TV PREZENTERICE

UDARNI TV TERMINI VOLE ŽENE SAMO DOK SU MLADE Na hrvatskim televizijama samo je 11 posto voditeljica starijih od 50 godina

Jutarnji list proveo je mini-istraživanje među voditeljskim snagama na tri nacionalne televizije

Pred TV kamerama svugdje u svijetu, tako i kod nas, češće se viđaju mlađe osobe nego one iskusnije. Posebno se to odnosi na žene, upozoravaju aktivisti iz Velike Britanije, referirajući se na nedavno istraživanje koje je pokazalo da se samo pet posto žena starijih od 50 godina bavi voditeljskim poslom, dok u omjeru ukupno zaposlenih voditelja u toj dobnoj skupini one čine samo 18 posto. Takvi rezultati podigli su dosta prašine u Velikoj Britaniji pa je tako reagirala i poznata britanska političarka Harriet Harman . Ona je cijelu TV industriju optužila za dobnu i spolnu diskriminaciju.

HTV popravlja prosjek

I dok se u Velikoj Britaniji vodi javna polemika o tome kako su žene u dobi iznad 50 godina diskriminirane na poslovima TV prezentera te da su s prvim sijedima njihovi dani pred kamerama odbrojani, kod nas je situacija malo bolja. Barem kada je riječ o javnoj televiziji, koja brojem zaposlenih osoba koje imaju više od 50 godina popravlja ukupni prosjek zaposlenih žena i muškaraca pred kamerama iznad 50 godina koji narušavaju RTL i NOVA TV.

Na sve tri domaće nacionalne televizije u Hrvatskoj u prime timeu, dakle u vremenu od 18 do 22 sata, u različitim se emisijama pojavljuje ukupno 74 voditelja, a većina njih su upravo žene. Ženskih je voditelja na sve tri televizije uglavnom više nego muškaraca ili su zastupljeni u jednakom broju. Ukupno ih je 43, što čini postotak od 58 posto žena, TV prezenterica u ukupnoj populaciji voditelja u udarnom terminu prikazivanja. No, činjenica je da su žene zbog svog izgleda poželjnije u svim zabavnim, pa čak i nekim informativnim emisijama, samo dok su mlađe.

Informativni program

HRT-ove voditeljice Daniela Trbović, Elizabeta Gojan, Mirjana Rakić ili Ivana Petrović s Nove TV svjesne su da im zbog okolnosti godine baš i ne idu u korist.

- Zasad ja nekakvu dobnu ili spolnu diskriminaciju ne osjećam na vlastitoj koži, ali svjedoci smo mnogo situacija, čak i na HTV-u, da su kolege u zreloj dobi, punoj profesionalne snage, teže nalazile svoje mjesto pred kamerama. Čini mi se da među kolegama u Sloveniji viđam puno vremešnije voditelje. Još nekakve šanse imamo u Informativnom programu gdje je prihvatljivije vidjeti stariju osobu, dok je to u zabavnom gotovo bogohulno. Sumnjam da bi netko sa 25 godina i možda boljim izgledom od moga mogao biti jednako uvjerljiv u svim temama koje smo obradili u emisiji ‘8. kat’ jer mojih pola stoljeća života ipak ima neku širinu i odrađene životne situacije.

Lažni muški šarm

Naravno, stvari su tako postavljene da mi to, nažalost, više niti ne doživljavamo kao spolnu ili dobnu diskriminaciju, nego nam je normalno da pred kamerama rade samo mladi ljudi. A općeprihvaćene teorije da muškarci ljepše stare i da su njihove sijede šarmantnije nego naše također su nametnute i lažne i nikako nam ne idu u korist - rekla je Daniela Trbović, 50-godišnja voditeljica.

Kada se govori o skupini voditelja koji su stariji od 50 godina, oni u Hrvatskoj čine 25 posto od ukupnog broja voditelja, a žena i muškaraca je u toj skupini podjednak broj, odnosno ukupno 11 posto žena starijih od 50 godina rade posao pred kamerama. To nas čini malo boljima od Britanaca, kod kojih je omjer žena iznad 50 godina u TV industriji tek pet posto, iako je situacija od jedne TV kuće do druge kod nas potpuno drukčija.

Mlade snage

Tako je na komercijalnim televizijama, RTL-u i Novoj TV, jako malo voditelja starijih od 50 općenito. Na RTL-u ni jedna osoba, dok je na Novoj TV zaposleno tek troje voditelja iznad 50 godina, od čega je samo jedna žena.

Komercijalne televizije pravdaju se time da su s radom počele relativno kasno te da su formirale vlastite mlade snage, kao i da su orijentirane mlađim dobnim skupinama.

- RTL, kao i većina europskih komercijalnih televizija, svojim je programom usmjerena na skupinu gledatelja između 18 i 49 godina. Međutim, bitan nam je i svaki stariji ili mlađi gledatelj. Stoga nam je važno da naši voditelji budu prihvatljivi i tim generacijama - svojom osobnošću, stavom i izgledom.

Od samog početka emitiranja, prije više od devet godina, odlučili smo stvoriti vlastita televizijska lica, što je u tom trenutku značilo imati mlade voditelje koji će s godinama izgraditi svoju osobnost i pokušati zadobiti povjerenje gledatelja - rekao je Ivan Lovreček s RTL-a.

Stanje na portalima

Da se žene općenito neravnopravno doživljavaju u našem društvu, upozoravaju rezultati lanjskog istraživanja o zastupljenosti žena na devet news portala, koje je proveo Ured za ravnopravnost spolova.

Dok su muškarci svih dobi podjednako zastupljeni u svim temama u kojima se pojavljuju, žene čine većinu kad se radi o trivijalnim temama kao što su estrada, moda, showbusiness (71 posto) i reklame (81 posto). Kao osobe srednje ili starije dobi pojavljuju se samo u temama vezanima uz politiku i gospodarstvo.

Fokus na dekolteu

- Nažalost, živimo u okruženju u kojem se u velikom broju medijskih sadržaja, koji su i najvidljiviji i koji se najviše promoviraju, o ženama ne govori kao o cjelovitim osobama niti ih se ističe temeljem njihovih rada, vještina ili postignuća, već ih se ističe i hvali isključivo zbog pojedinih dijelova tijela. Mlade žene su uglavnom poluodjevene ili razodjevene te s fokusom objektiva na njihovu dekolteu, grudima ili stražnjici, stoga ni ne čudi da žene u zreloj životnoj dobi imaju manje šanse da se zaposle pred kamerama - rekla je Višnja Ljubičić, pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, koja smatra neophodnim uklanjati spolne stereotipe u odgojno-obrazovnom sustavu, kao i osvještavati javnost o štetnosti ovakvog načina razlikovanja žena i muškaraca, odnosno diskriminacije temeljem spola, za cijelu društvenu zajednicu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 00:53