NOVA PREDSTAVA IZAZIVA POZORNOST

BUJANČEVA SVADBA U KEREMPUHU Bujanec, Bogović, Hasanbegović i Željka Markić kod Frljića su svinje što šmrču. Bivši ministar u šoku, desnica bez riječi

 

U klasičnom kazališnom komadu iz 1921. talijanskog nobelovca Lugija Pirandella “Šest likova traži autora” stanovita glumačka družina treba zaigrati tobožnji Pirandellov komad “Igra uloga”. U Kerempuhovoj premijeri, u režiji Olivera Frljića, ta “Igra uloga”, u prologu, preimenovana je u vjenčanje Velimira Bujanca. Tu dakle predstavu u predstavi Oliver Frljić režirao je kao još jednu “predstavu” i traje oko deset minuta.

Osim što su označeni kao likovi imenima i prezimenima, akteri su opremljeni gumenim maskama, posebno izrađenim, koje karikiraju njihova lica uz dodatak svinjske njuške. Maske (drugačije dakako) izvorno su Pirandellova uputa, a ovdje su im pridodani i kostimi iz “stvarnog” života Frljićevih likova.

Unaprijeđeni biskup

Vjenčanje počinje dolaskom namjerno u kardinala unaprijeđenog umirovljenog biskupa Mile Bogovića, koji se dokotura, veoma vješto, na plinskoj boci. Potom s improviziranog podesta “vjenča par” pod svinjskim maskama, ona u vjenčanici, on u odijelu, koji predstavlja Velimira Bujaneca i njegovu suprugu Karolinu Šego. Čin vjenčanja obavlja se ušmrkavanjem, ovlašnim i široko razmahanim, velike količine bijelog praha, odnosno kokaina. Nakon mladenaca, na isti se način pričeste i ostali uzvanici sa svinjskim njuškama: pjevač Marko Perković Thompson, poduzetnik Josip Klemm, poduzetnica i aktivistica Željka Markić te povjesničar, političar i bivši ministar kulture Zlatko Hasanbegović.

Potom svi zajedno još naprave krug šmrkajući pa stanu plesati na note srpskih folk-hitova. Tu su i jedna invalidska kolica, hrvatska zastava s falš grbom (ne dakle državna) u koju se briše nos. U nekom trenutku veselje se razmaše a onda se unosi obredno kolijevka iz koje ispada kosturčić a izrijekom doznajemo da predstavlja Darija Kordića, odnosno simbolizira pokolj više od stotinu civila (među njima i bebe) koje su pripadnici Hrvatskog vijeća obrane počinili u srednjobosanskom selu Ahmići godine 1993.

Lik bivšeg ministra kulture dr. Zlatka Hasanbegovića za dar mladencima donosi tablu na kojoj s jedne strane piše Trg maršala Tita, uz njegove generalije, a s druge Trg dr. Ante Pavelića, uz dodatak da je riječ o hrvatskom državniku i književniku. Ovo potonje asocijacija je na jednu hrvatsku književnu enciklopediju u kojoj je Pavelić predstavljen kao hrvatski književnik.

Kroz cijelu predstavu ovi akteri vjenčanja, zapravo glumci, a i njihovi parnjaci, likovi koji su izgubili autora, zaklinju se da sve što čine, čine “u ime obitelji”, što asocira na istoimenu desničarsku udrugu Željke Markić. Pirandelllov komad zbilja se bavi obiteljskim odnosima (nasiljem) pa je ova mantra baš pirandelovska.

Golemu pak šivaću mašinu pozornicom guraju dvojica statista odjevena u ustaške uniforme. No oni prije komentiraju Pirandellovu svojedobnu naklonost Mussoliniju nego domaću situaciju.

Na Kerempuhovoj premijeri bili su u petak političari Davor Bernardić, Milanka Opačić, Mirando Mrsić, ali i Zlatko Hasanbegović. Zamoljen za izjavu o predstavi, Hasanbegović je, kao i Velimir Bujanec, bio jučer bez komentara.

Balans na tankoj crti

Predrag Fred Matić, nekadašnji ministar branitelja, bio je, kaže, šokiran prvim dijelom predstave (kazalište Kerempuh nije u PR svrhe pustilo fotografije tog dijela), ali smatra da se hrvatska javnost mora priviknuti na provokacije u umjetnosti.

- Frljić balansira po tankoj crti i sigurno je neke ljude povrijedio, ali ne bih rekao kako se radi o govoru mržnje ili nečemu što je sudski utuživo. I mene su na Facebooku stotine puta opisali kao neznalicu ili bezveznjaka, a pravosuđe je ocijenilo da su to osobni stavovi o jednom političaru pa ne vidim zašto ovu predstavu ne okarakterizirati kao Frljićeve stavove o nekim osobama i događajima. Ali da su ratne udovice koju su zabranile film ‘Ministarstvo ljubavi’ vidjele ovu predstavu, razapele bi šator pred Kerempuhom - rekao je Fred Matić.

Davor Bernardić, predsjednik SDP-a izjavio je jučer kako je “Oliver Frljić hrvatski satiričar te da daje prednost domaćima koji mogu stati uz bok svjetskima”.

- Satira, smijeh guraju svijet naprijed. Ona jača kao i kritika. Naš je zadatak da se moramo boriti protiv svakog oblika cenzure - rekao je Bernardić ali odbio je zahtjev Jutarnjeg lista da pobliže objasni svoju izjavu.

Nitko ne može tužiti Olivera Frljića. Nije koristio hrvatsku, nego zastavu NDH

- To je vrlo dobra predstava koja sadrži puno humora i mogu je svima preporučiti. Iako je sasvim sigurno i provokativna, ali, ponavljam, vrijedi gledanja - rekao je poznati zagrebački odvjetnik Čedo Prodanović. Uz opasku: - Poznanici koji se puno bolje razumiju u kazalište kažu kako je Frljićeva predstava ‘pravi Pirandello’, ali nisam stručnjak, no mogu opet reći da sam se nasmijao i uživao u kazalištu.

Na pitanje ima li u Frljićevoj predstavi govora mržnje, Prodanović je odgovorio da nema, iako će mnogi sigurno biti uvrijeđeni, od bivšeg biskupa Mile Bogovića koji u predstavi jaše na plinskoj boci do Velimira Bujanca koji šmrče bijeli prah. Ali, sugovornik Jutarnjeg lista smatra kako to nije čak ni utuživo.

- Mislim da nitko nema osnovu za tužiti Olivera Frljića, čak ni zbog scene u kojoj se omalovažava hrvatska zastava. Nije riječ, naime, o službenoj zastavi Republike Hrvatske, nego o onoj s prvim bijelim poljem, koja se koristila u NDH - objasnio je Čedo Prodanović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 00:30