![Marko Primorac](https://static.jutarnji.hr/images/slike/2025/02/03/k_27013203_640.jpg)
NOVO 12:36 Odvjetnik obitelji poginulih pomoraca s trajekta Lastovo, dr. sc. Šime Savić, rekao nam je da su došli do visokog stupnja postizanja nagodbe o odšteti, odnosno da je nagodba između obitelji i Jadrolinije "pred potpisivanjem".
- Objavljena izvješća pokazuju da sustav Jadrolinije nije dobro funkcionirao. Obitelji sada očekuju da se odgovorni za nesreću kazne po zakonu - rekao nam je odvjetnik obitelji stradalih pomoraca.
11:00 - Ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kap. Siniša Orlić, naveo je da je sustav upravljanja sigurnošću postojao, ali je bio manjkav.
- Ovo što smo mi zaključili je da posada nije znala kako rampa funkcionira. Netko je znao da rampa može pasti kad se hidraulika ugasi, a većina nije i za to je bio zadužen brodar da ih upozna. Oni su to morali znati - rekao je Orlić, kako prenosi N1.
Najavio je i prekršajnu prijavu protiv predsjednika Uprave.
- Sankcije su predviđene pomorskim zakonikom, lučka kapetanija podiže optužni prijedlog protiv odgovorne osobe, a s tim ćemo pričekati da vidimo odluku DORH-a da vidimo hoće li biti dignute kaznene prijave za ista kaznena djela. Nekoliko osoba u Jadroliniji je zaduženo za održavanje broda, ali po sustavu upravljanja sigurnosti svi su povezani s predsjednikom Uprave i on je ona točka koja povezuje sve djelatnike Jadrolinije koji su zaduženi za održavanje, provjeru ispravnosti i sve ostalo - zaključuje Orlić.
10:30 - Počela je press konferencija ministra Olega Butkovića.
- Neposredno nakon te nesreće u kolovozu, razmišljao sam o ostavci iz moralnih razloga, ali ono što je prevagnulo da to ne učinim je dužnost i obveza preema obiteljima i svima pogođenima da se sazna istina kroz aposlutno neovisnu istragu. Za mene kao čovjeka, a onda i kao ministra, najvažniji zaključak je da poginuli pomorci nisu odgovorni za nesreću, naprotiv - nastradali su zbog manjakvosti sustava upravljanja sigurnošću u Jadroliniji. Utvrđena je i odgovornost zapovjednika broda, ali to se odnosi samo na zapovjednu odgovornost.
- Dopustite da u ime države uputim javnu ispriku obiteljima poginulih. Sukladno svojim ovlastima sazvao sam Skupštinu Jadrolinije koja će se održati 11. veljače i gdje ću tražiti razrješenje i opoziv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte.
10:25 - Nediljko Bulić iz Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske rekao nam je da u ovom trenutku ne može podijeliti s javnosti smatra li da predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta treba biti smijenjen sa svoje funkcije.
- Nas nitko nije pitao kao sindikat kada je imenovan predsjednik Uprave, tako da će i o njegovoj smjeni odlučivati Ministarstvo, odnosno Vlada. Ja sam ovdje u dvojakoj funkciji, jer sam i predstavnik radnika u Nadzornom odboru. Kada glasanje dođe na stol, ja znam kako ću podići ruku, ali zbog svoje funkcije, ne mogu trenutno o tome govoriti javno - rekao nam je Bulić.
Ističe da izvješće dovodi u pitanje rad Jadrolinijine Službe upravljanja sigurnošću, dok je predsjednik uprave nedvojbeno hijerarhijski odgovoran.
- Po ovom dokumentu, ovdje se ne radi samo o sadašnjem predsjedniku Uprave, već i o svim predsjednicima Uprave prije njega. Ja sam osobno također plovio na brodu Lastovo, kao kormilar, i nikada nisam znao da će rampa pasti ako se isključi hidraulika. To je ono što mi zovemo trapula. Ta rampa je, dakle, morala pasti prije ili kasnije. Što bi se dogodilo da je došlo do takozvanog blackouta na brodu? - pita se Bulić.
Prema njegovim riječima, također je sporna odgovornost zapovjednika broda.
- Kako je on mogao znati nešto što nigdje nije dokumentirano? Ako ne postoje upute za rukovanje rampom, on ne može za to biti odgovoran - rekao nam je Bulić.
10:20 - Neven Melvan, tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske, djelomično je zadovoljan izvješćem Ministarstva, a po njemu je sporno što se kao odgovorna osoba proziva i kapetan broda Lastovo.
