SPORNO PRAVNO MIŠLJENJE

Nakon pisanja Jutarnjeg DORH pokrenuo izvide: Istražuje se isplata od 25.000 eura!; Evo što kažu iz Jadrolinije

Sada bi se cijela stvar mogla dodatno zakomplicirati ako odvjetnik obitelji oštećenih podnese i kaznenu prijavu

David Sopta

 Ronald Gorsic/Cropix

Državno će odvjetništvo povodom svih do sada zaprimljenih saznanja provesti zakonom propisane radnje u cilju utvrđivanja postoje li osnovane sumnje na činjenje kaznenih djela za koja se progon poduzima po službenoj dužnosti.

Odgovorila je to na naš upit Barbara Volf Volčanšek, zamjenica županijskog državnog odvjetnika i glasnogovornica riječkog Županijskog državnog odvjetništva, a vezano za stručno mišljenje koje je Jadrolinija naručila od umirovljenog prof. dr. sc. Dragana Bolanče, koji je ustvrdio da nema elemenata za prekršajnu odgovornost Uprave i Hrvatskog registra brodova. Ali, s obzirom da je istraga u tijeku i da je nejavna, nisu nam mogli odgovoriti da li je dio tužiteljskog spisa i pravno mišljenje prof. Bolanče.

Jadrolinija je za to pravno mišljenje prof. Bolanči platila 25.000 eura neto, a on jučer nije odgovarao na pozive. Jadroliniji smo uputili opširan upit o angažmanu prof. Bolanče i dobili sljedeće odgovore. Uvodno su naveli da s obzirom na to da je kompanija tražila očitovanja, odlučila je u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi i internim procedurama angažirati neovisnog stručnjaka u području pomorskoga prava, a što se odvilo u listopadu prošle godine, i to su jednoglasno poduprli svi članovi Uprave sukladno svim procedurama.

NO nije nadležan

Na naš upit odgovorili su da ta usluga nije bila u nadležnosti Nadzornog odbora, pa on nije ni mogao ni trebao odobriti navedenu uslugu. Jadrolinija se za ponudu obratila jedino prof. Bolanči, a to su objasnili time da je profesor Bolanča jedan od najvećih autoriteta na području pomorskoga prava, bivši sudac i dugogodišnji profesor, koji je magistrirao na temi ‘‘Plovidbene nezgode i odgovornost brodara u plovidbenim poslovima‘‘, što je potreba analize dokumenta koji se bavi pomorskom nesrećom Lastova.

Profesor Bolanča objavio je 17 knjiga i 227 znanstveno-stručnih radova te je istaknuti član brojnih strukovnih udruženja i organizacija, prepoznat i priznat kao vjerodostojan i iznimno cijenjen stručnjak.

PROČITAJTE VIŠE Novi preokret oko tragedije trajekta Lastovo: Obitelji stradalih pomoraca dižu kaznenu prijavu, trojici prijeti i do 15 godina zatvora

image

Trajekt Lastovo

/Cropix

Napominju pritom da je izrada stručnih mišljenja neovisnih stručnjaka normalna praksa u ovakvim izvanrednim situacijama, a u sklopu ove konkretne izvršene usluge profesor Bolanča je isporučio dva pravna mišljenja - prvo u listopadu, a drugo u veljači. Ponuđena vrijednost usluge bila je unutar procijenjene vrijednosti nabave u iznosu od 25.000 eura za oba pravna mišljenja.

Prema odgovoru Jadrolinije, prof. Bolanča je u sklopu ponude dostavio i troškovnik, a kao neovisnom stručnjaku nisu mu davali nikakve naputke, upravo zato da bi pravno mišljenje bilo objektivno i stručno izrađeno te da bi se osigurala neovisnost u izradi mišljenja.

Prof. Bolanča, s kojim, kažu, nisu imali nikakve prethodne aranžmane, dostavio im je račun sukladno predviđenoj proceduri, a njegovo pravno mišljenje Jadrolinija nije dostavljala ni Ministarstvu, ni Agenciji, ni DORH-u, odgovorili su nam iz riječkog brodara.

