SRAMOTA

Još jedan nadareni učenik ostao bez izravnog upisa u srednju, ogorčena majka: ‘Dobio je šamar na početku obrazovanja‘

Učenik s talentom za biologiju, obrazovanje će najvjerojatnije nastaviti u nekoj općoj gimnaziji umjesto u prirodoslovnoj

Ilustracija

 Neja Markicevic/Cropix

Nakon što smo pisali o nadarenoj učenici kojoj je uskraćen izravan upis u XV. gimnaziju na koji je ostvarila pravo osvojenim trećim mjestom na državnom natjecanju iz informatike, u redakciju nam se javila majka učenika s gotovo identičnom situacijom.

Njezin je sin na državnom natjecanju iz biologije (istraživački projekti) osvojio drugo mjesto zbog čega je vjerovao kako će izravno upisati Prirodoslovnu školu Vladimira Preloga. Iako je na natjecanju sudjelovao samostalno, iz Agencije tvrde da se njegov uspjeh gleda kao timski.

Učenik osmog razreda s očitim talentom za biologiju, svoje će obrazovanje najvjerojatnije nastaviti u općoj gimnaziji ako se cijela ova zavrzlama ne riješi do ponedjeljka kad završava upis u srednje škole.

Nakon što mu dodatni bodovi nisu bili vidljivi u sustavu, roditelji su se odmah obratili školi. Ispostavilo se kako su polja unutar sustava bila pogrešno popunjena te su ih obavijestili da će otkloniti "problem tehničke naravi". Po otklanjanju prvog problema pojavio se novi - za osvojeno drugo mjesto učenik je dobio tri dodatna boda, ali ne i izravan upis.

Kako niti djelatnici škole niti roditelji nisu znali u čemu je problem, obratili su se Agenciji za odgoj i obrazovanje te Ministarstvu pa saznali kako se natjecanje iz biologije u kategoriji istraživačkih projekta boduje kao timska kategorija.

image

Ilustracija

Vladimir Dugandzic/

- Uvidom u sustav vidljivo je da je učenik osvojio drugo mjesto Natjecanja iz biologije u kategoriji Natjecanje u samostalnim istraživačkim projektima osnovne škole koja je timska kategorija - stoji u odgovoru.

Nadalje su krivnju prebacili na mentora koji je, kako tvrde, dužan pročitati Opća pravila i Posebna pravila pojedinog natjecanja te s njima upoznati učenike kako bi se mogli pravilno pripremati za natjecanje. Sporni problem ipak niti u jednom od dokumenata nije jasno naveden i rasvijetljen, već se spominje u uputama za ispunjavanje aplikacije AZOO-a koje najčešće u školi popunjava informatička služba.

Majka učenika Anamaria objašnjava kako je njen sin na zimu prijavljen na natjecanje u kategoriji istraživačkih projekata koje učenici mogu raditi sami ili u paru. Uz samostalan prijedlog, višetjednu izvedbu, prijavu i realizaciju projekta, učenik je morao savladati i dio obrade podataka i pisanja znanstvenih radova.

Sve to provjeravano je na županijskoj i državnoj razini na kojima je sudjelovao sam. Pregledavanjem službenog dokumenta AZOO-a koji navodi posebna pravila natjecanja u ovoj školskoj godini, nigdje se ne navodi da se istraživački projekti ubrajaju u timske projekte ako ih je izveo pojedinac.

Ubrzo je i u školu pristigao odgovor kako se kod predmeta s istraživačkim radovima kategorije uvijek gledaju kao timske jer se učenici za natjecanje pripremaju u školi, a na natjecanju samo izlažu radove za razliku od učenika koji pišu ispit bez suradnje i asistencije kolega i mentora.

- S obzirom na to da su izravno uključeni u provođenje natjecanja, vjerujem da su svjesni činjenice da su ti isti učenici bili natprosječno angažirani više od pola školske godine. Imaju obavezu samostalno proći ispite znanja na više razina, potom sve odraditi, analizirati i tumačiti bez „asistencije kolega i mentora“ prilikom dvostupanjske provjere pred komisijama - rekla je Anamaria.

Smatra da škole i mentori ne bi trebali snositi odgovornost za zakonske dokumente koji su ostali nedorečeni, ali i da ne bi trebalo odgajati mlade ljude tako da se pravila mijenjaju onako kako ih netko tumači čime gube vjeru u sustav.

- Cjelokupni proces bio je prilično stresan za cijelu obitelj, a svejedno su neka pitanja ostala neodgovorena. Upis u srednju školu za mlade je iznimno stresan te bi cilj trebao biti da im se što više olakša donošenje odluka i savladavanje prepreka - smatra majka učenika.

Neovisno o raspletu situacije, sretna je što je njen sin sudjelovao u natjecanju koje je mu je produbilo želju za daljnjim znanstvenim radom. Zaključuje kako su roditelji i škola svoj cilj postigli, a sad ostaje vidjeti hoće li ministarstvo i agencija to prepoznati ili će nadarenim učenicima opaliti šamar odmah na početku srednjoškolskog obrazovanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 03:17