U biciklističkom svijetu veliku je prašinu podiglo otkriće da dio momčadi iz svjetskog vrha koristi kontroverznu metodu udisanja ugljičnog monoksida. Priča je poprimila takve razmjere da je u četvrtak Svjetska biciklistička federacija (UCI) objavila namjeru da zabrani spornu, iako legalnu metodu. Očekuje se da će Izvršni odbor na svojoj sjednici sljedeći mjesec prihvatiti prijedlog i službeno stopirati upotrebu plina koji su koristila i dvojica posljednjih osvajača Tour de Francea Tadej Pogačar i Jonas Vingegaard.
Ugljični monoksid je smrtonosan za ljude ako se udiše u prevelikim količinama. No znanstvenici su otkrili da može poboljšati VO2max vrijednosti sportaša ako se udiše u kontroliranim i ograničenim količinama. VO2max, ili maksimalni unos kisika, važan je pokazatelj u biciklizmu jer mjeri maksimalnu stopu potrošnje kisika koja se može postići tijekom tjelesnog napora. Viši VO2max omogućuje biciklistima da duže održavaju veće brzine, proizvedu više aerobne snage, brže se regeneriraju nakon intenzivnih napora i poboljšaju ukupnu izdržljivost i performanse.
Opasne nuspojave
“Ugljični monoksid je toksičan plin bez mirisa koji je često uzrok nesreća u kućanstvu. Udisan u malim dozama i pod strogim sigurnosnim uvjetima, plin se koristi u medicini kao tragač za mjerenje difuzije kisika u plućima ili ukupne mase hemoglobina. Međutim, ako se opetovano udiše pod nemedicinskim uvjetima, može uzrokovati nuspojave kao što su glavobolja, umor, mučnina, povraćanje, bol u prsima, poteškoće s disanjem pa čak i gubitak svijesti”, naveo je UCI u priopćenju, obrazlažući svoju namjeru da zabrani kontroverznu tehniku.
Biciklistička web-stranica Escape Collective je tijekom prošlog Tour de Francea otkrila kako najmanje tri momčadi koriste ugljični monoksid. Riječ je o Israel PT-u, te o Pogačarevom UAE Emirates Teamu i Vingegaardovom Visma Teamu. Kada su ga pitali o spornoj metodi, Pogačar je najprije rekao da ne zna o čemu se radi, no kasnije je priznao da ju je jednom koristio pod liječničkim nadzorom.
Poznato je da neki timovi koriste uređaj “rebreather” koji omogućava kontrolirano doziranje ugljičnog monoksida. Objašnjavaju da ta metoda optimizira fiziološke prednosti treninga na visini povećanjem aerobnog kapaciteta. Drugim riječima, simulira učinke priprema na velikoj nadmorskoj visini. Međutim, temelj predložene zabrane su povezane nuspojave koje ugrožavaju zdravlje biciklista.
UCI u priopćenju zaključuje da će “uporaba uređaja u medicinskom okruženju, od strane kvalificiranog medicinskog osoblja i isključivo za procjenu ukupne mase hemoglobina ostati dopuštena”.
No, i prije nego što se ova priča dalje razvije, odnosno prije nego što predložena zabrana eventualno stupi na snagu, iz Pogačareva su UAE Emirates Teama priopćili da više ne koriste tehniku udisanja ugljičnog monoksida za mjerenje performansi sportaša. Koordinator izvedbe treninga dr. Jeroen Swart izjavio je da je UAE Emirates završio proces i da se radilo o vježbi koju su koordinirali tijekom 18 mjeseci kako bi procijenili napredak vozača tijekom visinskih priprema.
Završeni testovi
- Da bude potpuno jasno, metoda udisanja ugljičnog monoksida je tehnika koja je potvrđena i već se 20 godina koriste u planinarstvu i sportovima izdržljivosti za mjerenje mase hemoglobina prilikom odlaska na visinu. Prije dvije godine odlučili smo procijeniti napreduju li naši biciklisti u skladu s očekivanjima. Bio je to proces koji smo provodili 18 mjeseci i u kojem smo metodom ponovnog udisanja ugljičnog monoksida, koristeći specifičnu opremu, mjerili masu hemoglobina. Taj proces je završen i rezultati pokazuju da su naši treninzi vrlo dobro prilagođeni, tako da nam testovi više nisu potrebni - istaknuo je Swart.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....