Sezona Formule 1 ulazi u svoju posljednju trećinu, a borba za naslov prvaka nije ni izbliza riješena, kao što se pretpostavljalo da će biti uoči, pa čak i nakon prvih nekoliko utrka početkom sezone. Dapače, napetost na vrhu tek se primiče svom vrhuncu, a završnih osam utrka u 2024. mogle bi ponuditi pravi vatromet na stazama, pa vjerojatno i izvan njih.
Kao što je to bilo nakon nedjeljne utrke u Monzi, koju je Ferrari zajedno s Charlesom Leclercom naprosto “ukrao” McLarenu i na senzacionalan način došao do trijumfa u vlastitom dvorištu. Jasno, da su pobjednici pokupili gotovo svu pozornost, da su epiteti za scuderiju pljuštali na sve strane, da su talijanski mediji nahvalili briljantnost strateškog plana utrke kreiranog u garažama Ferrarija, a još više njegovu provedbu na stazi u režiji Charlesa Leclerca, dok su u međuvremenu svi ostali vozači i momčadi uglavnom žalovali u sjeni talijanskog slavlja.
Nagli skok na čelo kolone
U McLarenu najviše, jer ovo im je bila prilika za zadati veliki udarac konkurentima iz Red Bulla, odnosno preciznije Landu Norrisu za otkinuti veliki dio prednosti koju je Max Verstappen izgradio u prvom dijelu sezone. Nije se, međutim, tako odigralo jer su u britanskoj momčadi još jednom uhvaćeni nespremnima.
Jer, već neko vrijeme je jasno da je McLaren proizveo raketu od bolida, da imaju brzinu, da imaju pouzdanost, da imaju konstantnost, da imaju i vozače, praktički sva oružja potrebna za borbu za naslov prvaka, ali ih ne kapitaliziraju.
Kako su najslavniji dani McLarena, pa i oni manje slavni ali i dalje uspješni - posljednja titula prvaka osvojena je 2008. s Lewisom Hamiltonom - bili prilično davno, jednostavno je momčad zaboravila kako je to kada si na vrhu i kako je to pobjeđivati u serijama. Jer u međuvremenu se, jasno, izmijenila struktura momčadi, došli su novi ljudi, većina njih neki (još) nenaviknuti na pobjede, pa ih je i pomalo nagli skok na čelo kolone uhvatio nespremnima za takvu ulogu.
Pojednostavljeno, većina u aktualnoj garnituri McLarena još ne posjeduje kulturu pobjeđivanja, izgrađeni i automatizirani sustav s kojim bi rutinski dolazili do prvih mjesta, kad već imaju sve preduvjete za to.
Prvu pobjedu ove sezone McLaren je ostvario u Miamiju, što je i za njih bio svojevrsni šok, budući da su posljednji put prije toga slast pobjede osjetili 2021., a još prije toga je suša trajala punih deset godina, štoviše, većinu tog vremena bili su u velikoj krizi. Ta pobjeda u 2021. u Monzi s Danielom Ricciardom bila je tada više izdvojeni “incident” jer su i prije i poslije nje bili i ostali - prosjek.
No, sadašnja je situacija potpuno drugačija priča. Jer sve se počelo “kotrljati” od druge polovice prošle sezone, kada su zaredali s plasmanima na postolje pa onda to nastavili i ove sezone, da bi sada u tom postupnom rastu prema gore prešišali sve konkurente, uključujući i, činilo se još prije koji mjesec, nedodirljivi Red Bull.
Nisu valjda ni Zak Brown, Andrea Stella i ostatak stručne ekipe u McLarenu očekivali da će uspjeti takvom brzinom i što je još važnije u tako velikoj mjeri nadmašiti Red Bull, pa su i sami bili zatečeni, ne očekujući valjda da je to stvarni odnos snaga te da se doista mogu na duge staze boriti s Red Bullom, a ne zadovoljavati se samo sporadičnim plasmanima na postolje ili eventualnom pobjedom.
Piastri će morati pomoći
Dok su sve to shvatili prošlo je nekoliko utrka, u kojima su propustili možda još koju pobjedu, slično kao što je bilo i sada u Monzi. Jer sada je napokon i prvi operativac McLarena, Andrea Stella, priznao:
- Svjesni smo da nismo u mogućnosti osvojiti samo konstruktorsku titulu, već da je s obzirom na kvalitetu bolida, a da je istovremeno Red Bull u određenim problemima, i vozačka titula prvaka definitivno osvojiva.
Tu im je, pak, glavni adut Lando Norris, štoviše čini se da su i u McLarenu odlučili sve karte baciti na Engleza.
- Oba naša vozača imaju još matematičku šansu, ali Lando je u boljoj poziciji, i ako ćemo izabrati jednog vozača kojem ćemo davati podršku u borbi s Verstappenom, onda to treba biti on.
Štoviše, Stella tvrdi kako su bili spremni takav stav demonstrirati već u Monzi. Drugim riječima, vjerojatno bi Piastri prepustio pobjedu Norrisu, kao što je i Norris to učinio za njega nedavno u Mađarskoj. Međutim, poremetila ih je Ferrarijeva magija, pa su morali ganjati Leclerca za bilo kakvu pobjedu, a u tom je trenutku Piastri bio u boljoj poziciji, pa su ga pustili da barem pokuša. A razlika između drugog i trećeg mjesta ipak nije toliko velika pa nije ni bilo potrebe tražiti od Australca da propusti Norrisa. Čuvat će taj adut za neku drugu priliku, kada bude potrebnije.
Međutim, iako McLaren u posljednjih osam utrka ulazi kao “predvodnik krda”, puno će toga ovisiti i o tome što kao odgovor mogu ponuditi iz Red Bulla. Alarm je u njihovim garažama već oglašen, a nakon Monze i tek šestog mjesta, što mu je drugi najlošiji rezultat od 16 utrka u 2024. (šesti je bio i u Monte Carlu), Max Verstappen nije baš bio nježan s riječima.
- Prošle smo sezone imali najdominantniji ikad u F1 povijesti i sada smo ga praktički pretvorili u čudovište - rekao je Max, precizirajući da ne može voziti punom snagom zbog problema s pogonskom jedinicom, ali da i momčad nije odradila najbolje strateški dio posla.
- U razmaku od samo šest-osam mjeseci došli smo od najboljeg do nevozljivog bolida. To mi je jako neobično. U ovom trenutku niti jedna titula ne čini se realnom, moramo okrenuti stvari naglavačke jer loši smo na svim razinama.
Verstappen još uvijek ima osjetna 62 boda više od Norrisa, a maksimalno je 232 još “u igri”. Preostalih osam utrka, počevši od Azerbajdžana 15. rujna, dat će odgovor hoće li aktualna McLarenova raketa lansirati Norrisa na F1 tron ili će se Max s “čudovištem” ipak nekako dočepati i četvrte titule.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....