KAZNA

PRESUDA ZA NESREĆU U KOJOJ SU POGINULE ČETIRI OSOBE Za nesreću na poledici vijadukta Krpani trojica kažnjena uvjetno, a HAC-ONC s milijun i pol kuna

 Luka Gerlanc / CROPIX

Za prometnu nesreću na vijaduktu Krpani, jednu od najtežih na hrvatskim prometnicama ikad, u četvrtak je na Županijskom sudu u Karlovcu nepravomoćno osuđeno troje djelatnika državne tvrtke Hrvatske autoceste - održavanje i naplata cestarine (HAC-ONC), a krivim je proglašeno i samo trgovačko društvo.

Ivo Klanac (49) iz Posedarja, ophodar iz Tehničke jedinice Sveti Rok, osuđen je na osam mjeseci uvjetne zatvorske kazne, a na po šest mjeseci osuđeni su Imoćanin Lovre Šabić (38), pomoćnik direktora HAC-ONC-a za tehničke poslove u Sektoru održavanja te Kazimir Služek (66) iz Zagreba, šef Odjela za elektro i strojarsko održavanje. Njihove su kazne uvjetne, što znači da neće ići u zatvor ako u sljedeće dvije godine, koliko im je svima određene rok kušnje, ne ponove kazneno djelo. Četvrtookrivljeni Jakov Pedišić (40) iz Svetog Filipa i Jakova, tadašnji šef Tehničke jedinice Sveti Rok, oslobođen je optužbe, a trgovačko društvo kažnjeno je novčano sa 1,5 milijuna kuna.

S obzirom na to da je kobnoga 30. studenoga 2013. godine zbog njihovih direktnih propusta u radu, odnosno poledice, došlo do lančanog sudara 16 vozila, u kojemu su četiri osobe izgubile živote, a 16 ih je bilo ozlijeđeno, kao i na činjenicu da je zakon predviđao drakonske kazne, za osobe višegodišnje zatvorske, a za poduzeće višemilijunske, može se reći da ih je sutkinja Županijskog suda Sanda Janković kaznila blago - procijenila je, naime, da su kaznena djela počinili iz nehaja.

Privatne tužbe

No, ako ovu presudu potvrdi Vrhovni sud, za HAC-ONC time neće prestati problemi jer ih sasvim sigurno očekuju privatne tužbe obitelji smrtno stradalih te ozlijeđenih u nesreći, a njihovi odštetni zahtjevi svakako će biti višemilijunski.

Kroz opširan spis od 1000 stranica analiziralo se 84 dokaza i ispitalo 27 svjedoka u posljednjih godinu dana, otkako je bilo počelo suđenje, a tijekom tih ispitivanja na površinu su isplivali brojni propusti, neki čak i nevjerojatni.

Zanemarili kvar

Primjerice, već iskaz prvog svjedoka Marija Budiše, voditelja elektroodržavanja u Svetom Roku, otkrio je da se još devet dana prije nesreće dogodio kvar na 700-metarskom električnom kabelu koji je onemogućio komunikaciju između terenskih stanica i jedinice na Maslenici, što znači da su tamo prestali dobivati informacije o stanju na terenu. Kvar nisu mogli sami otkloniti jer je za takvo što trebala sofisticirana oprema koju je imao njihov vanjski izvođač, kojega pak nisu mogli angažirati jer im je istekao ugovor, a novi nisu sklopili jer nisu bili raspisali natječaj. U tom razdoblju kvarove jednostavno nisu otklanjali, pa su izvan funkcije bili i meteorološka postaja na vijaduktu Krpani i portal s dinamičkom prometnom signalizacijom ispred tunela.

To nikako nije aboliralo odgovornosti ophodara Iveta Klanca, koji je, smatra sud, znao da prognoza DHMZ-a upućuje na mogućnost poledice, osobito na vijaduktima, pa je propustio naložiti preventivno nasipanje kolnika autoceste A1, na dionici od tunela Sveti Rok do čvora Sveti Rok, što je dovelo do kobne poledice, a oko 6.10 sati i slijetanja i sudara 16 vozila. Lovre Šabić, pomoćnik direktora za tehničke poslove, i Kazimir Služek, šef odjela za elektro i strojarsko održavanje, znali su da im je neispravna meteorološka stanica jer su ih podređeni o tome više puta izvještavali. Bili su neispravni ključni senzori, oni koji mjere vlažnost, osoljenost, smrzavanje i količinu vode na kolniku, kao i portal s obavijestima vozačima, i to od 22. studenoga, a oni, kaže sud, nisu poduzeli mjere i radnje da se ti kvarovi odmah otklone. Zbog njihova nemara jedinica na Maslenici nije imala podatke kojima bi mogla upozoriti vozače na stanje kolnika na koje će naići poslije Svetog Roka.

Ignorirali prognozu

Unatoč tome što im nije radila meteorološka postaja, radnici HAC-ONC-a mogli su se rukovoditi vremenskom prognozom, ali nisu. Inače bi im u odluci pomogla sonda ugrađena u autocesti, koja obrađuje podatke o vlažnosti, osoljenosti i smrzavanju kolnika, ali u smjeru Zagreba nije je bilo jer su je godinu ranije pokidali radnici koji su sanirali cestu. Postojala je ona u smjeru Zadra, ali nije bila u funkciji.

Portal koji je vozače obavještavao o brzini i vremenskim uvjetima mogao je raditi ručno, ali nikome nije palo na pamet da u tom razdoblju angažira osobu koja bi to obavljala. U nesreći su na mjestu događaja poginuli Igor Katić, Ante Gligor i Zvonko Dražina, a Ivica Vrgoč je naknadno preminuo u KBC-u Zagreb.

Tri i pol godine od nesreće do presude

30. studenoga 2013. - prometna nesreća, troje mrtvih na mjestu događaja

7. prosinca 2013. - u bolnici preminula i četvrta žrtva

9. prosinca 2013. - uhićeni osumnjičenici - djelatnici HAC-ONC-a

11. prosinca 2013. - osumnjičenici pušteni na slobodu nakon ispitivanja

30. prosinca 2014. - podignuta optužnica protiv djelatnika HAC-ONC-a

1. lipnja 2016. - počelo suđenje djelatnicima HAC-ONC-a

8. lipnja 2017. - objavljena nepravomoćna presuda

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 01:31