KONAČNO KRAJ RASTROŠNOSTI NA PRISAVLJU?

EKSKLUZIVNO: 'MORA SE ZNATI KAKO TROŠI HRT! RADMAN TREBA OBJAVITI PLAĆE' Traži potpredsjednik Sabora Nenad Stazić

Zagreb, 030712.Nastavljena je sjednica Hrvatskog Sabora, na kojoj se izmedju ostalog raspravlja o Prijedlogu godisnjeg izvjestaja o izvrsenju Drzavnog proracuna za 2011. godinu.Na slici: Nenad Stazic, potpredsjednik Sabora.Foto: Dragan Matic / CROPIX
 Dragan Matić / CROPIX

ZAGREB - Novim Statutom, koji je prošlog petka potvrdio Sabor, ravnatelj HRT-a Goran Radman dobio je veće ovlasti nego što ih je imao do sada. Protiv takvog prijedloga Statuta pobunili su se neki članovi Nadzornog odbora koji tvrde kako je Radman ignorirao njihove sugestije. Međutim, u saborskoj raspravi potpredsjednik Sabora Nenad Stazić odlučno je stao na Radmanovu stranu. Čak je najavio da će Sabor smijeniti članove Nadzornog odbora koji budu opstruirali glavnog ravnatelja.

Tijekom rasprave o Statutu HRT-a odlučno ste stali u obranu ravnatelja Radmana, na čiji je prijedlog Statuta Nadzorni odbor imao ozbiljne primjedbe. Zašto?

- Sabor je izabrao ravnatelja Radmana na prijedlog Vlade. Prema tome, on ima punu podršku Sabora. Da nije tako, valjda ga ne bismo ni izabrali. To je jedini razlog zašto sam stao u njegovu obranu.

Tada ste rekli da HRT ne može imati dva kapetana broda, odnosno da HRT-om ne mogu upravljati i ravnatelj i Nadzorni odbor. Ali zar ravnatelj HRT-a po zakonu i Statutu ne odgovara Nadzornom odboru?

- Točno je da ravnatelj odgovara Nadzornom odboru i on će to sasvim sigurno morati činiti. No, ravnatelj upravlja HRT-om jer i to piše u zakonu. Prema tome, ne mogu i ravnatelj i NO upravljati HRT-om. Ova igra oko Statuta pokazala je, međutim, da postoji određeno nesuglasje među njima. Ravnatelj je predložio Statut, NO ga je prihvatio i poslao u saborsku proceduru. No, u međuvremenu su se malo predomislili pa su išli ispravljati taj Statut. A to oni ne mogu jer taj ispravljeni Statut nije bio prijedlog ravnatelja, već njihov.

Ali zakon propisuje da ravnatelj mora dobiti suglasnost NO-a na Statut?

- Pa dobio je. NO je jednoglasno podržao Statut na svojoj 2. sjednici i poslao ga u Sabor.

Međutim, članovi NO-a tvrde da imaju ozbiljne primjedbe na Statut koje je Radman ignorirao?

- Naknadno su se sjetili da bi htjeli ispravljati taj Statut, što ne mogu. Ako su imali ozbiljne primjedbe na Statut koji im je ravnatelj predložio, nisu ga morali prihvatiti.

Što bi bilo da ga nisu prihvatili?

- Onda bi to morali objasniti. Možda bi ravnatelj tada ispravljao taj Statut u skladu s njihovim sugestijama. No, ja mislim da su oni vrlo dobro surađivali pri izradi Statuta, koji je Sabor potvrdio, jer ga inače ne bi donijeli jednoglasno. Ja sam ih u svojoj raspravi upravo na to i uputio - da i ubuduće surađuju. Jer ako ne budu surađivali, neće se promijeniti stanje na HRT-u.

Znači, NO je zakasnio sa svojim primjedbama?

- Ne samo da su zakasnili, nego ih više nisu ovlašteni davati, nakon što su Statut jednoglasno prihvatili i poslali u Sabor. Ne mogu ga oni sami mijenjati, kao što ni Sabor nije mogao amandmanima mijenjati Statut koji je donio Nadzorni odbor, već ga samo potvrditi ili ne.

Tvrdite da neki ljudi iz NO-a imaju ambicije biti ravnatelji pa zato sve to rade. Na koga ste mislili?

- Ne želim to reći. Onaj tko prati stanje na HRT-u zna na koga sam mislio.

Zaprijetili ste i da će Sabor promijeniti članove NO-a koji budu opstruirali Radmana.

- Sabor je imenovao većinu članova NO-a s povjerenjem da će oni pomagati i surađivati s Radmanom kojeg je također izabrao Sabor. HRT je javna ustanova koju se ne može voditi kroz sukobe taština, isprazne pokušaje dokazivanja snage i moći, već se mora surađivati. To je najbolji interes te kuće i Sabor mora o tome voditi računa. Ako se ustanovi da smo učinili neke kadrovske pogreške, dužni smo ih i ispraviti.

Iz toga proizlazi da želite imati NO po mjeri ravnatelja Radmana?

- Ne po mjeri ravnatelja Radmana. NO ne mora biti ni po čijoj mjeri, već samo mora biti odgovoran. A ovo što su napravili sada, mijenjanjem Statuta nakon što su ga jednom prihvatili i slanjem u Sabor te neke nove varijante, pokazuje da nisu najbolje upoznati sa zakonom i da takav njihov način rada nije baš najbolji. Sabor je to primijetio i upozorio ih: dajte se saberite i surađuje s čovjekom kojeg je ovaj Sabor izabrao za glavnog ravnatelja i koji uživa njegovo povjerenje.

Koji su onda motivi NO-a da tako radi. Da sruši Radmana?

