenoj haubi.

Imaju ideju

Ako skinu kotače, moći će nam dati opću ocjenu auta, kažu.- Motor je iz Forda, evo i mjenjač i podvozje također. Dakle, u osnovi, Scimitar bi izgradio šasiju i stavio Fordov pogon - ističe Will.

- Ono što me neizmjerno bode u oči je ova smeđa imitacija kožnih sjedala sa smeđim tepihom - dodaje brzo Gus ostavljajući Willu da se bavi gumama. No i Will je već zamijetio interijer.- U redu je, ne brini. Imam ideju. Mislim si, ako auto već ima lijepu zelenu vanjštinu, onda bi trebao imati umjetno krzno i svjetložute presvlake za sjedala - govori Will, a Gus mu se iza leđa zgraža.- Ono što mu zapravo treba je potpuno crna unutrašnjost - brzo dodaje prekidajući Willa u naletu inspiracije.- Vidite, ovako često izgledaju naši dani. Krenemo nešto raditi, ali onda se uhvatimo pričanja i planiranja. Na koncu završimo pijući čaj i jedući kekse, a auto čeka - smije se Gus.Kako jedan fotograf postane mehaničar, zanimalo nas je.

- Moj djed je bio pekar, no 1948. je prodao pekarnicu, preselio se u susjedstvo i pokrenuo radionicu za popravak automobila i garažu u Reigateu u Surreyju. Nekad smo živjeli u susjedstvu pa sam sve vrijeme ondje provodio. Volio sam i motocikle jer je moj tata uvijek imao motocikle pa smo im vadili motore, rastavljali ih, sastavljali i opet vraćali. Tako je sve počelo. Nikada nisam zapravo radio u obiteljskoj garaži, ali je u meni probudila zanimanje koje nikad nije nestalo - odgovara Gus koji i dalje živi u Surreyju.Will i Gus na šest mjeseci, koliko traje snimanje jedne sezone, potpuno napuste svoje dnevne poslove kako bi trgovali autima koje ljudi inače zaobilaze u širokom luku.

Na kraju prve sezone, znamo, uspjeli su ostati solventni, a druga sezona bit će velik izazov. Cilj je, kao i dosad, udvostručiti povrat na svaku uloženu funtu. U dvije sezone na popravke su ukupno potrošili oko 25.000 funti. Ugrubo, po 1000 funti utrošili su na svaki auto.Naime, čim automobil uđe u njihovu radionicu, postavlja se internetska dražba koja traje tjedan dana, pa tijekom popravka svakog automobila Willu i Gusu otkucava sat. A s druge strane, tjedan dana voze automobil iz svojih snova. Will i Gus često preuzimaju aute koji im se oboma sviđaju ili iza sebe imaju neku priču, čak i ako nisu dizajnerski klasici ili ikone.

U drugoj sezoni Will i Gus na listi za popravak imaju: Audi TT, Morris Minor, Volkswagen “bubu”, Škodu Estelle, MK1 Renault 5 i Austin Maestro, Rover Sterling, Reliant Kitten, BMW Z3 i MGB GT, Saab 99 i Suzuki džip, a ići će i u Francusku kako bi kupili Citroën XM.Dan Allum, izvršni producent i kreator emisije, rekao nam je da treća sezona “Flipping Bangersa” zasad nije potvrđena, ali vode se pregovori. No da se Willa pita, on na umu ima niz automobila za popravak.- Nissan Micra, Fiat Panda, Tuk tuk… - nabraja Will, a mi smo mu pokazali neke legendarne aute s našeg područja, poput Lade, Yuga i Zastave, koje je oduševljeni Will dodao na svoj popis.Oni s ljubavlju i pažnjom spašavaju automobile s ruba smrti, kažu, poput liječnika za automobile.

Voljeli bi ih sve posjedovati, no to nema smisla, a i ne bi si to mogli priuštiti pa je zato, slažu se, emisija pun pogodak.- Kupimo stare automobile u koje smo zaljubljeni, popravimo ih, imamo ih priliku voziti tjedan dana i uživati u njima, a onda ih prodamo da nekome drugome donesu sreću - objašnjavaju. U načelu znaju popraviti svaki auto jer osnove su uvijek iste, a guglajući, priznaju, uče specifičnosti svakog auta. Iako su šest mjeseci svaki dan zajedno, nikada se ne svađaju, a kako vrijeme promiče, postali su i dobri prijatelji.

- Kada radimo, odlično se nadopunjujemo. Ja volim uzeti čekić i razbijati stvari, a on je vrlo detaljan i ima oko za dizajn. Mi nemamo postrojbu mehaničara iza kamera koja radi prljavi posao za nas, sve radimo Gus i ja, mi nismo samo zgodni voditelji - smije se Will, a Gus dodaje da im je isprva bilo teško naviknuti se na kamere jer nisu glumci i ne žele to postati.

- Dosad me prepoznalo troje ljudi u supermarketu i to mi je bilo prečudno - smije se Gus.Will i Gus poznavali su se otprije, a ideju o zajedničkom projektu imao je producent Dan koji je poznavao obojicu i smatrao je da su odličan duo.

Top Gear

- Punih 25 godina bavim se autoemisijama. Bio sam redatelj “Top Geara”, a potom sam osmislio seriju “Trgovci automobilima” (Wheeler Dealers), koja je trenutačno druga najgledanija autoserija na svijetu, odmah nakon “Top Geara”. Shvatio sam da ljudi trebaju nešto puno autentičnije, ljude kojima mogu vjerovati i s kojima se mogu poistovjetiti, tako je nastala serija “Flipping Bangers” koja je potpuno realna, bez produciranja - objašnjava Dan Allum i ističe da je analizirao gledanost svih autoserija i shvatio da su mnoge TV kuće u krivu, jer ljudi ne žele gledati nabrijane i skupe aute, nego žele jeftine aute s kojima su se susreli nekad u životu. A to su upravo auti koje popravljaju Will i Gus.- Ti su stari auti posebni jer ih je toliko jednostavno popraviti.

Doslovce ih možete popraviti najlonkama i spajalicom. Zato ih obožavam, jer su jednostavni - ističe Will. Najnoviji auto koji su popravljali, prisjeća se, bio je Audi TT.Obojica su odrasla čačkajući po autima, no pitanje je hoće li mladi ikada više tako samostalno moći zaprljati ruke i popraviti aute koji su danas puni elektronike.- Smatram da je to prava šteta. No kad sam bio dječak, momci stariji od mene bili su pomalo zabrinuti zbog automobila koji su tada bili novi i moderni i gledali su ih s čuđenjem.

To su automobili koje ja sada popravljam, baš kao što su oni popravljali aute koji su njima tada bili stari i otrcani. Dakle, iako sa strahom gledam u nove aute koji izlaze i za kojima mladi uzdišu, smatram da će oni, kada dođu u moje godine, znati točno kako ih popraviti jer će priključiti svoje računalo u njega i tako će znati što nije u redu - optimističan je Will, a Gus, po običaju, samo odmahuje glavom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 11:01