ŠTO KAŽU BROJKE

HNB je na primjeru Konzuma napravio dvije analize učinka bojkota trgovina. Ovo su rezultati

‘Konzum nije snizio cijene, niti će to činiti. A zašto bi? Jer, vi i dalje kupujete‘, rekli su iz inicijative Halo, inspektore

HNB prati cijene 11 tisuća artikala u Konzumu i kažu da bojkot nije utjecao na pad cijena

 Jure Miskovic/Cropix

Na iznenađenje mnogih - ali za mnoge ipak očekivano - bojkot trgovina, poglavito Konzuma, nije utjecao na pad cijena u toj trgovini, pokazala je analiza Hrvatske narodne banke koja je, iako tek površno, na sastanku održanom ovaj tjedan predstavljena i okupljenima oko inicijative Halo, inspektore.

Riječ je o analizi mikrocijena na primjeru Konzuma, lanca za koji kretanje cijena od prosinca 2024. godine HNB kontinuirano prati na primjeru 11 tisuća artikala dostupnih u internetskoj prodavaonici, a ta im je činjenica, prikladno, omogućila da sada provjere i koliko je bojkot utjecao na kretanje cijena u tom lancu, odnosno je li uzrokovao značajnija pojeftinjenja, što je trebao i biti cilj bojkota.

image

Guverner HNB-a Boris Vujčić koji se proslavio porukom potrošačima "neka kupuju gdje je jeftinije"

Goran Mehkek/Cropix

Kako su iz HNB-a pojasnili za Jutarnji list, u svrhu procjene učinka bojkota na cijene bankari su napravili dvije komplementarne analize.

Dvije usporedne analize

Prva je ispitivala frekvenciju promjena cijena odnosno udio artikala kojima je cijena ostala ista, rasla ili pala u odnosu na prethodno snimanje cijena.

"Ovakav pristup temelji se na ekonomskoj literaturi koja upućuje na činjenicu da su frekvencije promjena cijena ključna odrednica inflacije, s obzirom na to da su magnitude odnosno veličine promjena cijena relativno stabilne", pojasnili su te napomenuli kako je ova analiza pokazala da su frekvencije promjene cijena neposredno nakon prvog bojkota bile slične onima prije bojkota - dakle, dio cijena je pao na dan i nakon bojkota, ali dio je porastao, i to sve u okviru uobičajenih fluktuacija.

image

Josip Kelemen, organizator bojkota trgovina iz inicijative Halo, inspektore

Ronald Gorsic/Cropix

U dodatnoj analizi potom su išli ukloniti mogućnost da veličina promjena cijena i važnost pojedinih proizvoda u košarici utječu na inflaciju pa su koristili takozvani alat za brzu procjenu inflacije cijena u tekućem mjesecu.

Treba proširiti analizu

"Podaci o cijenama grupiraju se prema kategorijama potrošačke košarice, omogućujući procjenu inflacije cijena hrane prije objave službenih statističkih podataka. U okviru takvog pristupa je uspoređena procjena inflacije hrane za siječanj, koristeći podatke prije 24. siječnja 2025., dakle prije prvog bojkota, s procjenom koristeći cijene nakon bojkota. Rezultati pokazuju gotovo identičnu inflaciju u oba razdoblja, što sugerira da bojkot nije imao zamjetnog utjecaja na inflaciju cijena hrane", naveli su.

image

Rezultati analiza koje je proveo HNB razočarali su okupljene oko inicijative Halo, inspektore. Poručuju da cijene nisu pale jer potrošači i dalje kupuju

Damjan Tadic/Cropix

Obje analize, zaključuju, nisu imale mjerljiv učinak na inflaciju cijena hrane u siječnju jer su se one nastavile mijenjati u skladu s obrascima koji su prethodili bojkotu, no upozoravaju kako je za detaljniju procjenu potrebno nastaviti pratiti cijene te proširiti analizu na više lanaca, što će biti teško jer uglavnom nemaju javno objavljene podatke o cijenama.

Rezultati su razočarali i osobe okupljene oko inicijative Halo, inspektore te su putem društvenih mreža poručili da cijene nisu pale - jer potrošači i dalje kupuju.

"Prevedeno za one koji ne razumiju: Konzum nije snizio cijene, niti će to činiti. A zašto bi? Jer, vi i dalje kupujete. Deklarativno se mnogi izjašnjavaju za dnevne, tjedne, mjesečne, pa čak i polugodišnje bojkote, a onda mrtvi-hladni odu i pokupuju sve što mogu. I gdje stignu. Time pogaze sve to što su mislili, rekli, tvrdili i željeli, ali samo - deklarativno", požalili su se iz inicijative.

POZIV DA SE NE KUPUJE

U petak opći bojkot svega: od trgovina do benzinskih crpki, banaka, teleoperatera...

Iako su iz inicijative razočarani rezultatima, danas počinje novi opći bojkot, i to svih trgovina, pekarnica, benzinskih postaja, ugostiteljskih objekata, banaka, teleoperatera i slično, a na popis su još dodane i kockarnice.

"I zapamtite: dokle god budemo kupovali, trgovcima dajemo za pravo da napuhuju cijene i organiziraju akcije, popuste i kojekakve druge marketinške smicalice i poticaje", napisali su iz inicijative te objavili slogan s natpisom "Možeš li bez kupovine?".

Kad je u pitanju bojkot održan prošlog petka, 21. veljače, Porezna je uprava objavila da je broj računa bio za četiri posto veći, a iznos za dva posto manji u odnosu na petak prije dok je u odnosu na razdoblje prije bojkota broj računa manji za tri posto, a iznos za sedam posto, što znači da bojkot ipak ima efekt na promet u trgovinama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. veljača 2025 20:28