
Četrnaest disciplina. Čak 1014 vozačkih i 762 sudačke licence. Šezdesetak natjecanja, svako nerijetko i sa stotinjak vozača. Automobilska natjecanja su spektakl za vozače i gledatelje, ali i noćna mora za organizatore. Stoga je s radom konačno krenuo Savjet organizatora u Hrvatskom auto i karting savezu. Cilj? Olakšati život organizatorima, ali i automobilistička natjecanja učiniti još privlačnijima vozačima i gledateljima. Na čelu savjeta je Vesela Vrkić, koja deset godina aktivno radi u organizaciji natjecanja. O čemu sve moraju voditi računa organizatori utrka?
- Za početak o dozvolama nadležnih službi, kao što su policija, vatrogasci, cestari, gradovi ili općine, a u pojedinim slučajevima i Parkova prirode kao kada vozimo na Žumberku ili Medvednici. Svako natjecanje zahtijeva i posebne pravilnike, a staza mora imati i odgovarajuću licencu koju izdaje posebna komisija, dozvolu saveza, a za veća natjecanja i dozvole Svjetske automobilističke federacije (FIA) ili Centralnoeuropske zone (CEZ). Sve to iziskuje puno truda i vremena. Sve je to da bi utrke bile što sigurnije za vozače i gledatelje.
Osim papirologije, automobilska natjecanja traže i brojne ljude u organizaciji. Zašto?
- Automobilizam nije sport u dvorani ili na igralištu. Primjerice za organizaciju relijaških natjecanja trebamo i po 70 kilometara cesta. Iskustvo je tu ključno, kao i ljudi, počevši od sudaca, ali i službe za mjerenje vremena, službenog osoblja koje vodi i sudi natjecanje. Na sve to su vam potrebni i volonteri i pomoćni suci, potom infrastruktura kao što je ured natjecanja, parkirni prostor za natjecatelje, struja, voda, telekomunikacije...
Mjeseci za dokumentaciju
Automobilske utrke održavaju se na cestama inače otvorenima za promet. Što to znači organizatorima?
- S izuzetkom utrka na trkaćim stazama, kartinga ili autocrossa, većina se naših natjecanja održava na prometnicama kojima se vozite na posao ili vikendom idete na izlet. Kad je u pitanju reli, recimo, još moramo voditi računa da postoje i prilazne ceste za nesmetani dolazak natjecatelja, prateće momčadi i gledatelja. Pripreme nerijetko traju mjesecima.
Ni tada, međutim, niste posve sigurni da neće biti iznenađenja, zar ne?
- Često nam se dogodi da mjesecima pripremamo dokumentaciju, ucrtamo u nju svaku sigurnosnu traku ili ogradu, a lokalna uprava koji dan prije natjecanja prokopa cestu i mi moramo mijenjati cijelu rutu, a nerijetko i otkazati utrku jer je nemoguće zadovoljiti sigurnosne uvjete. Kolegama u Buzetu se, primjerice, nakon cjelogodišnje pripreme Brdskog prvenstva Europe dogodilo da je u pola sata palo toliko kiše da je došlo do odrona koji se nije mogao ukloniti i umjesto dvije održana je samo jedna vožnja. Zamislite razočarenja vozača i gledatelja koji su do Buzeta potegnuli iz Austrije, Njemačke ili Španjolske.
Koliko je uopće potrebno za organizaciju jednog ozbiljnijeg automobilskog natjecanja?
- Pripreme za iduću utrku u pravilu počinju već dan nakon završetka tekuće utrke. I sve to samo da bi gledatelji mogli jedan vikend uživati u majstorijama vrhunskih vozača i automobilima. Naš sport najčešće nose entuzijasti i volonteri koji nakon svojih poslova i obitelji odvajaju vrijeme za autosport s više od 60 natjecanja godišnje u 14 disciplina. To je ozbiljan posao.
Nije to, pretpostavljamo, ni jeftino. Sav taj pogon...
- Svako natjecanje nosi zaista velika financijska izdavanja za organizatora, pa je čak i najstabilnijim organizatorima izazovno pokriti sve troškove. Potrebna je čvrsta financijska i logistička podrška sredine u kojoj se odvija natjecanje, kao i sponzori i partneri. Bez njih ne bi bilo ničega.
Priručnik u izradi
Stvari su krenule na bolje nakon što je k nama došao WRC. Kako?
- Lokalne sredine sad se aktivnije uključuju i puno bolje shvaćaju što im automobilizam može donijeti te koliko kroz publiku i potrošnju, ali i reklamu mogu dobiti nazad. Zamislite što znači za jedan Kumrovec, Platak ili općinu Barilović u Karlovačkoj županiji kad ih gleda par milijuna ljudi u više od 150 zemalja. Premda su brojke u domaćem prvenstvu manje, zamislite promociju i dobrobit za jedan Ogulin ili Skradin kad na tri-četiri dana svoje kapacitete popuni ljudima iz desetak zemalja u okruženju, a fotografije i snimke s natjecanja vide deseci tisuća ljudi na društvenim mrežama. To je neprocjenjivo. Drago mi je da lokalne zajednice sve više shvaćaju vrijednost autosporta i na tome ćemo posebno raditi mi u Savjetu organizatora.
Koji su vaši prvi koraci?
- Krenuli smo s izradom Priručnika za organizaciju natjecanja, u kojem ćemo na četrdesetak stranica detaljno opisati sve što je potrebno, pomažemo uskladiti protokole natjecanja i radimo na vidljivosti natjecanja u medijima, jer bez toga nema sponzora. Krajnji cilj je financijska stabilizacija natjecanja i medijska praćenost autosporta u udarnim terminima i izdanjima svih velikih medijskih kuća - zaključuje Vesela Vrkić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....