Velika kiša, nepoštivanje procedura u izvanrednim situacijama te pogrešne procjene dvojice tehničara uzrok su isključenja električne energije što je dovelo do dvosatnog prestanka rada Hrvatske kontrole zračnog prometa 30. srpnja ove godine, pokazala je istraga koju su proveli djelatnici HKZP-a. Istragom su utvrđene čak 53 mjere koje je potrebno primijeniti kako se ovakav ili sličan događaj ne bi ponovio.
Egzodus zrakoplova
Zbog prestanka rada kontrole leta 49 aviona moralo je pod hitno napustiti hrvatski zračni prostor te su njihovo vođenje preuzele kontrole leta Slovenije, Italije, Mađarske i Srbije. U HKZP-u pojašnjavaju kako je uslijed ekstremne količine oborina došlo do prodora vode prvo u strojarnicu, a potom u hodnik kojim se dolazi do prostorije sa sustavima napajanja. Kako se tvrdi, količina vode u hodniku je bila oko 10 cm, a u sobi za napajanje dva do tri centimetra.
Poplava u kontroli
Iako ta količina vode nije ugrožavala električne instalacije i sustave napajanja, dvojica tehničara otvaraju vrata prostorije za napajanje te dodatna količina voda ulazi u tu prostoriju. Iako ni tada električni sustavi nisu ugroženi, tehničari odlučuju isključiti sustave napajanja, a pritom nisu ukjučili alternativni sustav dovoda električne energije. Usto, nisu obavijestili glavnog nadzornika u Oblasnoj kontroli leta da će isključiti struju. Stoga su se ekrani ispred kontrolora leta odjednom zacrnili i oni više nisu imali vizualni kontakt s avionima.
Kobna pogreška
U HKZP-u tvrde da tehničari nisu smjeli otvarati vrata sobe s napajanjem te su jasno kontroli leta morali reći da će isključiti struju. Te pogreške tehničara pojašnjavaju njihovim stresom.
No, isto tako priznaju kako je ovaj događaj pokazao niz nedostataka u provedbi procedura u izvanrednim situacijama. Osoblje nije dovoljno obučeno za postupanje u takvim situacijama. U teoretskom smislu kontrola leta ima propisane sve potrebne procedure. No, one se dovoljno ili nimalo ne uvježbavaju.
Stoga je potpuno jasno da ljudi nisu bili dovoljno pripremljeni za djelovanje u situaciji kakva se dogodila 30. srpnja. U HKZP-u tvrde kako su u danoj situaciji kontrolori leta odlično odradili svoj posao i da je u roku od 20 minuta hrvatski zračni prostor bio ispražnjen.
Smjene šefova
Zbog činjenice da procedure nisu poštivane, sa 1. listopada s dužnosti su smijenjeni direktor Sektora zrakoplovno-tehničkog sustava Boris Gačina i direktor Sektora upravljanja zračnim prometom Miroslav Sever Cuglin.
U HKZP-u navode da oni nisu direktno krivci za ove propuste, ali je činjenica da su počinjene sistemske greške za što su oni odgovorni.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....