- Mislim da tu ima puno taština, dakako nepotrebnih, malo pokazivanja snage. A sve to nije u interesu kuće.

Oni tvrde da su odmah imali primjedbe na Statut, ali da ih je Radman sve ignorirao? Nadzornom odboru sporno je to što ravnatelj dobiva ovlast da samostalno raspolaže sa svotama do 10 milijuna kuna. Do sada je to bilo 5, a NO je predlagao da bude 7,5 milijuna?

- Nije 10 milijuna kuna previše s obzirom na tu kuću i budžet koji HRT ima. Mogli bismo taj iznos smanjiti i na dvije tisuće kuna. Ali onda će NO morati potvrđivati svaku odluku ravnatelja. A ako bi ih morao pitati za svaku odluku, on više ne bi bio ravnatelj. Mislim da je 10 milijuna kuna primjeren iznos. Osim toga, ravnatelj ionako NO-u mora redovito podnositi izvještaje o svom radu i oni će odmah vidjeti kako on troši tih 10 milijuna kuna. Pa neće on taj novac trošiti tajno. Odredbe Statuta propisuju samo da ih ne mora unaprijed pitati za dozvolu za iznose do 10 milijuna. Naravno, kad im podnese izvještaj, oni mogu tražiti objašnjenje zašto je nešto platio određeni iznos. Njihova je funkcija da nadziru. Ali ne da sudjeluju u odlučivanju i da baš svaka odluka mora ići pred njih na potvrdu. Kad bi to bilo tako, HRT-om ne bi ravnao njegov glavni ravnatelj, nego Nadzorni odbor.

Pretpostavljam da vam onda nije sporno ni to što prema novom Statutu ravnatelj više ne mora dobiti potvrdu NO-a za akte koje donosi?

- Ista stvar. Ako bi sad svi akti, a ne samo oni glavni, morali ići NO-u, tko onda upravlja HRT-om?! Ravnatelj donosi odluke i snosi za njih odgovornost, a one su i dalje pod nadzorom NO-a kojem podnosi izvješće. Usto, on izvješće jednom godišnje podnosi i Saboru. Mislim da je novi Statut napravljen tako da svi mogu biti efikasni, a to je na kraju i njegova svrha. Zakon i Statut moraju omogućiti ravnatelju da donosi odluke i vodi HRT, a NO da nadzire njegov rad.

Neće se dogoditi da, recimo, Radman loše radi pa Sabor prozove za to NO, jer ga nije dobro nadzirao?

- Nitko nema bezuvjetno povjerenje. Sabor je izabrao Radmana jer mu vjeruje i jer vjerujemo da će on opravdati naše povjerenje. Ako to ne bude tako, promijenit ćemo ga. Nitko nije nezamjenjiv.

Oporba je i u saborskoj raspravi zatražila od Radmana da javnosti predoči plaće djelatnika HRT-a, pogotovo anekse ugovora koje navodno ima više od sto ljudi. Podržavaju li vladajući da plaće postanu javne?

- HRT je javna ustanova i mora se znati na što se troši novac. Slažem se da javnost mora znati kakve su plaće u javnoj ustanovi. Ako se može znati kakve su plaće po bolnicama, školama, drugim javnim ustanovama, državnim poduzećima..., onda se to mora znati i za javnu televiziju. Ima i kontraargument da to mora biti poslovna tajna zbog konkurencije. Međutim, HRT u odnosu na konkurenciju ima neke prednosti, recimo ubire pristojbu, i kada se troši javni novac, to mora biti transparentno.

Može li Sabor na bilo koji način natjerati Radmana da objavi plaće?

- Siguran sam da to neće ostati tajna i da glavnog ravnatelja neće trebati tjerati da to učini. Izabrali smo ga da vodi veliku javnu ustanovu s punim povjerenjem da će to činiti na transparentan način.

Što očekujete od Radmana s obzirom na to da ste i sami priznali da programom niste zadovoljni, a i financijska je situacija loša?

- Njegov se rad još ne može ocjenjivati jer on do sada nije imao instrumente. Trebao mu je Statut kako bi mogao početi s restrukturiranjem kuće. S obzirom na ono što je predložio u Statutu, čini mi se da će to raditi dobro. Sada će biti drugačija organizacija. Primjerice, na neki su događaj do sada iz iste kuće išli i televizijski novinar s televijskim vozilom i radijski novinar s radijskim vozilom. Uštede se, dakle, već mogu napraviti samo na tome da idu jednim automobilom. Da ne govorim o tome da se do sada neki televizijski novinar, koji bi išao na skupi put, primjerice u Indiju, mogao odbiti javiti i za radio jer on nije radijski novinar. A svi su zaposlenici HRT-a. Mislim da će se novom organizacijom to promijeniti. Osim racionalizacije troškova, drukčija organizacija možda će pokazati i da ne treba toliko vanjskih suradnika, jer će ljudi s HRT početi više raditi. Odgovornost je novog ravnatelja i to da se na HRT-u više ne događa da ima onih koji primaju plaće, a ne dolaze na posao ili mjesecima nisu napravili ni jedan prilog. To se ne smije događati nigdje, pa ni na HRT-u. Normalno je da od ravnatelja Radmana očekujemo da ljudima za koje je odgovoran omogući da rade.

Nije se očekivalo da će baš SDP tako braniti Radmana, s obzirom na špekulacije da je on kadar predsjednika Ive Josipovića i kompromisa koji je on postigao s premijerom Zoranom Milanovićem?

- Josipović je predsjednik RH kojeg izuzetno poštujem, kao i većina zastupnika. No, predsjednik ne određuje zastupnicima koga će birati. Radman je prijedlog Vlade koji je Sabor podržao.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 21:41