KENZO TRIBOUILLARD Afp
F1 NA GODIŠNJEM ODMORU

Kao da vozi bez imalo truda, a opet tako savršeno, s velikom dozom elegancije i aurom nedodirljivosti

Sezona je tek ušla u drugu polovicu, ali jasno je da će Nizozemac osvojiti treći naslov prvaka
Piše: Ivan JelkićObjavljeno: 31. srpanj 2023. 17:02

Dobra vijest za entuzijaste Formule 1 jest da sljedeća četiri tjedna Max Verstappen neće pobijediti. Loša vijest je da neće pobijediti ni itko drugi, a razlog je što jednostavno sljedeća četiri tjedna nema utrka. Kolektivni godišnji odmor otpočeo je onoga trenutka kada je Max Verstappen presjekao ciljnu liniju u Spa-Francorchampsu označivši kraj utrke i prve polovice sezone. Zagazili smo, doduše, i u drugu polovicu jer bila je to 12. utrka od 22 u kalendaru, ali poanta je jasna.

Kao što je jasno da se svjetski prvak za 2023. već sada zna i da će to biti još jednom Max Verstappen. Jer iako je do kraja ostalo još deset utrka, Nizozemac je čini se već sada “prešao igricu” budući da titulu i matematički može osigurati već nakon četiri sljedeće utrke. Tako sugerira tempo kojim slaže pobjede, odnosno skoro pa eksponencijalni rast njegove bodovne prednosti u odnosu na konkurenciju. Bude li, dakle, nastavio i nakon ljetnog plandovanja u dosadašnjem ritmu, Max bi treći naslov F1 prvaka mogao zapečatiti na utrci u Kataru 8. listopada.

Bude li doista tako, srušit će još jedan rekord, onaj u “najbržem” osiguravanju titule. Taj je, pak, od 2002. u vlasništvu Michaela Schumachera koji je u 11. od 17 utrka te godine riješio sve dvojbe oko titule, dakle s još šest utrka preostalih u kalendaru. U Verstappenovu slučaju ostalo bi pet utrka, ali kako se na dvije destinacije (SAD, Brazil) voze i sprint-utrke - koje istina nisu klasične utrke, ali je format u kojem se dijele bodovi pa ih se može (ali i ne mora) računati - ostalo bi, dakle, ukupno sedam utrka prije kraja sezone.

No, o tom potom, u konačnici neće taj detalj biti toliko presudan. S druge strane, puno su veće Maxove šanse za nekim drugim, pa možda čak i zvučnijim rekordima. Recimo, u Belgiji je proteklog vikenda upisao osmu pobjedu u nizu, pa je došao na korak do izjednačavanja Sebastiana Vettela, koji je 2013. povezao devet uzastopnih slavlja. Kako sada stvari stoje, Verstappen bi mogao otići i do 18 u nizu, odnosno osvojiti sve do kraja sezone. Jer ne izgleda kao da ga itko može zaustaviti.
Tolika je njegova dominacija da se u Belgiji zapravo u jednom trenutku doslovce poigravao s konkurencijom.
- Ako malo jače stisnem gas, mogli bismo odraditi još jednu zamjenu guma, da mehaničari malo vježbaju - poručio je svom trkaćem inženjeru Gianpieru Lambiasu.

image
KENZO TRIBOUILLARD Afp

Dok se svi ostali vozači bore za svaki metar na stazi i cijede iz svojih bolida svaku desetinku sekunde za koji bod više, Max bi htio “da mehaničari malo vježbaju”? Izvučeno iz konteksta, to zvuči prepotentno i bahato te s pristojnom porcijom ruganja ostalima, onako kako mnogi i inače doživljavaju 25-godišnjeg Nizozemca. Međutim, u datim okolnostima to je bila bezopasna šala na relaciji s njegovim trkaćim inženjerom.
- Bilo je u tome pola istine, pola šale - objasnio je poslije utrke Verstappen.
- Znam da momčad ne voli neplanirane zamjene guma, ali htio sam ih učiniti malo nervoznima.
Općenito je komunikacija Maxa i Gianpiera bila zanimljiviji dio vikenda u Belgiji, jer je Lambiase na neke manje vozačeve proteste samo odgovorio “Max, prati moje instrukcije i vjeruj. Hvala”, a kasnije ga i upozorio da je malo preoštar prema gumama.
- Nije to pametno. Zamolio bih te da malo više koristiš svoju glavu.
Na Maxovu ideju, pak, o još jednom dodatnom zaustavljanju u boksu, Lambiase je lakonski odgovorio “Ne, ne ovaj put”. Što je bila referenca na Austriju, kada je Verstappen, ali tada potpuno ozbiljan, pred kraj utrke zatražio zamjenu guma kako bi na novom setu lovio najbrži krug. Iako ga je momčad odbila jer nije željela “pitstopom” riskirati bilo kakve probleme s kojima bi mogao izgubiti sigurnu pobjedu i 25 bodova, radi samo jednog dodatnog boda, Verstappen je svejedno ušao u boks, dobio nove gume i odvozio najbrži krug. Pa uzeo ukupno 26 bodova. Gledajući širu sliku, premala nagrada s obzirom na rizik što je mogao izgubiti, ali to je Verstappen, mora biti po njegovom. A Lambiase je tu da Maxa ponekad “vrati na njegovo mjesto”.

