Novi Kurikulum Zdravstvenog odgoja, koji je jučer javnosti napokon predstavio ministar obrazovanja Željko Jovanović sa svojim suradnicima, dorađen je i u manjem dijelu izmijenjen nakon održane javne rasprave i pritiska konzervativnih udruga i Katoličke crkve.
Najsporniji dio Kurikuluma bio je IV. modul, nazvan Spolna/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje. Konzervativnijem dijelu društva smetala je popratna literatura koja je bila predviđena za nastavnike, a posebice dijelovi koji su govorili o seksualnim manjinama. Ta je literatura uklonjena i prije nego što je javna rasprava započela. Zato se odlučilo tiskati priručnike za nastavnike, koji su također jučer predstavljeni.
PONOSNI JOVANOVIĆ 'Imamo najkvaliteniji zdravstveni odgoj. Bit će primjer za sve škole u cijelom svijetu'
Pravo na odabir
Sudeći prema sadržaju priručnika, i novom Nastavnom planu i programu za Zdravstveni odgoj, ovako izmijenjeni Kurikulum ne bi trebao više dizati tenzije u podijeljenom društvu. Iako, Udruga Vigilare, koja se zalaže protiv umjetne oplodnje, već najavljuje kako će sugerirati roditeljima da svoju djecu ne šalju na sate Zdravstvenog odgoja. Prema njihovom mišljenju, roditelji bi trebali imati pravo na odabir programa (konzervativnog ili ovog novog), ali u MZOS-u kažu da su djeca obvezna ići na satove Odgoja. O nekim bitnim izmjenama već smo pisali. U IV. modulu su tako prošireni sadržaji vezani uz prirodni način kontracepcije.
Jovanović: 'Roditelji, nemate pravo držati djecu u neznanju'
Gey tematika
Djeca tako, između ostalog, opširnije uče o apstinenciji, a napominje se i da niti jedan način (osim uzdržavanja) nije 100 posto siguran u zaštiti od spolno prenosivih bolesti ili neželjene trudnoće. O homoseksualnosti se, pak, šire govori tek u trećem razredu srednje škole, a u sedmom osnovne tek se spominju definicije...
O ČEMU ĆE DJECA UČITI NA SATOVIMA ZDRAVSTVENOG
Novi kurikulum iz razreda u razred
Osnovna škola
3. razred
IV. Razvijati odgovornost i poštovanje prema vlastitom tijelu, iskazati što je prihvatljiv, a što neprihvatljiv dodir. Pantomimom ili govorom djeca će učiti zašto je neki dodir prihvatljiv, a neki neprihvatljiv. Djeci će se prikazati i film “Kiko je rekao NE”, u kojem se pojašnjava kako je dodir ispod donjeg rublja neprihvatljiv, kako treba reći ne, i tajnu otkriti odrasloj osobi.
4. razred
III. Poticati zdrave životne navike i odgovorno ponašanje, razvijati stavove prema medijima i kritički prosuđivati o utjecaju reklama koje potiču na konzumerizam
IV. Rodne uloge u obitelji - kroz igrokaz djecu se uči o spolnim/rodnim ulogama u obitelji i kako se te uloge mogu mijenjati, definira se razlika između spola i roda
5. razred
IV. Uloga i pritisak medija u pubertetu. Učenici će prepoznati načine na koje popularni mediji promiču standarde ljepote. Također, govorit će se o seksualizaciji maloljetnika koja se odražava u erotiziranom odijevanju, govoru i prezentaciji na društvenim mrežama.
6. razred
III. Utjecaj medija i vršnjaka - kroz radionice će se djeci pokušati objasniti koliko mediji uljepšavaju sliku o slavnima, učit će ih se kako odolijevati negativnom utjecaju.
IV. Razlikovanje pojmova prijateljstvo, zaljubljenost, ljubav, bliskost, tjelesna privlačnost, emocije. Raspravlja se i o spolnim/rodnim stereotipima u medijima. Raspravlja se i o raširenoj seksualizaciji medijskih sadržaja vezanih uz pop kulturu mladih te negativnim oblicima uporabe društvenih mreža
7. razred
IV. Osvijestiti znanja o sebi i vlastitoj vrijednosti, objasniti važnost razgovora o spolnosti s bliskim osobama, raspravljati o vrijednostima i međusobnim odnosima. Ovdje se prvi put spominje i homoseksualnost kao definicija.
8. razred
II. Osobna odgovornost za zdravlje i odgovorno ponašanje te rizična ponašanja
IV. Djecu se uči odgađanju spolne aktivnosti i rizicima preranih spolnih odnosa te najčešćim spolno prenosivim bolestima i zaštiti od bolesti i neželjene trudnoće.
Srednja škola
1. razred
III. Poučava se o negativnom utjecaju alkohola, cigareta i droge
IV. Rasprava o važnosti donošenja autonomne odluke o stupanju u spolne odnose, različiti stavovi o zaštiti, rizici rane spolne aktivnosti i kontracepcijske metode. Tu se prvi put govori o pornografiji u negativnom smislu.
2. razred
I. Dodaci prehrani, posljedice uzimanja lijekova i drugih sredstava za mentalno zdravlje.
II. Neprimjerene pojavnosti u školi i okolini, kultura škole
III. Kockanje i klađenje, utjecaj medija i vršnjaka na korištenje sredstava ovisnosti
IV. Razvijanje vještina potrebnih za odgovorno spolno ponašanje, spolno/rodno nasilje i nasilje u vezama
3. razred
I. Pravilna prehrana kod pojačanih napora, donošenje životnih odluka, planiranje budućnosti
II. Prevencija nasilja i nasilničkih ponašanja, huliganizam
III. Alkohol i promet
IV. Razvijanje vještina potrebnih za odgovorno spolno ponašanje, brak, roditeljstvo i obitelj, stereotipi o spolnosti, stigmatizacija i diskriminacija seksualnih manjina
4. razred
I. Informacije o zdravlju i njihova kritička interpretacija (oglašavanje i marketing), te višedimenzionalni model zdravlja
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....