U svakom slučaju, za taj dio odgovornost ne može snositi posada, nego isključivo odgovorni u kompaniji, kako je to ustvrdila i istraga Ministarstva. Nasuprot njima i mišljenju vještaka, koji daje isključivo stručno tumačenje, ne i pravno, prof. Bolanča dao je pravno mišljenje koje u potpunosti isključuje odgovornost Uprave i Davida Sopte kao njezina predsjednika.

Iako se činilo da će riječko tužiteljstvo za ovu strašnu nesreću u kojoj su smrtno stradala trojica članova posade, a i Davor Zagorac, prvi časnik palube, također je okrivljen uz zapovjednika Đolongu i teško je ozlijeđen, otvoriti istragu i protiv odgovornih u kompaniji, to se nije dogodilo i tereti se samo odgovorne članove posade.

PROČITAJTE VIŠE Profesor Bolanča primio je skaredno veliki novac. To navodi na misao da se pokušalo učiniti nešto nepravedno

image

Trajekt Lastovo

Damir Škomrlj/Cropix

Ivan Turudić, glavni državni odvjetnik, prozvao je ministra Olega Butkovića da i Ministarstvo može podnijeti kaznenu prijavu.

Vještaci na tragu izvješća

Dr. sc. Šime Savić, koji zastupa obitelji stradalih pomoraca, odgovorio mu je da to nije nužno te da tužiteljstvo i samo to može učiniti. No sasvim je izvjesno da je bilo dovoljno vremena tijekom kojeg je tužiteljstvo zaključilo da su za tragediju na Lastovu odgovorni samo pomorci. Iako nalaz stručnih službi Ministarstva mora, pomorstva i infrastrukture sugerira suprotno. Na tom je tragu i analiza Agencije za istraživanje nesreća, s time što se njezino izvješće ne može koristiti kao dokaz u eventualnim postupcima.

Kao što smo jučer objavili, sada bi se cijela stvar mogla dodatno zakomplicirati ako odvjetnik obitelji oštećenih podnese i kaznenu prijavu u kojoj će tražiti da se ustanovi odgovornost nadležnih u kompaniji za nesreću broda Lastovo u Malom Lošinju u kojoj su poginula tri člana njegove posade, a jedan je teško ozlijeđen.

Posada Lastova nije imala pisane procedure za izvanredne situacije

Stručnjaci i vještaci sa zagrebačkog Fakulteta za strojarstvo i brodogradnju po nalogu su angažirani kao vještaci nakon nesreće broda Lastovo i oni su svoj nalaz i mišljenje dostavili tužiteljstvu.

Međutim, kako doznaje Jutarnji list, za razliku od pravnog mišljenja koje je dao prof. Bolanča, odgovori vještaka sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje na pitanja tužiteljstva na tragu su onoga što su utvrdile i interne inspekcije Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Agencije za istraživanje nesreća.

Prije svega, da nije bilo pisane procedure posadi kako se treba postupati u slučajevima izvanrednih situacija, a ono što se događalo 11. kolovoza prošle godine u Malom Lošinju je sasvim izvjesno to i bila. Ta situacija ogledala se u tome što je posada morala provjeriti brtvu na viziru s obzirom na to da je more ulazilo u unutrašnjost broda Lastovo i to je bila ta izvanredna okolnost za koju nije bilo jasnih uputa kako postupati.

Prije svega, hidraulična pumpa nije se smjela gasiti ako pramčana nije bila zabravljena tzv. klinovima, a to nije bilo učinjeno i nije što imalo spriječiti njezin pad. Naprosto je trebao stajati natpis "Ne gasiti pumpu".

Jadrolinija naprosto nije imala propisanu proceduru za postupanje, a ni sustav sigurnosti na trajektu koji je sagrađen 1969. godine u Japanu od tada nije bio dograđivan i osuvremenjivan, a to je prije svega bila zadaća odgovornih u kompaniji, od Uprave do onih koji trebaju brinuti o sustavu upravljanja sigurnosti u kompaniji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. veljača 2025 19:19