Jedan od najčešće poklanjanih proizvoda za blagdane sasvim sigurno je i parfem. Znaju to dobro i trgovci koji već mjesec dana oglašavaju akcije i nude mirise po cijenama sniženima i do 40 posto. Bočice poznatih brendova umjesto prosječnih 600 do 750 kuna u ovo se predbožićno vrijeme mogu tako dobiti znatno povoljnije, već od tristotinjak kuna, piše Slobodna Dalmacija.
Dobru priliku "nanjušila" je i čitateljica Slobodne, Splićanka I.N. (točni podaci poznati redakciji) koja se odlučila počastiti parfemom "Si" Giorgia Armanija. U trgovini ekskluzivnom kozmetikom bio je snižen s 500 na 330 kuna i nije se, kaže, imala što misliti.
– Dan prije sam isprobala tester spomenutog mirisa i ljudi na poslu su komentirali kako cijeli ured miriše po njemu. Bio je, naime, toliko intenzivan premda sam se pošpricala dva puta... Sutra, sva sretna, otvaram bočicu svog, tek kupljenog parfema i odmah primjećujem kako je znatno blaži od onoga iz testera.
Pitam supruga, pitam kolege s posla i nitko od njih ne osjeća parfem koji ni na sniženju nije bio baš toliko jeftin da bi isplahnuo nakon sat vremena.
Čula sam i prije priče o kvalitetnijem sadržaju testera po drogerijama negoli samih parfema, a na osobnom sam se primjeru uvjerila kako je to istina. Trebala bih, kao, biti sretna što sam prošla jeftinije, a zapravo su mi podvalili "bofl" robu kakvom je, prema svemu sudeći, preplavljeno naše tržište – ogorčena je čitateljica.
S obzirom na to da je smatrala kako su povrijeđena njezina potrošačka prava, požalila se trgovkinjama u parfumeriji. One su je, međutim, uputile na dobavljača spomenutog parfema za Hrvatsku ističući kako trgovina nema ništa s tim.
– To mi je još najveći apsurd! Ja sam, dakle, kao kupac, dužna prolaziti cijelu proceduru kako bih dokazala da su mi prodali neispravan proizvod, popunjavati formulare na stranom jeziku, dopisivati se s dobavljačem, vjerojatno i slati poštom parfem na analizu... Sve rade kako bi kupca natjerali da odustane – žali se I.N.
Da su hrvatski kupci, prema svemu sudeći, primijetili razliku u kvaliteti između kozmetičkih proizvoda koji se plasiraju na naše tržište i onih koji završavaju na policama trgovina u zapadnim članicama Europske unije, potvrđuje i Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu.
– Dosta mi se građana javilo upravo oko tog problema. Uz parfeme, ističu i manjkavu kvalitetu maskara, ruževa i šminke općenito. Upravo zato provodim istraživanje s Hrvatskom agencijom za hranu, u koje sam, za razliku od dosadašnjih sličnih istraživanja, uključila i proizvode za higijenu i deterdžente.
Htjeli smo vidjeti i postoji li razlika u kvaliteti kozmetike istog proizvođača u Hrvatskoj i Njemačkoj s obzirom na to da ćemo iz te zemlje izuzimati i ostale proizvode za analizu. Nažalost, nakon konzultacija sa stručnjacima, shvatili smo da bi testiranje kozmetike značajno poskupjelo istraživanje jer ono zahtijeva odvojenu metodu, pa smo od toga bili prisiljeni odustati – ističe Borzan koju pitamo i postoji li mogućnost da se Europski parlament pozabavi spomenutim problemom.
– Situacija je ista kao i za sve proizvode niže kvalitete koji idu na istočno tržište. Naime, jedini pomak na razini Europske unije je moj amandman u Strategiji za jedinstveno tržište čijim usvajanjem se priznaje postojanje razlike – napominje ova europarlamentarka.
Na koji način, pak, naše institucije štite potrošačka prava svojih građana i kontroliraju li inspekcije kozmetičke proizvode koji dospijevaju na hrvatsko tržište, pokušali smo doznati u Ministarstvu gospodarstva. Ispalo je, međutim, da Tržna inspekcija za proizvode sumnjive kvalitete, kad je u pitanju kozmetika, nije nadležna.
– Imajući u vidu da su parfemi svrstani u skupinu kozmetičkih proizvoda, po pitanju pravila u pogledu kvalitete i sastava koje mora ispuniti svaki kozmetički proizvod na tržištu, to područje uređeno je regulatornim okvirom koji je u nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva – uputili su nas iz Ministarstva gospodarstva svojim kolegama.
Od sanitarnih inspektora, pak, do zaključenja ovog teksta odgovor nismo dobili, navodi Slobodna Dalmacija.
Odgovoran je - trgovac!
Kakva su prava kupca koji smatra da mu je prodan nekvalitetan proizvod, u konkretnom slučaju parfem čije karakteristike ne odgovaraju onome iz testera, pitali smo u splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.
– Prvo i osnovno, trgovac je odgovoran za ono što prodaje i nema zašto upućivati kupca na dobavljača. Kupac, naime, nema ugovorni odnos s dobavljačem, već isključivo s trgovcem. Ako trgovac dobije pritužbu na robu sumnjive kvalitete, on je to dužan rješavati s distributerom – kaže Vlado Biljarski, voditelj Savjetovališta.
U slučaju čitateljice iz Splita postoje, prema njegovim riječima, i elementi zavaravajuće poslovne prakse u stavci predstavljanja proizvoda jer miris iz testera ne odgovara mirisu kupljenog parfema.
– Pravilna procedura jest da se kupac pisanim prigovorom obrati trgovcu i ako mu ovaj ne odgovori u roku od 15 dana, tada ga može prijaviti i nadležnoj inspekciji. Ako se dokaže da je bio u pravu, dobit će povrat novca ili zamjenski proizvod – objašnjava Vlado Biljarski.
'Madmoiselle' i uporni gospodin
Prije nekoliko mjeseci redakciji "Slobodne" obratio se gospodin koji je djevojci kupio parfem u jednoj splitskoj parfumeriji, a riječ je bila o Chanelovu mirisu "Madmoiselle". Partnerica mu nije bila zadovoljna iz istog razloga kao i naša čitateljica, ljubiteljica Armanijeva "Si" - intenzitet mirisa bio je daleko ispod onoga iz testera...
Kako je gospodin bio vrlo odlučan u zaštiti svojih prava, parfumerija mu je izišla u susret i ponudila zamjenski proizvod tako da je sve završilo bez prepiske s dobavljačem.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....