PUT FRANJE JOSIPA

Jedna od najopasnijih cesta u Hrvatskoj urušava se pred autobusima s djecom: ‘Nikoga nije briga!‘

Pred vozače padaju gromade od nekoliko desetaka tona, urušena stabla vise nad cestom, a urušio se i dio potpornog zida.

”Sve će jednom roknuti i neće se do Cetine zaustaviti.”

 Duje Klarić/cropix

Kiše koje su proteklih dana neumorno padale na gotovo cijelom području Dalmacije, najviše su poteškoća, kao i uvijek, pričinile stanovnicima Svinišća i Kučića kod Omiša, koji svakim danom strahuju za svoje živote, piše Slobodna Dalmacija.

Svaki njihov odlazak u grad kojem administrativno i svakodnevnim životom pripadaju odvija se starom i dotrajalom županijskom prometnicom Omiš-Radmanove mlinice-Kučiće-hidroelektrana Kraljevac, izgrađenom prije točno 117 godina za vakta cara i kraja Franje Josipa po kome i nosi ime, a vožnja u neku ruku predstavlja pravi mali podvig.

Zbog obilnih oborina urušio se dio potpornog zida na dionici Kučiće-Radmanove mlinice, a na nekoliko mjesta na prometnicu su se odronile i kamene gromade teške i po nekoliko desetaka tona.

Prizor prirodne devastacije zaokružuju i srušena stabla koja doslovno vise na glavama vozača poput Damoklova mača, upotpunjujući tako sliku nebrige i zapuštenosti ceste, pogotovo dijela već spomenutog pravca u dužini šest kilometara kojem gravitira oko 1000 stanovnika Slimena, Kučića, Svinišća i Podašpilja.

image

Na prometnicu su se odronile i kamene gromade.

Duje Klarić/cropix

- Pukom srećom izbjegnute su veće posljedice. Zamislite da se to dogodilo u vrijeme kada građani idu na posao ili se vraćaju svojim kućama, tko bi odgovarao za ljudske živote - pita se dipl. inž. Milivoj Juričić iz Kučića koji se nakon novog odronjavanja materijala odmah javio u redakciju našeg dnevnog lista.

Osim kamenja s obližnjih litica, srušeni su i tobožnji kameni "oluci" uz cestu. Istina, ono što nakon sličnih incidenata nestane odmah preko noći su stari, klesani kameni ogradni blokovi koji s ceste vrlo brzo završe kao nadvratnik nekih kuća za odmor.

- Ne mogu vjerovati da nikoga nije briga za ovo što se ovdje događa. Pa ljudi moji nije ovo prvi put, netko će nastradati, a što onda. Zar je rješenje krpiti stare i dotrajale gaće? Koliko su sve ove godine potrošili na krpačinu ove ceste, mogli su izgraditi barem polovicu potpuno nove dionice.

Stoga i ovim putem apeliram na nadležne institucije da se napokon uhvate prioritetnih prometnica, a ostave se politiziranja u svrhu zadovoljavanja interesa pojedinih lokalnih moćnika - stav je Juričića, nekadašnjeg HSS-ova županijskog vijećnika i aktualnog čelnika omiške organizacije te stranke.

Dvadesetak kilometara duga i jedva pet metara široka prometnica izgrađena je svojedobno kao tada jedina poveznica Omiša preko Zadvarja i Imotskog s Bosnom i Hercegovinom, a sve do izgradnje suvremenih cesta na čelu s Jadranskom magistralom, predstavljala je glavnu vezu Splita sa zapadnim dijelom današnje županije.

image

Na prometnicu su se odronile i kamene gromade.

Duje Klarić/cropix

Međutim, od tada pa do danas cesta Omiš-Zadvarje nije dočekala ozbiljniju rekonstrukciju i modernizaciju. Tek je osamdesetih godina prošlog stoljeća presvučena asfaltnim slojem i to isključivo novčanim samodoprinosom i radom tamošnjih žitelja.

Istini za volju, radi se o reljefno složenijoj prometnici s puno uspona i serpentina od koji su neki doslovno uvučeni pod litice, a ni geološki sastav terena kao i smještaj na sjevernim padinama Omiške Dinare, prosječene stalnim i povremenim vodotocima koji hrle prema Cetini, ne idu na ruku cestarima ni projektantima buduće obnove.

image

Urušio se dio potpornog zida na dionici Kučiće-Radmanove mlinice.

Duje Klarić/cropix

Prvi javni glas prije dvadesetak godina podigao je upravo naš sugovornik tražeći od Županijske skupštine splitsko-dalmatinske da se barem odvoje sredstva za pripremu projektne dokumentacije temeljite rekonstrukcije stare ceste ili izgradnju nove.

- Tada smo uspjeli ugurati naš prijedlog u županijski proračun, ali od toga nažalost nije bilo ništa. Uvijek kada sam za to imao priliku upozoravao sam na problem prometnice kojom i sam vozim gotovo svakog dana.

Radi se doista o derutnoj cesti koja hitno mora doživjeti temeljitu obnovu poprečnog i uzdužnog profila. Pogotovo danas kada je postala i svojevrsna biciklistička staza brojnih gostiju iz cijele Europe. Da ne govorim raftingašima i planinarima koji njome idu prema svojim odredištima.

Posebno apeliram zbog djece koja svakodnevno ovom cestom idu i vraćaju se iz škole s autobusima. Nekada je ovaj cestovni pravac služio za karove i konje, rijetko koji automobil ili eventualno tamić, a danas nema dana da njome ne prolaze veliki troosovinci i autobusi.

image

"Sve će jednom roknuti i neće se do Cetine zaustaviti."

Duje Klarić/cropix

Ljudi moji, s ovim se nije šaliti. Pogledajte ove potporne zidove kako su "nabotili", sve će jednom roknuti i neće se do Cetine zaustaviti. Samo je pitanje dana kada će se sve urušiti, a mi možemo samo moliti Boga da se u to vrijeme nitko ne nađe na prometnici - zabrinut je dipl. inž. Juričić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 11:41