VELIKA INVESTICIJA

ČUDO OD TVORNICE NA JANKOMIRU Četrdeset mladih stručnjaka i 10 robota proizvode sve za izvoz

Solinska tvrtka AD Plastik otvorila je najmoderniju lakirnicu u regiji. U novom pogonu radi se za Daimler, BMW i Renault
 Neja Markičević/CROPIX

Oni su brži, bolji i efikasniji. Ne treba im kolektivni ugovor, topli obrok ili naknada za prijevoz. I što je najbolje od svega - nisu radno mjesto ukrali niti jednom zaposleniku nego će tvrtka AD Plastik, koja je od ovog mjeseca bogatija za 10 robota - u sljedećoj godini zaposliti još najmanje 100 novih djelatnika!

Zvuči gotovo nemoguće, ali takav će efekt na proizvodnju imati novi pogon uspješne tvrtke za proizvodnju plastičnih automobilskih dijelova koja je na zagrebačkom Jankomiru ovih dana predstavila novu investiciju vrijednu čak 20 milijuna eura.

U ulickanoj hali moderne lakirnice moguće je ugledati vlastiti odraz u blještavom, bijelom podu kojim tijekom jedne smjene korača najviše 20-ak zaposlenika.

Posao se u njoj još uhodava - plastični branici automobila tek povremeno provire s tvorničke trake, a u ovom se pogonu dosad izradilo najviše stotinjak plastičnih dijelova, uglavnom probnih uzoraka prema kojima će djelatnici “uštimati” buduću proizvodnju.

Crvolike kreature

- Još smo u fazi svojevrsne pripreme jer je riječ o automatiziranom procesu pa se naši djelatnici tek upoznaju s budućim poslom - kaže nam Ivo Šoletić, direktor jankomirskog pogona inače solinske tvrtke AD Plastik.

Dok to govori, pogledom prati dvije radnice u proizvodnji koje su baš počele pripremati plastične branike za daljnju obradu.

Nakon što ih ručno prebrišu, branike će preuzeti moderni roboti, desetak crvolikih kreatura koje će na plastične dijelove nanositi nekoliko nanosa boje, a potom i lak.

Dosad su se ti poslovi obavljali u ručnoj lakirnici tvrtke, smještenoj tik do novog pogona, ali zahvaljujući modernoj hali tvrtka će sada više nego dvostruko povećati proizvodne procese, s time da bi vrhunac proizvodnje trebali dočekati tijekom 2015. i 2016.

Moderni roboti, objašnjava Šoletić, lakirat će dijelove za novi Renault Twingo i Daimler Smart, koji se proizvode u tvrtki Revoz u slovenskom Novom Mestu.

- Za ovaj smo se projekt pripremali dvije-tri godine, i to je za nas veliki korak naprijed. Ovo je posljednji krik tehnologije kakav od nas zahtijeva automobilska industrija i teško bismo dobivali nove poslove da nismo inzistrirali na modernizaciji - priznaje Šoletić.

Za razliku od ručne lakirnice, čiji godišnji kapaciteti iznose do 200 tisuća proizvoda, automatizirana hala moći će ih proizvoditi do 250 tisuća, što će za AD Plastik biti znatan iskorak naprijed.

Ovdje plastične dijelove za Renault Twingo i Smart bojaju najmoderniji roboti zatvoreni u tzv. čiste sobe.

Specijalni uvjeti

- U tim su kabinama i čistim sobama posebni klimatološki uvjeti jer je važno da prilikom nanošenja boje i laka u zraku ne bude nečistoća koje bi se poslije mogle vidjeti na dijelovima - objašnjava rukovoditelj pogona Tomislav Čepić. Ta je ekstremna pažljivost posljedica vrlo stroge politike automobilske industrije: AD Plastiku dopušteno je na milijun isporučenih komada imati najviše 20 njih s greškom, a prijeđu li tu brojku, narudžbe i vrijedni poslovi lako mogu biti otkazani.

Šoletić kaže da je ova solinska tvrtka daleko ispod tih brojki, a potvrdu kvalitete prije mjesec dana su dobili i zaključivanjem novog posla. I to ni manje, ni više nego s dobavljačem koji isporučuje dijelove za BMW.

Na svim novim BMW-ovim kabrioletima uskoro će se nalaziti krovne letvice koje su izradili baš u AD Plastiku, što je posao na koji su neobično ponosni.

- To nam je veliko priznanje jer samo najbolji mogu raditi za BMW. No, planiramo uskoro napasti i tržište Fiata koje nam je, zbog proizvodnje u Kragujevcu, geografski vrlo pristupačno - otkriva Šoletić planove tvrtke.

Da bi u tome uspjeli, posljednjih im mjeseci pomažu i djelatnici njemačke tvrtke Asis koji se motaju po pogonima.

Programirani roboti

Riječ je o mladim programerima, ne starijima od 25 godina, koji “uštimavaju” tvorničke robote kako bi najkvalitetnije moguće obavljali poslove za koje su namijenjeni.

