JAVITE SE NA Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

71-godišnju ženu šalju kući, umjesto da ostane u bolnici

Zašto je nova rubrika Jutarnjeg lista u kojoj će naši novinari svaki dan tražiti rješenje za vaše probleme. Zašto? Zato jer čitatelji traže da im pomognemo kad nitko drugi neće. Zato jer svako pitanje zaslužuje odgovor. Zato Zašto. Pišite nam o svojim probleima na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Ilustracija
 Vojko Basic/ CROPIX

U hrvatskim bolnicama ima slučajeva da se pacijente otpušta kući iako su službeno zaprimljeni na bolničko liječenje. To se dogodilo i 71-godišnjoj Jelici Levak koja je u KBC Sestre milosrdnice u Zagrebu 10. prosinca naručena zbog operacije katarakte oka. No, premda joj je istoga dana izdan prijemni list, iz bolnice su je, tvrdi ona, u 15 sati poslali kući te rekli da se sljedećeg dana u 7 ujutro ponovo vrati u bolnicu na operaciju.

Obitelj Jelice Levak pita se zašto joj je uopće izdan prijemni list ako je morala kući, koliko će novca KBC Sestre milosrdnice zaraditi na tom nepostojećem noćenju i tko bi bio odgovoran u slučaju da joj se na putu kući ili opet u bolnicu nešto dogodilo.

- Upoznati smo s takvim slučajevima, no, nažalost, vrlo ih je teško dokazati jer otpusno pismo ne sadrži specifikaciju troškova niti se pacijentu izdaje račun. Iako se u takvim situacijama krše pacijentova prava, oni ih najčešće ne prijavljuju jer se boje za svoje zdravlje i ne žele se zamjeriti liječnicima - izjavio je Marijo Drlje iz Udruge hrvatskih pacijenata i dodao kako se pacijenti koji se nađu u takvoj situaciji njima slobodno mogu obratiti za pomoć.

Đula Rušinović-Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, smatra da bolnice tako prikazuju trošak boravka pacijenta, a taj novac upotrebljavaju za nešto drugo.

Plaćanje po slučaju

Koliko stoji noćenje jednog pacijenta u KBC-u Sestre milosrdnice po danu nismo doznali jer se, kako kažu u KBC-u i HZZO-u, akutna zdravstvena zaštita ne plaća po danu, nego po slučaju, dakle po cjelovitom postupku koji obuhvaća sve: medicinski zahvat, rad liječnika, potrošni materijal te boravak osiguranika i noćenje.

- Riječ je australskom modelu naplaćivanja i vrednovanja zdravstvene zaštite i za obvezno zdravstveno osiguranje stoga nije od značaja koliko je dana pacijent proveo u bolnici. Dapače, takvim načinom plaćanja bolnice se stimuliraju da pacijenta drže samo onoliko koliko to njegovo zdravstveno stanje zahtijeva - ustvrdili su u HZZO-u.

I oni znaju za problem puštanja kući pacijenata koji se “na papiru” i dalje vode kao da su na bolničkom liječenju.

- HZZO kontrolira sve ugovorne partnere, pa i bolnice, te se u cjelovitim kontrolama mogu utvrditi i nepravilnosti koje ste spomenuli. Posebno cijenimo takve informacije od pacijenata, jer možemo provesti i ciljanu kontrolu - odgovorili su u HZZO-u.

Zdravstvena inspekcija

Mjere mogu biti pismene opomene, ali i novčane sankcije umanjenja bolničkih mjesečnih limita do pet posto. One se izriču kod težih povreda ugovornih odnosa koje se utvrđuju u integralnim kontrolama, i to na pravnoj, financijskoj i medicinskoj razini. Kod izuzetno teških povreda ugovornih obaveza bolnici se može izreći i mjera opomene pred raskid ugovora.

Pri likvidaciji računa HZZO provjerava i je li bilo dupliranja računa kada pacijent koji je u bolnici samo “na papiru” zdravstvenu zaštitu dobije na nekom drugom mjestu. Ako se pacijentu zaprimljenom u bolnicu nešto dogodi, a on tamo zapravo nije, nadležna je zdravstvena inspekcija Ministarstva zdravlja. U ovom slučaju, odgovornost na sebe preuzima KBC Sestre milosrdnica.

- Već 15 godina predlažemo da nam daju neovisne zastupnike za prava pacijenata. Izvan pameti je zakon koji zadužuje, npr., Liječničku komoru da se brine o pravima pacijenata, a službeno je osnovana da štiti liječnike - smatra Đ. Rušinović-Sunara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 20:32