RODITELJI IZ GLINE

‘Agencija nam ne želi vratiti 90.000 kuna za učeničku ekskurziju koje nije bilo‘

Roditelji 50 učenika iz Osnovne škole Glina ostali su u zakonskom procjepu i ne mogu do svog novca
Učenici četvrtih razreda OŠ Glina ne mogu doći do uplaćenog novca za izlet - školu u prirodi.
Na fotografiji: Predstavnici roditelja.
 Robert Fajt/Cropix

Zbog pandemijske situacije više od 30 milijuna kuna koje su građani uplatili za razne turističke aranžmane prije godinu i više, još je na žiroračunima raznih pružatelja usluga, od agencija do hotela, iako oni nikada nisu iskoristili plaćene usluge.

Povratom uplate ili vaučerom obeštećen je do sad tek svaki drugi korisnik. Među onima koji do svojeg novca ne mogu su i roditelji djece OŠ Glina, koji su za svoje djecu uplatili po 1750 kuna za programe škole u prirode, znači za nešto što je propisano školskim programom.

U Glini se, međutim, kako nam je svima poznato, dogodio strašan potres. A ti ljudi mahom žive u kontejnerima i novac koju su uplatili za nikad realizirana putovanja itekako bi im dobro došao za nužne popravke na domovima. Zbog spore državne administracije zakonski do novca ne mogu. Ostaje im apel na vlasnike žiroračuna na kojima počivaju njihove uplate, no s druge strane već mjesecima vlada šutnja.

Kako je do toga došlo? Ukratko, država je promjenom zakona prošle godine u travnju ukinula pravo građana na povrat novca u roku od 14 dana u slučaju otkazivanja putovanja i u zamjenu uvela vaučere, a sve nakon što su se putovanja masovno otkazivala zbog pandemije. Prema novom zakonu prolongiraju za 180 dana rok, nakon kojih počinje teći taj 14-dnevni okvir za povrat sredstava koji moraju učiniti agencije. Europska komisija, međutim, traži ukidanje vaučera, preporučujući članicama EU osnivanje državnih fondova za pomoć. Hrvatska nije postupila u skladu s time pa je u srpnju dobila opomenu s još deset zemalja, a kako se ništa nije promijenilo do listopada, pokrenut je postupak protiv nas i još tri zemlje.

Edukativni sadržaji

Početkom siječnja Ministarstvo turizma konačno započinje e-savjetovanje o "Nacrtu Prijedloga izmjena i dopuna Zakona u turizma", koje je završilo u veljači, te bi na usvajanje trebao u travnju. Roditelji djece iz Glini aranžmane za petodnevni izlet koji bi uključivao noćenja u hotelu Duga Uvala i popratne edukativne sadržaje ugovorili su još 18. prosinca 2019. s agencijom Astralis Travel iz Slavonskog Broda. Mirela Horvatić iz Novog Sela Glinskog sa svojom peteročlanom obitelji već dva i pol mjeseca živi u kontejneru, jer joj je kuća dobila crvenu naljepnicu. Pitanje na što bi potrošila svojih 1750 kuna uplaćenih za nikad iskorišten djetetov izlet, u tim okolnostima zvuči čak i bezobzirno.

- Ne znam, ali sigurno ne bismo išli na putovanje - kaže Mirela. Mame Dijana Jurčić Bobeta i Mirjana Klobučar mjesecima se bore da dođu makar do informacije gdje je završio njihov novac i što će na kraju biti s njime. - Na što da iskoristimo vaučere, da djecu pošaljemo same, da mi bez njih negdje putujemo ili da nadoplaćujemo neke obiteljske aranžmane? Bilo što ovdje od toga nikome ne pada na pamet, jer gotovo da nema nikog tko je prošao bez oštećenja, to bi bilo suludo. Shvaćamo da ni agencijama nije lako, apelirali smo na njih, od čovjeka iz Slavonskog Borda naišli smo na razumijevanje i prebacivanje problema na hotel, hotel nas ignorira mjesecima, a ni u Ministarstvu turizma nismo dobili konkretne odgovore. Činjenica je da smo mi uplatili iznose i da za taj novac nismo nikada dobili uslugu. Samo želimo taj novac natrag - govore mame Dijana i Mirjana koje imaju podršku svih ostalih zakinutih roditelja.

Hotelski smještaj

U Ministarstvu turizma kažu da je povrat uplaćenog novca za paket-aranžman putniku dužan izvršiti organizator putovanja, a pitanje povrata proslijeđenog novca stvar je ugovornih odnosa organizatora i pružatelja pojedinačnih usluga te povrat novca za neizvršenu ugovornu obvezu organizator može tražiti putem suda. Vlasnik Astralis Travela Siniša Panthy nam potvrđuje da je pri dogovaranju putovanja riječ bila o 90 učenika glinske škole, no nakon odustajanja, broj se sveo na njih 50, čiji roditelji sad potražuju oko 90.000 kuna, a do 70 posto tog troška odnosi se na hotelski smještaj. - Neovisno o zakonskim odredbama, apsolutno smo spremni u slučajevima poput ovoga učiniti iznimku. Ipak, molimo da se shvati kako bez povrata najvećeg dijela tih istih sredstava od hotela, uz najiskreniju volju i želju, to nismo u mogućnosti učiniti u cijelosti (što nam je zakonska obveza) te smo zato svi u pat-poziciji - kaže Panthy, dodajući da im nije dopuštena uplata djelomičnog iznosa.

Panthy navodi da je više puta "mimo propisane procedure i zbog suosjećanja sa stradalima pokrenuo mehanizme kojima bi se izvršio povrat sredstava, ali da se iz hotela Duga Uvala u potpunosti oglušuju na njihove pozive da izvrše povrat uplate, zbog čega su im poslali opomenu pred tužbu, na koju također nije bilo reakcija". Direktor hotela Duga Uvala je Josip Galinec, nekadašnji većinski vlasnik posrnule Industrogradnje. - Bit će sve u skladu sa zakonom i realnim mogućnostima. Nitko neće biti oštećen - rekao nam je kratko Galinec. Problem je to što njega postojeći zakon u ovom trenutku ni na što ne obvezuje.

Geneza problema

prosinac 2019.

Pri dogovaranju putovanja riječ je bila o 90 učenika, nakon odustajanja broj se sveo na njih 50, čiji roditelji potražuju oko 90.000 kuna, od čega se 70 posto odnosi na hotel u Dugoj Uvali, kaže vlasnik agencije Astralis Travel.

travanj 2020.

Država ukida pravo građana na povrat novca u roku od 14 dana u slučaju otkazivanja putovanja i uvodi vaučere. Prema novom zakonu za 180 dana prolongira se rok nakon kojeg počinje teći taj 14-dnevni okvir.

srpanj 2020.

Europska komisija traži ukidanje vaučera, preporučujući članicama EU osnivanje državnih fondova za pomoć. Hrvatska nije postupila u skladu s time pa je u srpnju dobila opomenu kao i još deset zemalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:08