Unoseći u računala posebne kodove, IT stručnjaci programiraju svaki pokret koji će robot tijekom lakiranja napraviti jer je proces nanošenja boje i lakova unaprijed zadan i u njemu ne može biti improvizacije.

- Točno se zna na koji se način lakira koji dio automobila, u koliko je to pokreta potrebno napraviti, nanosi li se boja prvo dolje ili gore... Isto je i kod pripreme dijelova za lakiranje - objašnjava Čepić radni proces.

Priprema za lakiranje jedina se u novom pogonu obavlja ručno.

Gledamo dvije radnice, 31-godišnju Katarinu Herceg i 22-godišnju Ivanu Kerac.

Zaštićene su sivim, metalnim kombinezonima i nalaze se u čistoj sobi u kojoj se svakoga trenutka, na pokretnoj traci, trebaju pojaviti četiri plastična branika.

Katarina i Ivana imat će točno 80 sekundi da posebnim zelenim krpama koje čvrsto drže u svojim rukama očiste svaka po dva branika, i to unaprijed zadanim pokretima. Sada je to još faza vježbe pa su mlade radnice opuštene, ali kad se proizvodnja za nekoliko mjeseci uhoda, neće biti previše vremena za zastajkivanje.

Nakon što očiste plastični branik, odmah nakon toga Ivana i Katarina u ruke će uzeti posebne uređaje koji služe za deionizaciju plastičnog proizvoda.

U svim autima

To je važno kako bi branik izgubio pozitivan ili negativan naboj - znači, kako ne bi na sebe privlačio ili odbijao druge materijale - i tako bio spreman za daljnju obradu.

AD Plastik na prozivodnji dijelova za Twingo radi negdje od njegova redizajna, što znači da se vlasnici prvog takvog Renaultova modela još voze u vozilima u kojima nije bilo hrvatske proizvodnje.

Nešto sitno tvrtka je angažirana i na drugom Renaultovu modelu, Cliu, što znači da se velika većina hrvatskih vlasnika automobila srednje klase vjerojatno vozi u nekom modelu na kojem je dijelove radila ova uspješna solinska tvrtka.

Iz svih tih razloga, čelni ljudi AD Plastika slobodno mogu najaviti da će u njihovim pogonima od sljedeće godine biti stotinjak novih radnih mjesta, većinom za ljude srednje stručne spreme koji su najčešći kadar u automobilskoj proizvodnji.

Sudeći po podacima iz njihovih godišnjih izvješća, buduće zaposlenike očekuje prosječna plaća od 8559 kuna bruto, pravila propisana kolektivnim ugovorom i rad u solidnoj, stabilnoj tvrtki koja je jedan od najboljih hrvatskih izvoznika.

A to je rijedak takav primjer u posrnulom domaćem biznisu.

AD Plastik lani imao prihod 1,87 milijardi

AD Plastik danas u Hrvatskoj ima tri tvornice - jednu u Solinu te dva pogona na Jankomiru, ali tvrtka ima i po jednu tvornicu u Rumunjskoj i Sloveniji te tri u Rusiji. Zapošljavaju 2700 radnika, od kojih 860 u Hrvatskoj, a nešto više od 95 posto njihovih proizvoda odlazi u izvoz, zbog čega tvrtka nema previše potrebe reklamirati se na domaćem tržištu.

Pritom imaju fascinantne prihode: oni su lani iznosili 1,87 milijardi kuna, s tim da tvrtka najveći porast bilježi upravo u razdoblju teške financijske krize.

Primjera radi, njihovi su prihodi 2009. godine iznosili 1,2 milijarde kuna, sljedeće su već narasli na 1,39 milijardi, 2011. godine 1,71 milijardu kuna, a novi porast očekuje se i sa završetkom ove godine.

Te su brojke posebno važne ako znamo da automobilska industrija posljednjih godina i sama bilježi nešto težu financijsku situaciju, a koja se na poslovanje ove solinske tvrtke očito nije prelila. Baš suprotno, tvrtka je 2012. godine uspješno pokrenula nove pogone u srpskom Mladenovcu te pogon u ruskoj Kaluzi, a upravo su lani dobili posao za Renault Twingo i Daimler Smart, zbog čega je na Jankomiru otvorena nova lakirnica.

Tvrtka je većinski u radničkim rukama, po čemu je i školski primjer vrlo uspješnog radničkog dioničarstva nasuprot brojnim propalim privatizacijama s početka 90-ih godina.

Ukratko, radnici su je preuzimanjem i kupovinom dionica praktički spasili od gašenja te je razvili do najvećeg proizvođača plastičnih dijelova za automobile na Balkanu.

Tvrtka je posljednjim ulaganjem postala vlasnik najmodernije lakirnice u regiji - to je jedina lakirnica takvog visokotehnologijskog tipa.

Proizvodnja plastičnih dijelova za Twingo, kaže Šoletić, danas čini gotovo 70 posto proizvodnje AD Plastika, a na drugom se mjestu nalaze poslovi koje je tvrtka sklopila za izradu dijelova za Opel i Nissan Qashqai.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 02:01