Fernando Alonso

 JARED C. TILTON Getty Images Via Afp
GLAVNI HIT F1 SEZONE

Alonso je Hondi ‘zabio nož u srce‘, a možda će u njih polagati nade za svoju treću titulu

Japanska tvornica motora Honda svojim će proizvodima opskrbljivati momčad Aston Martina
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 25. svibanj 2023. 10:13

Najugodnije iznenađenje ovosezonske Formule 1, momčad Aston Martina, priredila je još jedno, ali vezano za ipak nešto dalju budućnost. Od 2026. godine, naime, momčad će koristiti motore Honde, koja će se tako još jednom vratiti u F1 svijet, iako zapravo nije iz njega ni otišla.

Japanski se gigant, naime, 2015. godine vratio u Formulu 1 kroz suradnju s McLarenom, no ta se simbioza pokazala promašajem, a tek se prebacivanjem na Red Bull Honda uspjela vratiti na sami vrh. Dapače, posljednje dvije godine njihovi su motori odveli Maxa Verstappena do titule prvaka, a jako su velike šanse da će se isto dogoditi i ove sezone.

No, od 2026. dolazi nova generacija hibridnih pogonskih jedinica, koje će puno više ovisiti o električnoj energiji, u odnosu na ove važeće hibridne motore koji su u F1 uvedeni 2014. godine.

image
ANGELA WEISS Afp

- U aktualnim pogonskim jedinicama, na električnu snagu otpada 20% ili manje snage u usporedbi s motorom s unutarnjim izgaranjem - rekao je Koji Watanabe, predsjednik Hondinog odjela za auto-moto utrkivanje.

No, prema novim pravilima, u novim motorima električna snaga bit će utrostručena, k tome bolide će morati koristiti 100-postotno održivo gorivo.

- S masovnim povećanjem elektrifikacije, ključ pobjeđivanja u Formuli 1 bit će kompaktan, lagan i snažan motor s baterijama vrhunskih performansi te tehnologija korištenja te energije. Vjerujemo da svu tu tehnologiju možemo naknadno iskoristiti u masovnoj proizvodnji naših serijskih automobila - objasnio je Watanabe.

Htjeli su nastaviti s Red Bullom

Sve te F1 smjernice poklapaju se s Hondinom željom za potpunom karbonskom neutralnosti njihovih automobila do 2030. godine. I to je glavni motiv Hondinog potpunog zaokreta u poslovnoj politici unutar samo dvije godine - od napuštanja F1 do još jednog "povratka".

Jer koncem 2021. Honda se službeno povukla kao "izravni proizvođač" motora (radi želje za smanjenjem troškova u krizi izazvanoj Covid-pandemijom), ali je svoje intelektualno vlasništvo, kao i dobar dio tehnologije, prenijela na Red Bull, koji je zaposlio i dobar dio Hondinih inženjera te preko svoje brzoformirane podružnice Red Bull Powertrains proizvodio motore. Ali su oni u osnovi Hondini.

Japanci su i sada htjeli ostati združeni s Red Bullom, međutim austrijska momčad ih je odbila. Jer u međuvremenu je Red Bull otišao korak dalje pa već ranije za 2026. dogovorio suradnju s američkim Fordom.

Honda se okrenula opet prema McLarenu, pa i Williamsu kao suradnicima, no ipak je Aston Martin izabran kao najpoželjniji partner u tom poslu. Odnosno, očito je momčad kanadskog milijardera Lawrencea Strolla ponudila najbolji poligon Hondi da se na pravi način pokaže u svojoj sljedećoj inkarnaciji.

Visoke ambicije

Štoviše, i Aston Martin posljednjih godina ulaže enormne cifre u razvoj i rast momčadi - "pokupovali" su vrhunske inženjerske umove iz Red Bulla i Mercedesa, izgradili su novu tvornicu, u procesu izgradnje je i novi zračni tunel - što pokazuje veliku ambicioznost, baš kakvu ima i Honda.