Kao što je bilo sada u Belgiji, iako možda pri tome ponekad, u razmjerni radio-poruka tijekom utrka, zvuče kao da su najgori neprijatelji.
- Nije s Maxom uvijek lako, zna biti težak i zahtjevan, pa je potreban snažan karakter i hladnokrvan tip da se nosi s njim. Imamo to u Gianpieru, ali to proizlazi iz dugogodišnje suradnje i međusobnog povjerenja. Nekad su poput starijeg oženjenog para kojem treba bračno savjetovanje, pa je zanimljivo za 200 milijuna ljudi slušati njihove razgovor kroz utrku, no temelj svega je da postoji veliki međusobni respekt i da na kraju dobijemo željeni rezultat - rekao je Christian Horner, šef Red Bullove F1 momčadi.
I dok je Verstappen toliko superioran da si može dopustiti fore s “malo treninga za mehaničare”, ostalim momčadima i vozačima zasigurno teško pada slušati takve pošalice. No, istovremeno su nemoćni išta učiniti kako bi promijenili stanje.
- Max ima sva prava biti malo zajedljiv - iskren je Toto Wolff, šef Mercedesa.
- Jer trenutačno se samo vozika uokolo, ali posve na temelju zasluga. Koliko god to nas iritiralo, mora mu se odati priznanje za sve što radi.
To što radi su pobjede, ali više od toga fascinira i način na koji do njih dolazi.
Jer sve radi s neviđenom lakoćom. Sve djeluje tako prirodno, kao da vozi bez imalo truda, a opet tako savršeno. Nema više sudaranja (i privjeska “Crashtappen”), junačenja i drčnosti, kao ranijih godina, dapače, kao da je sazrio i malo se smirio pa sada sve radi mirno, staloženo, s velikom dozom elegancije i aurom nedodirljivosti.
Da, veliku ulogu u tome ima i bolid koji vozi, jer Red Bull - preciznije genijalni inženjerski um Adriana Neweya - proizveo je nepobjedivi stroj, ali ipak ima nešto i u vozaču. Razlika od 110 bodova u odnosu na Sergija Pereza, koji sjedi i vozi isti taj bolid, to će najbolje potvrditi.

Izjednačio pomalo bizaran rekord Fernanda Alonsa

U poplavi rekorda koje je Max Verstappen već srušio ili putem ruši, odnosno koje će vrlo vjerojatno uskoro srušiti, postoji i jedan pomalo bizaran.

Naime, Nizozemac se izjednačio s Fernandom Alonsom po broju pobjeda s različitih startnih pozicija.

I dok je posve logično da pobjede najčešće upisuju vozači koji imaju i “pole position”, dakle s prvog startnog mjesta (takvih je 42,5% slučajeva u dosadašnjoj 1.091 utrci), španjolski veteran i Verstappen jedini su koji su pobjede ostvarivali s devet različitih startnih pozicija.

Maxu je u Belgiji prvi puta slavio sa šestog mjesta na startu, a ranije je trijumfe ostvarivao sa sljedećih startnih pozicija: 1., 2., 3., 4., 7., 9., 10., 14.

Alonso, pak, u portfelju ima pobjede sa 1., 2., 3., 4., 5., 6., 8., 11. i 15. startnog mjesta.

Statistika je to možda koja nije previše bitna, ali pokazuje sposobnost vozača da se prilagodi različitim situacijama te izvuče najbolje i kada su mu “podijeljene loše karte”. (ij)

Linker
24. studeni 2024 07:57