SIGURNOSNI PROPUST

KAKO JE ZAKAZALA HRVATSKA KONTROLA LETA? Hajdaš naredio hitnu istragu

Osnovano je istražno tijelo koje će utvrditi kako su, u velikoj oluji nad Zagrebom, otkazali sustavi
 CROPIX

Sustav kontrole letenja u Kontroli zračne plovidbe u potpunosti je operativan. Nakon što smo obavili temeljitu provjeru elektroenergetskog sustava napajanja, danas iza 12 sati kapacitet Oblasne kontrole zračnog prometa Zagreb podignut je na 75% te će se nastaviti dizati. Do vikenda planiramo biti na razini normalnih operacija te se iz navedenih razloga ne bi trebala očekivati kašnjenja letova zrakoplova koji koriste naš zračni prostor - rekla nam je Marina Halužan, glasnogovornica HKZP-a.

Normalizacija letova

Postupna normalizacija nadzora zračnog prostora uslijedila je u srijedu u 17.40 sati, nakon teškog incidenta koji se dogodio u glavnoj zgradi Hrvatske kontrole zračne plovidbe u Zagrebu, zbog čega Oblasna kontrola leta 100 minuta nije mogla obavljati nadzor zračnog prostora, a oko 300 aviona u tom je vremenu preusmjereno prema Sloveniji, Mađarskoj, Italiji i Srbiji.

Istražno tijelo

- Preko Nadzornog odbora HKZP-a odmah u srijedu poslijepodne zatražio sam provođenje hitne istrage koja mora dati precizne odgovore zbog čega je voda prodrla u prostorije s elektropostrojenjima i zbog čega su svi sustavi napajanja električnom energijom zakazali. Ovo je ozbiljan sigurnosni incident koji se dogodio dok je u našem zračnom prostoru bilo oko 100 aviona. Mi moramo znati zbog čega se to dogodilo i utvrditi čija je to odgovornost - rekao je danas ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić i dodao da je bio iznimno ljut kad je obaviješten o cijelom događaju.

Kao što je Jutarnji list izvijestio, u srijedu je uslijed snažnih kišnih oborina došlo do prodora velike količine vode u podrum zgrade Kontrole zračne plovidbe gdje su smještena elektroenergetska postrojenja koja služe za napajanje električnom energijom cijele zgrade, pa tako i sustava za nadzor smještenih u Oblasnoj kontroli leta. Zgrada ima dva srednjenaponska priključka, agregatsko napajanje i besprekidno napajanje autonomije dva sata koje je duplicirano. Svi ti sustavi potpuno su prekinuli rad, što je izazvalo potpuni kolaps u radu Oblasne kontrole. Podrum se nalazi dva kata ispod zgrade, a voda je, kako saznajemo, prodrla kroz jedna vrata koja se nalaze u razini zemlje.

Pod silnim pritiskom vrata su izbačena iz nosača, a u podrumu se uskoro nakupilo vode gotovo do metar visine. U Operativnoj dvorani Oblasne kontrole nastala je panika jer je u tom trenutku u hrvatskom zračnom prostoru bilo oko 100 aviona koje je hitno trebalo preusmjeriti u susjedne zemlje. Iako su prve vijesti govorile da je voda prodrla i u prostor Oblasne kontrole, to se nije dogodilo. U trenutku prodora vode u Operativnoj dvorani bilo je oko 40 zaposlenika jer se u to vrijeme obavljala smjena zaposlenika. Dvorana ima 820 kvadrata i u njoj je raspoređeno 30-ak radnih stolova - konzola i iz nje se godišnje upravlja s nešto manje od 500.000 zrakoplova.

Hitni protokol

Kako saznajemo, protokol za izvanredne situacije odmah je aktiviran, na posao su pozvani novi kontrolori, sva voda je ispumpana i sve je učinjeno kako bi kvar što prije bio uklonjen. Osnovano je istražno tijelo u koje su uključeni i predstavnici Agencije za civilno zrakoplovstvo. Istraga prije svega mora dati odgovor na pitanje kako je moguće da zbog jake kiše dođe do prodora vode u jedan od najvažnijih strateških objekata u državi i da kolabira nadzor zračnog prostora.

Osim toga, mora se utvrditi zbog čega su svi sustavi napajanja električnom energijom zakazali.

Skupa zgrada

Zasad malo tko od naših sugovornika želi nagađati o uzrocima ovog teškog incidenta. No, s obzirom na način na koji je voda prodrla u zgradu, pojedini upiru prstom u konstrukcijsku izvedbu zgrade. Riječ je zgradi veličine oko 8000 kvadrata u čiju je gradnju utrošeno oko 100 milijuna kuna.

Gradnja je počela u listopadu 2002. godine, a završena je u prosincu 2004. godine. Zgradu je projektirala tvrtka CONGAMA iz Trakošćana. Riječ je o tvrtki koja je bila u sastavu varaždinskog Coninga. Tvrtka je prošle godine ugašena. Građevinske radove izvodila je tvrtka Tehnika iz Zagreba, elektroinstalacije je obavila tvrtka Elektrometal iz Bjelovara, dok je strojarske instalacije izvodila tvrtka Montmontaža Inžinjering.

Nadzor radova obavljala je tvrtka Interkonzalting iz Zagreba. Upravo je sustav nadzora u ovakvim slučajevima najvažniji jer je nadzorni inženjer osoba koja svojim potpisom garantira da je sve napravljeno prema projektu. U ovom se slučaju mora utvrditi odgovaraju li ugrađena vrata, koja su popustila pod naletom vode, tehničkim zahtjevima iz projekta, a ista je stvar i s elektroenergetskim postrojenjem.

Ovo je najozbiljniji sigurnosni incident koji se dosad dogodio u Kontroli zračne plovidbe. Kako saznajemo, i ranije se događalo da zbog zbog pogreške u računalnom sustavu ili kratkotrajnog nestanka električne energije dođe do prekida u nadzoru zračnog prostora. U takvim slučajevima avioni se odmah upućuju u zračne prostore susjednih nam zemalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 04:41