HAKOM ULAŽE 100 MILIJUNA KUNA

Država razvija aplikacije koje će građanima olakšati život

Među prvim aplikacijama bit će sustav koji će automatizirati prijavu rođene djece matičnim uredima i HZZO-u
 Siniša Sunara/CROPIX

Nazovete li broj 112 jer vam hitno treba policija, medicinska pomoć, vatrogasci ili Gorska služba spašavanja, operater koji primi poziv odmah će vidjeti točnu lokaciju na kojoj se nalazite i moći će odmah poslati pomoć. Nakon što rodite dijete u bolnici, podaci o djetetu odmah će, elektronskim putem, biti dostavljeni matičnom uredu te HZZO-u kako bi majka dobila rodiljnu naknadu, a dijete obavezno zdravstveno osiguranje. Dogodi li se kakva nesreća većih razmjera, poput poplave, nadležni će točno znati koji su im volonteri na raspolaganju te će ih jednim klikom moći pozvati da se odazovu na lokaciju.

Neka su to od idejnih rješenja za pametne aplikacije koja su stigla Hrvatskoj regulatornoj agenciji za mrežne djelatnosti (HAKOM), a za čiju je realizaciju jučer raspisano javno nadmetanje. Radi se o ukupno šest aplikacija, a procijenjena vrijednost njihove izrade je četiri milijuna kuna.

Najbolje ideje

HAKOM, koji se financira naplatom naknada od operatora, uložit će ukupno oko 100 milijuna kuna u projekte od općeg značaja. Polovicu tog iznosa ulaže u izgradnju infrastrukutre, odnosno na spajanje preostalih škola, bolnica i domova zdravlja na širokopojasni brzi internet. Drugom polovicom iznosa, odnosno s oko 50 milijuna kuna, financirat će projekte i izradu aplikacija koje olakšavaju život svim građanima.

Priprema projekta počela je još 2010. godine. Trebalo je ishoditi potvrde Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja te potvrde Europske unije (budući da se radi o potporama). Administrativni dio bio je završen krajem 2011. godine, a nakon toga su raspisani i javni pozivi. Prvi javni poziv za pametne aplikacije raspisan je u siječnju 2013. godine. Na njega su građani, tvrtke i institucije mogli prijaviti svoje ideje. S najboljim idejama - onima koje su imale optimalan odnos cijene i opće koristi - krenulo se u realizaciju preko javnih nadmetanja.

Dvjesto rješenja

Na nadmetanja se javljaju informatičke tvrtke sposobne izvesti takve aplikacije. Tijekom 2013. godine na programu potpora za infrastrukturu ugovoreno je 19 milijuna kuna, a za aplikacije 4,6 milijuna kuna. Do sada je HAKOM zaprimio 200-tinjak idejnih rješenja od oko 150 privatnih i pravnih osoba.

- Podjednako se javljaju i institucije i građani, s tim da građani i pravne osobe koje nisu sami po sebi krajnji korisnik dobiju za prihvaćenu ideju, na ime intelektualnog vlasništva, nagradu od 5000 kuna. Ima stvarno dobrih ideja. Jedan je građanin, primjerice, predložio aplikaciju eRedomat uz pomoć koje možemo elektronski dobiti broj za čekanje u redu u policiji i pratiti kako se red pomiče. Tako ljudi više ne moraju čekati satima, dođu kad vide da im se približava broj. Ideja je prihvaćena - kažu nam u HAKOM-u.

Dvije su aplikacije iz programa HAKOM-ovih potpora već u upotrebi. Radi se o internim aplikacijama za vatrogasce: jednom od njih bitno je pojednostavljen sustav njihova međusobnog uzbunjivanja kad dođe dojava o požaru, a druga je praćenje vatrogasnih osoba tijekom intervencija na požarištima.

Digitalna lektira

Jedna od hvalevrijednih aplikacija iz ovog programa, koja se upravo prilagođava mobilnim telefonima, jest i Lektira na dlanu, koja je pod nadležnošću Carneta, a koja učenicima omogućava posuđivanje knjiga u digitalnom obliku. U testnoj je fazi i aplikacija Plodored preko koje će poljoprivredna savjetodavna služba nuditi konkretne, individualizirane savjete poljoprivrednicima.

Prvi projekti na javnim natječajima

eNovorođenče - povezivat će informatički sustav rodilišta, nacionalnog zdravstvenog sustava i nacionalnog sustava obveznog zdravstvenog osiguranja sa sustavima Ministarstva uprave kako bi se osigurala točnost i brzina prijave novorođenog djeteta

programske e-usluge HZZO-a - olaskšavanje administrativnih obaveza liječnika prema HZZO-u

Cro112 - mobilna aplikacija za automatsko slanje položaja (GPS podataka) prilikom poziva u pomoć upućenog s mobilnog uređaja na broj 112

volonteri za civilnu zaštitu - omogućavat će prikupljanje podataka i izobrazbu dragovoljaca koji su spremni volontirati u slučaju nesreće ili katastrofe

zaštita i spašavanje - omogućuje da se, koristeći prostorne podatke, na jednom mjestu prikupljaju, opremaju, pripremaju i pregledavaju sve postrojbe civilne zaštite, materijalno-tehnička sredstva i kritična infrastruktura.

Hrvatski Crveni križ - cilj je omogućiti brz pristup informacijama vezanim uz spašavanje života i očuvanje zdravlja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 05:43