ZAGREB - Od osnivanja Hrvatskih autocesta prije devet godina Josip Sapunar jedina je konstanta Uprave te tvrtke. Smjenjivani su predsjednici Uprave Stanko Kovač, Marijo Crnjak, Jurica Prskalo. Odlazili su i ministri zaduženi za infrastrukturu Željko Lužavec, Ivan Pavlović, Radimir Čačić.
Oni su svi povjest, a Josip Sapunar i danas je šef financija tvrtke koju tresu financijski i građevinski skandali. Svojstveno našem mentalitetu Sapunaru se odmah prišila bliskost sa svim političkim opcijama i poslušnost u ispunjavanju želja političarima svih fela. No, poznavatelji situacije i samog Sapunara tvrde kako je tu riječ o klišeu u koji je Sapunar potpuno krivo ubačen.
Privatno učilište
Kada jednog dana ode iz HAC-a, vjerojatno će započeti znanstvenu karijeru. Od prije nekoliko godina suvlasnik je Visoke škole međunarodnih odnosa i diplomacije. Dosada je napisao više od 50 znanstvenih radova i za očekivati je da će karijeru nastaviti kao profesor predavač.
Taj direktor HAC-a potpuno je netipični hrvatski biznismen. Srednju školu završio je u SAD-u, studirao je na univerzitetu u Minnesoti, a doktorirao na Harvardu gdje mu je mentor bio globalno poznati ekonomist Jeffrey Sachs.
Potom se zaposlio u Merrill Lynchu kad je to bila jedna od najuglednjih svjetskih kompanija. Godine 1997. vratio se u Hrvatsku te se nakon godine dana zaposlio u netom formiranoj tvrtki Autocesta Rijeka - Zagreb kao direktor financija.
Klinac od 27 godina dobio je zadatak da u svijetu pronađe kredite za izgradnju poluautoceste Rijeka - Zagreb. Sugovornici nam tvrde kako na tržištu tada nije bilo čovjeka koji je tako dobro upućen u investicijsko bankarstvo, govori engleski i želi raditi u državnoj tvrtki. Kroz tri godine u ARZ-u Sapunar je uspio zatvoriti financijsku konstrukciju izgradnje ove autoceste. Zapazio ga je Stanko Kovač, tada pomoćnik ministra Jure Radića. Kada je 2001. godine osnivan HAC predsjednik Uprave Kovač je Sapunaru predložio mjesto člana Uprave zaduženog za financije.
S obzirom da mu je otac Marko Sapunar, kao član Vijeća za telekomunikacije bio zagovaratelj ukidanja zagrebačkog Radija 101, u HAC-u je vladalo veliko čuđenje da SDP i HNS dovode upravo njega za člana Uprave. Kovač i Čačić u zadatak su mu dali da operacionalizira njihov plan ubrzane izgradnje autocesta.
Oprezno poslovanje
Iako je malo tko vjerovao u uspjeh, Sapunar je sa suradnicima u tri i pol godine uspio zatvoriti financijsku konstrukciju i pribavio 3 milijarde eura kredita. Procjena je da je, figurativno, kroz njegove ruke svih ovih godina prošlo oko 43 milijarde kuna, a godišnje upravlja prosječno sa 3,5 milijarde kuna proračuna HAC-a.
U velikoj akciji privođenja bivših članova HAC-a Sapunar je ostao netaknut, a poznavatelji tvrde kako tu nije riječ o političkoj zaštiti već o načinu funkcioniranja tvrtke.
Sapunarov je zadatak bio prikupljanje novca i plaćanje računa. Ukoliko su zahtjeve za plaćanje računa potpisali nadzornici, direktori građenja, članovi Uprave Sapunar je bio dužan platiti. Njegov zadatak nije bila provjera ugovora.
Jedan od većih autoriteta među direktorima
U HAC-u se može čuti kako se mišljenje Josipa Sapunara uvažava te da direktori povlače zahtjeve za izvanrednim građenjem pred njegovim argumentima. Bivši predsjednik Uprave HAC-a Marijo Crnjak optužio ga je da zapravo upravlja HAC-om po naredbi ministra Kalmete. Naši sugovornici tvrde kako je to teško vjerovati jer je u Crnjakovom mandatu Uprava donijela više od 1500 odluka pri čemu se u samo dva slučaja njih dvojica nisu složili. Kao član Uprave bio je dužan paziti da se ne troši izvan plana te da se HAC ne zadužuje više nego što može otplatiti. Međutim, pritisaka od raznih političkih struja da se potroše novci mimo plana uvijek je bilo.( K. Ž.)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....