ZELJKO PUHOVSKI Cropix
PROFITABILNI SPEKTAKL

Ovako nešto Hrvatska dosad nije imala ni na jednom sportskom, kulturnom ili bilo kojem drugom događanju

Hrvatska utrka u kalendaru relijaškog SP-a izazvala je goleme pozitivne efekte
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 12. siječanj 2023. 17:46

Malo je više od tri mjeseca ostalo do novog izdanja Croatia Rallyja, hrvatske utrke u kalendaru prestižnog WRC-a, ali pripreme za treću utrku već su odavno u punom pogonu. No, prije nego se uskoro u potpunosti zahuktaju završne radnje za spektakl koji nas čeka od 20. do 23. travnja, vrijedi se još malo osvrnuti na proteklu godinu i utrku održanu u 2022.

Štoviše, organizatori relija, predvođeni Danielom Šaškinom, u suradnji s timom stručnjaka Ekonomskog fakulteta u Zagrebu izradili su stručnu studiju pod nazivom "Socio-ekonomski utjecaji WRC Rally Croatia 2022. na prostor Središnje Hrvatske", a koja pokazuje koliko dobroga, prije svega u financijskom i promotivnom smislu, Hrvatskoj u cjelini donosi WRC utrka.

Jer neke su brojke prilično impresivne.

- Veliko nam je zadovoljstvo što je ova stručna studija dala i znanstvenu potvrdu naših tvrdnji da dolazak ovakvog globalnog natjecanja u Hrvatsku donosi i značajne pozitivne učinke, sa snažnom tendencijom daljnjeg rasta - naglasio je Daniel Šaškin, predsjednik organizacijskog odbora WRC Croatia Rallyja, na javnoj prezentaciji studije, koja je inače prva takvog tipa u Hrvatskoj za autosport.

Studija je, kako je istaknuo i dr. sc. Oliver Kesar, profesor s katedre za turizam koji je bio vođa autorskog tima s EFZG-a, potvrdila potencijal Croatia Rallyja kao jedne od najperspektivnijih sportskih manifestacija u Hrvatskoj i regiji, čiji doprinos razvoju auto-moto sporta, turističke ponude i promociji Hrvatske u budućnosti može dodatno rasti.

image
ZELJKO PUHOVSKI Cropix

Prema rezultatima studije, izvedene na uzorku od oko 2000 osoba tijekom dana samog relija, utrku je uživo pratilo oko 310.00 gledatelja, od čega oko trećine otpada na strance, dakle približno 100.000 gostiju bilo je iz inozemstva. Ukupno je ostvareno između 150.000 i 170.000 noćenja na području županija koje su ugostile brzinske ispite, u raznim oblicima smještaja (hoteli, apartmani, hosteli...), a prosječna potrošnja (u koju su uključeni troškovi putovanja, smještaja, hrana...) po gledatelju je iznosila 262,82 eura. Pri tome su domaći gledatelji "po glavi" potrošili oko 102 eura, a strani gosti oko 370 eura.

- Ako ćemo to uspoređivati s, recimo, Dubrovnikom, koji je naš najskuplji turistički grad i gdje je prosječna potrošnja gosta 190 eura u ljetnoj sezoni, onda je naša utrka uspjela privoliti strane goste da potroše skoro dvostruko više - podvukao je Šaškin.

Kada se svi parametri zbroje - generirana potrošnja gledatelja, potrošnja organizatora, potrošnja javnog sektora, potrošnja na usluge... - ukupni ekonomski učinci WRC Croatia Rallyja 2022. procjenjuju se na najmanje 105 milijuna eura. I to je još konzervativna procjena... Dio tog iznosa ne odnosi se, doduše, isključivo na Hrvatsku jer, recimo, dio potrošnje stranih momčadi (Hyundai, Toyota, Ford...) ili troškovi putovanja stranih medija ostvareni su izvan Hrvatske. Oni jesu ušli u izračun u ovih generiranih 105 milijuna eura, ali je trećina toga "ostalo" u inozemstvu, pa učinak koji se izravno odnosi na nacionalne okvire iznosi 67 milijuna eura.

Također, ne treba ni ovih 105 milijuna eura brkati sa zaradom jer ona nije to. No, prihod je moguće procijeniti, a on iznosi 12 milijuna eura, od čega se 83% odnosi na državni proračun, a preostalih 17% na javne prihode županijskih i lokalnih proračuna.

- Analiza pokazuje da je ovdje riječ o mega sportskom spektaklu, čije učinke Hrvatska dosad nije imala ni na jednom sportskom, kulturnom ili bilo kojem drugom događanju. Rezultati studije pokazali su da je ovaj projekt i ekonomski i društveno održiv te da bi Hrvatska i nadalje trebala ostati domaćin WRC-a, odnosno da ovaj projekt zavrjeđuje još i više pozornosti - zaključio je profesor Kesar.

image

Oliver Kesar

Globalna promocija Hrvatske u cijelosti, kao i svih destinacija na kojima se reli održavao, također je dalekosežna. Jer medijski doseg, bilo u izravnom TV prijenosu, snimkama, fotografijama, tekstovima i svim ostalim oblicima, dotaknuo je više od 150 država svijeta.

U 2023. očekuje se da će utrka imati još veći i snažniji efekt u svakom pogledu, ekonomskom, sportskom, promotivnom...

- Prošle su godine COVID mjere ukinute tek deset dana prije početka relija, a sada bez njih vjerujem da ćemo se u 2023. približiti i brojci od 500.000 gledatelja, s još više stranih gostiju i još većim pozitivnim učincima relija. Jer imamo još prostora za dodatne sadržaje, s kojima smo lani tek zagrebali površinu - dodao je Šaškin istaknuvši za usporedu Portugal koji sa svojim WRC-om u četiri dana ima 940.000 gledatelja i milijun noćenja.

- U prethodne dvije godine dokazali smo da organizacijski možemo ovo raditi iako imamo budžet i tri puta manji od sljedećeg najmanjeg u WRC-u. Mi radimo utrku s oko 3 milijuna eura, a Portugal i Finska s 12 do 14 milijuna eura.

Već nam se nudi ugovor i za utrku u 2025.

Glavni partner organizatorima Croatia Rallyja je država, odnosno Vlada RH i ministarstvo turizma i sporta.

- Vlada RH je prepoznala važnost ovakvih događaja za promociju Hrvatske kao poželjne destinacije sportskog turizma i s velikom radošću prihvatila partnerstvo u organizaciji WRC-a osiguravši ukupno 3 milijuna eura za 2022., 2023. i 2024. godinu. - istaknuo je Josip Pavić, državni tajnik u MINTS, koji je također prisustvovao prezentaciji studije EFZG-a.

Šaškin je na tu temu dodao i još jednu novost.

- Imamo već ugovor i za sljedeću godinu, ali već nam se nudi ugovor i za održavanje utrke 2025. godine, što nam je veliko priznanje jer inače je praksa da se ugovori potpisuju samo za godinu unaprijed. Eto, to je još jedan dokaz našeg kvalitetnog rada na utrci, a sada je na Vladi i Ministarstvu da nam subvencioniranjem pomognu ovu priču produžiti još više.

Linker
25. studeni 2024 00:43