- Aston Martin gradi momčad za osvajanje Formule 1 - kratko je poručio Martin Whitmarsh, glavni izvršni direktor Aston Martina, a svojevremeno prvi čovjek McLarena.

- Dovodimo prave ljude, ulažemo u infrastrukturu i gradimo pobjedničku kulturu. Partnerstvo s gigantom kakav je Honda samo je novi korak na tom putu.

image
CHRIS GRAYTHEN Getty Images Via Afp

Aston Martin sada vozi na pogon Mercedesovih motora, štoviše od matične momčad Srebrnih strijela kupuju i mjenjačku kutiju, dio ovjesa, koriste njihov zračni tunel... Dakle, uzimaju sve što mogu od Mercedesa, a ironično je da su trenutačno bolji od Mercedesove F1 momčadi. No, nisu od Red Bulla, kao što nije, jasno, ni sâmi Mercedes, pa da bi uspjeli skinuti "crvene bikove" s trona, morali su tražiti novo rješenje. U Japanu.

U cijeloj toj slagalici nije nebitno i tko će 2026. voziti bolide Aston Martin Honde. Trenutačni su vozači momčadi Lance Stroll - sin vlasnika momčadi, pa je za pretpostaviti da mu vlastiti otac neće dati otkaz - i Fernando Alonso.

Španjolski 41-godišnji veteran ove sezone kao da proživljava novu mladost jer u pet utrka četiri je puta bio na postolju. Doduše, uvijek treći, iza Red Bullovih vozača, ali u aktualnom odnosu snaga to je najbolje što itko može, a da nije u dominantnom Red Bullu. Međutim, Alonso i Honda imaju zajedničku povijest i to ne baš najljepšu. Naime, dvostruki F1 prvak bio je u McLarenu, kada se Honda 2015. vratila "oktanskom cirkusu", a uz loše rezultate koji su obilježili tu suradnju, i Alonso je dao svoj "pečat" na tadašnju traumu Honde.

- GP2 motor, GP2 motor - već je na neki način legendarna vrišteća poruka koju je Alonso emitirao tijekom utrke u Suzuki 2015. godine.

Bio je kao "nož u srce" Hondi jer bilo je to javno ponižavanje njihovog proizvoda na, ni manje ni više, njihovoj domaćoj stazi. Iako se na kraju ispostavilo da nije tu bilo samo krivnja Honde - jer, u konačnici, malo kasnije pobjeđivali su s Red Bullom - to je uveliko doprinijelo raspadu suradnje McLaren - Honda, ali su istovremeno i ponosni Japanci postali kivni na Alonsa. Štoviše, navodno su mu godinama kasnije zapriječili i nastup na slavnoj utrci 500 milja Indianapolisa u bolidima koji su koristili Hondine motore.

Alonso se promijenio

No s druge strane, Alonso je i dalje vrhunski vozač, a s godinama je možda i temperament malo splasnuo, pa sada djeluje ipak malo drugačiji nego prije sedam-osam godina.

- Izbor vozača je na momčadi. Ako u Aston Martinu odluče da će im Alonso biti vozač, mi nećemo imati baš nikakve prigovore - poručio je Watanabe.

Da je Fernando sada suradljiviji potvrdio je i Whitmarsh.

- Fernando je inteligentan pojedinac. Njegovi prijašnji komentari bili su u žaru borbe na stazi i ostali su zapamćeni, ali siguran sam da Alonso razumije i poštuje posao koji Honda radi. Uostalom, Hondin su motori osvojili titule prvaka 2021. i 2022., vjerojatno će i ove 2023., dakle nesumnjivo su kvalitetan partner, a uvjeren sam kako i Fernando to shvaća.

Ne treba, međutim, zaboraviti kako će Alonso u 2026. i s početkom suradnje Aston Martina i Honde imati 44 godine. Nemoguće je sada znati hoće li i tada još uvijek voziti Formulu 1. Njegov je san osvojiti treći naslov prvaka - zato i jest još uvijek tu - možda to uspije i prije, a možda će morati čekati još tri godine te nade polagati u Hondu...

Linker
24. studeni 2024 09:57