
„Ono što pojedincu ne uspje, poći će za rukom grupi", tako otprilike glasi izreka njemačkog mecene i poduzetnika Friedricha Wilhelma Raiffeisena koji je prije 170 godina pokrenuo ideju modernog zadrugarstva. Ideja iza osnivanja zadruge je jednostavna: članovi zadruge zajednički pokreću projekte koje pojedinac nikada ne bi uspio sam pokrenuti s mjesta. Istom logikom zadrugari dijele uspjeh (ili neuspjeh) projekta u kojem su sudjelovali, piše Deutsche Welle.
Ime tvorca ideje modernog zadrugarstva sada nosi jedna banka. U međuvremenu u Njemačkoj postoji preko 7.500 zadruga, uglavnom u području nekretnina, energetike i poljoprivrede.
No sada je i jedno poznato sportsko ime ušlo u društvo zadrugara. Tradicionalni nogometni klub St. Pauli iz istoimene hamburške četvrti, je u ponedjeljak u ponoć zatvorio listu potencijalnih zadrugara koji su imali vremena upisati se od 10. studenog prošle godine kada je akcija pokrenuta.
Drugačija nogometna tradicija
Kako je klub priopćio na svojim stranicama, do jučer se u listu zadrugara upisalo 21.500 fanova kluba koji su sakupili 26 milijuna eura. Svatko tko je uplatio najmanje 850 eura se mogao upisati u listu. Shodno zadrugarskom principu kluba, bez obzira na to koliko je pojedini zadrugar uplatio, svatko ima samo jedan glas pri donošenju budućih odluka. Zadruga koja nosi službeni naziv "Football Cooperative Sankt Pauli 2024 eG" je tako ostvarila svoj cilj.
Kako je objavila uprava kluba, za upis u listu je nakon isteka roka u ponedjeljak u ponoć, pripremljena i lista čekanja u slučaju da netko od do sada upisanih u međuvremenu odustane.
No zašto se tradicionalno ljevičarski klub odlučio na ovaj oblik sakupljanja novca? Prije svega, FC St. Pauli je u minusu. Samo prošle sezone je nakupio 4,5 milijuna eura duga. No ideja o zadrugarstvu, koja je stara nekoliko godina, je sada dobila na aktualnosti zbog prijetećih gradskih poreza koji bi došli na naplatu u slučaju da klub nije postao većinski vlasnik tradicionalnog stadiona na Millerntoru u hamburškoj četvrti St.Pauli. Istovremeno bi se novcem zadrugara financirao novi centar za obuku podmlatka hamburškog prvoligaša.
Među novim zadrugarima se našlo i jedno neočekivano ime. Kako je priopćeno još u subotu, uoči prvoligaškog susreta Bayern-St. Pauli, počasni predsjednik i siva eminencija poznatog bavarskog kluba, Uli Hoeneß je postao zadrugar hamburškog prvoligaša. To na prvi pogled ne bi zvučalo tako neobično, no medijski atraktivnom ovu vijest čini činjenica da je Hoeneß jednim dijelom i simbol potpune komercijalizacije njemačkog nogometa koji je minhenski Bayern pretvorio u tiskaru novca. St. Pauli naprotiv predstavlja jednu potpuno drugačiju nogometnu tradiciju.
Piratska ikonografija
Što će tvrdokorna jezgra St. Paulijevih navijača reći na činjenicu da ideološki suparnik Hoeneß ulaže u njihov klub, nije poznato. No Hoeneß koji je za tu priliku uoči susreta obukao i smeđe-bijeli dres hamburškog prvoligaša, nije po prvi put „spašavao" St. Pauli. 2003. je organizirao susret Bayerna i St. Paulija, koji se tada nalazio na rubu stečaja. Bayern se tada odrekao prihoda u korist kluba iz Hamburga.
- Bez obzira na sve razlike između naša dva kluba, međusobno poštovanje je ogromno - komentirao je Hoeneßovu gestu direktor St. Paulija Oke Göttlich.
Od ranih osamdesetih ovaj hamburški klub slovi kao izrazito politički klub s jakom bazom poklonika u lijevom pa i u ekstremno ljevičarskom političkom taboru koji potječe iz hamburške scene. Osim toga su se fanovi FC St. Paulija u osamdesetima izrazito profilirali nasuprot fanova gradskog rivala Hamburger SV-a koji među svojim fanovima ima i mnogo pripadnika desničarske scene.
U osamdesetima se rodio i novi zaštitni znak St. Paulija, piratska zastava s mrtvačkom glavom koju je na jednu utakmicu donio jedan poznati navijač želeći piratskom ikonografijom (pirati kao simbol onih koji oduzimaju bogatima da bi dali siromašnima) istaknuti socijalni, radnički status kluba.
Komentari
0