
U samo tri tjedna održavanja Svjetskog nogometnog prvenstva u Rusiji ukupna potrošnja u Hrvatskoj dosegnula je gotovo 13 milijardi kuna! Pokazuju to podaci iz sustava fiskalizacije, koje smo dobili od Porezne uprave, a koji potvrđuju prijašnje tvrdnje dijela ekonomista i stručnjaka da bi upravo mundijal mogao biti jedno od pogonskih goriva potrošnje u Hrvatskoj u ovoj godini.
Prema podacima Porezne uprave, u razdoblju od 16. lipnja, kada je Hrvatska odigrala svoju prvu utakmicu na Svjetskom prvenstvu s Nigerijom u Kalinjingradu, pa do 7. srpnja, kada je Soči ugostio dvoboj hrvatske i ruske reprezentacije, u Hrvatskoj je izdano ukupno 159,980.406 računa, u ukupnom iznosu od gotovo 13 milijardi kuna. Ili, precizno, 12.957,879.005 kune. Radi se o ogromnoj potrošnji uzme li se u obzir da se prosječna mjesečna potrošnja u Hrvatskoj kreće između osam i devet milijardi kuna.
Rast do 15%
Jednako tako, već sada se može reći da će potrošnja u Hrvatskoj za vrijeme Svjetskog nogomentog prvenstva znatno nadmašiti potrošnju iz tradicionalno dobrog prosinca, mjeseca u kojem su božićno-novogodišnji blagdani, tijekom kojih potrošnja građana znatno raste, pa je tako u prosincu prošle godine, prema procjenama HGK, ukupna potrošnja iznosila oko 13 milijardi kuna.
- Porast potrošnje velik je obično dan prije utakmice naše reprezentacije i na sam dan utakmice. Tada u trgovini na malo obično bilježimo rast od 11 do 14 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje - ističe Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK.
- Procjenjujemo da će u razdoblju održavanja Svjetskog prvenstva ukupna potrošnja u trgovini na malo porasti 10 do 15 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje - dodaje Ravlić.

Što se najviše kupuje? Raspon proizvoda koji su na meti kupaca, posebno kad na ruskim stadionima igraju “vatreni”, kreće se od tehnike, posebno televizora, preko navijačkih rekvizita, do hrane i pića. Posebno dobro se prodaju, dodaje naša sugovornica, pivo i ostala pića, ali i sirovo meso, odnosno ono za roštilj.
O velikom porastu potrošnje govore nam i ugostitelji. Posebno velik rast potrošnje ugostitelji imaju tijekom večeri u kojima nastupa hrvatska nogometna vrsta, a utakmice gledaju kako domaći tako i stranci.
Špica sezone
- Puno je stranaca koji gledaju utakmice po kafićima. To se posebno odnosi na turiste koji se ovdje odmaraju i koji i inače simaptiziraju Hrvatsku. Najviše je Nijemaca, ali ima i Austrijanaca, Čeha, Slovaka, Slovenaca i drugih. Bilo je čak i nešto Rusa, a ima i Engleza - kaže Ante Mihić, vlasnik Kuće sladoleda u Vodicama i dugogodišnji predsjednik Ceha ugostitelja Hrvatske obrtničke komore.
- Kad vlada euforija, puno je veća potrošnja po kafićima nego inače. Najviše se konzumira pivo, ali idu i vino, pa i ostala alkoholna pića. Navija se i slavi do kasnih noćnih sati, a promet je osjetno veći nego inače - dodaje Mihić.
Naravno, u cijeloj priči ne treba zanemariti ni da smo ušli u špicu turističke sezone, koja također znatno povećava potrošnju u hrvatskim dućanima, hotelima i ugostiteljskim objektima. No, podaci Porezne uprave i za lipanj - dakle, i prije početka špice sezone - pokazuju znatan rast potrošnje.
Tako je, primjerice, 9. lipnja - znači prije nego što je počeo mundijal - izdano ukupno oko 7,16 milijuna računa, s ukupnim iznosom potrošnje nešto manjim od 600 milijuna kuna. Već 14. lipnja, kada je počelo Svjetsko prvenstvo, izdano je oko 7,5 milijuna računa, s ukupnom potrošnjom većom od 616 milijuna kuna. Kada je Hrvatska 16. lipnja u Kalinjingradu igrala prvu utakmicu, izdano je više od 7,4 milijuna računa, koji su pokazivali potrošnju od oko 626,6 milijuna kuna. U odnosu na 9. lipnja - dakle, na razdoblje prije početka mundijala - radi se o rastu izdanih računa od 4 posto te o rastu potrošnje za 5 posto.
Pobjeda u Sočiju
Kada je Nižnji Novgorod 21. lipnja ugostio nogometni dvoboj Hrvatske i Argentine, izdano je malo manje od 8,5 milijuna računa, a potrošnja je dosegnula gotovo 700 milijuna kuna. To je, u odnosu na 14. lipnja, kada je Prvenstvo počelo, rast izdanih računa od 13 posto te rast iznosa računa od 14 posto, izračunali su poreznici. Velik broj računa, oko 8,25 milijuna, i veliku potrošnju, oko 625 milijuna, zabilježili smo i 26. lipnja, kada smo u Rostovu na Donu igrali protiv Islanda.
I utakmice koje su odigrane u srpnju značajno su pridonijele potrošnji. Tako je 1. srpnja, na dan kada su u Nižnjem Novgorodu igrale Hrvatska i Danska, izdano više od oko 5,4 milijuna računa, u ukupnom iznosu nešto većem od 429 milijuna kuna. Na dan spektakla u Sočiju, gdje je 7. srpnja odigrana utakmica između Hrvatske i Rusije, izdano je gotovo 8,2 milijuna računa, ukupne vrijednosti veće od 684 milijuna kuna, pokazuju podaci Porezne uprave.
- Sigurno je da Svjetsko prvenstvo u nogometu potiče potrošnju. Ipak, treba voditi računa da se ovdje radi o kratkoročnom utjecaju, pa ni njegov utjecaj na ukupnu godišnju potrošnju i gospodarski rast neće biti velik - zaključuje Zdeslav Šantić, makroekonomist Splitske banke, čije prognoze za ovu godinu govore o rastu osobne potrošnje od 3,5 posto, a BDP-a za 2,4 posto.
Dodaje kako mundijal, uza sve pozitivne, nosi i neke negativne posljedice. Jedna od njih je slabija produktivnost zaposlenih.
Konzum radi skraćeno
Zbog utakimice Hrvatske i Engleske, u srijedu će sve Konzumove prodavaonice raditi skraćeno, do 19.30 sati, rekli su nam u Konzumu.
“S obzirom na to da je hrvatska nogometna reprezentacija ostvarila iznimno sportsko postignuće plasiravši se drugi put u povijesti naše zemlje u polufinale Svjetskog nogomentog prvenstva, odlučili smo da u srijedu, 11. srpnja, sve Konzumove prodavaonice rade skraćeno, do 19.30 sati. Na taj način željeli smo svim našim zaposlenicima omogućiti da u društvu obitelji i prijatelja imaju priliku uživo pogledati polufinalnu utakmicu Hrvatska - Engleska i mogućnost povijesnog plasmana u finale”, ističu u Konzumu.
Uz to, dodaju u Konzumu, svakog kupca koji u srijedu dođe u bilo koju Konzumovu prodavaonicu s nekim navijačkim obilježjem nagradit će sa 10 posto popusta, neovisno o potrošenom iznosu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....