- Što se tiče onog dijela izvješća koji kao odgovorne za nesreću navodi predsjednika Uprave i samu kompaniju, tu nemam što dodati ni oduzeti. David Sopta sada mora biti smijenjen, on više nema prostora ni za časnu ostavku, tako da očekujemo od ministra da povuče taj potez. Međutim, nama je sporan onaj dio gdje se kao odgovorna osoba navodi i zapovjednik broda. Kako je on mogao provoditi nešto za što se u samom izvješću navodi da u Jadroliniji ne postoji? Kako odgovarati za nešto za što on nije hijerarhijski odgovoran? On ima svoje pravne zastupnike i mi ćemo i njemu i njegovim zastupnicima pružiti punu potporu u dokazivanju nevinosti - rekao nam je Melvan.
Kaže da sada od DORH-a očekuje da dovrši svoju istragu.
- Sada, kada je sasvim jasno da je za nesreću odgovoran predsjednik Uprave, sljedeći potez koji se tiče kaznene odgovornosti treba povući DORH - kazao je Melvan.
09:49 Ivan Srzentić, čelni čovjek Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije, kaže da će izvješće Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o nesreći broda Lastovo komentirati kada ga cijelog pročita i prouči, no nezadovoljan je apostrofiranjem zapovjednika broda kao osobe koja je odgovorna za tu tragediju.
- Nije mi jasno kako je zapovjednik broda uopće mogao provoditi ISM protokole kada ih mi nemamo u SUS-u. Na koji je način mogao provoditi ono što ne postoji? Da je kojim slučajem odbio prihvatiti taj brod, onda bi ispao neradnik, nepodoban... Zapovjednik je žrtva nakaradnog sustava - rekao je Srzentić za Jutarnji list.
Na pitanje da komentira odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije, koja se također navodi u izvješću, Srzentić je kratko odgovorio - "Taj čovjek mene uopće ne zanima".
Najavio je širi komentar kada prouči čitavo izvješće.
9:37 - Stigla je prva reakcija Jadrolinije nakon što je objavljeno izvješće Ministarstva:
Do ovog trenutka nismo bili upoznati s tekstom Izvješća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te ćemo se o njemu podrobnije očitovati u kratkom roku. Primjećujemo da se u zaključcima Izvješća predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije, Predsjednika Uprave i zapovjednika broda. To znači da će se o bilo čijoj prekršajnoj odgovornosti moći govoriti tek kad se taj prekršajni postupak pravomoćno okonča. Ali čak i postojanje eventualnog prekršaja ne znači automatski krivnju za tragediju. Kaznenu odgovornost utvrđuje DORH čija je istraga još u tijeku. Evidentno su da svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđena implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Sve navedene neusklađenosti sustava utvrđene izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne mogu biti direktan uzrok tragedije.
Također, mjerodavno je i mišljenje Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, čiji sadržaj i prijedlog korektivnih mjera uskoro očekujemo.
"Osobno kao Predsjednik Uprave ne osjećam krivnju za nesreću, a dao bih sve da se 11. kolovoza nikad nije dogodio. Moj mandat je na raspolaganju od prvog dana. Procedura razrješenja i imenovanja Uprave Jadrolinije, koja u skladu sa Statutom skupno zastupa Društvo i donosi sve odluke zajednički, jasno je definirana. Do sada smo iz pijeteta prema poginulim pomorcima i njihovim obiteljima vrlo kratko komentirali raznorazne netočne i iskonstruirane tvrdnje, naročito od strane sindikalnih predstavnika. Međutim, sada, kada je Izvješće Ministarstva javno objavljeno, i kada je evidentno su brod i rampa bili tehnički ispravni, morat ćemo pravnim putem odgovoriti na sve iznesene zaključke. Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće (Lučka kapetanija u redovitom pregledu), kao i neposredno nakon nesreće (HRB zajedno s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu) nadležna inspekcijska tijela utvrdila kako „tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u svezi sustava upravljanja sigurnošću“. Takva utvrđenja samog Ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u Izvještaju istog tog Ministarstva", poručuje predsjednik Uprave David Sopta.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture završilo je izvide pomorskih prekršaja koje je provodilo vezano uz nesreću broda "Lastovo", koja se dogodila 11. kolovoza 2024. godine u Malom Lošinju. Prema izvješću, David Sopta, kao predsjednik Uprave Jadrolinije, kao i sama kompanija, ali i zapovjednik „Lastova“ po zapovjednoj odgovornosti, odgovorni su za propuste koji su rezultirali tragičnom nesrećom. Više pročitajte ovdje.
Nakon što je objavljeno izvješće, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kap. Siniša Orlić za 10:30 najavili su konferenciju za medije koju ćete moći pratiti i na portalu Jutarnjeg lista.
Podsjećamo, u nesreći pri padu iskrcajne rampe trajekta kojim je zapovijedao Goran Đolonga smrtno su stradali Boško Kostović, vođa stroja, kormilar Denis Šarić i kormilar Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....