SPORAN CESTOVNI KORIDOR KROZ NEUM

Ministar prometa BiH za Jutarnji: 'Nećemo ucjenjivati, ali EU sigurno neće platiti Pelješki most koji nije dogovoren s BiH'

Hrvatska ima pravo na spajanje teritorija, a mi imamo pravo na otvoreno more. Siguran sam da ni mi niti Hrvatska nećemo tražiti nešto neostvarivo
 Ranko Šuvar / CROPIX

Naša ministrica vanjskih poslova nedavno je kazala kako Hrvatska, uz pomoć EU, uskoro kreće u gradnju Pelješkog mosta, kao najboljeg rješenja “neumskog čepa”. No, iz Sarajeva su brzo odgovorili da ne dijele entuzijazam Vesne Pusić.

- Malo je iznenađujuća tako optimistična izjava ministrice Pusić, možda i preuranjena, ali uvjeren sam da ćemo naći rješenje koje će zadovoljiti i BiH i Hrvatsku i EU - kaže ministar komunikacija i prometa BiH Damir Hadžić.

Kakva je pozicija BiH prema Pelješkom mostu?

- Prvo, apsolutno postoji obostrana želja da se to pitanje povezivanja Hrvatske riješi. Razumijemo hrvatske potrebe. Hrvatska ima pravo na spajanje svog terirorija. BiH neće, niti može, niti želi praviti problem oko toga.

Ali tu postoji “ali”.

- BiH neće dovesti u pitanje svoj teritorijalni i svaki drugi integritet i suverenitet. Tu je i naše po svim međunarodnim konvencijama zagarantirano pravo na otvoreno more. Zato zajedno s Hrvatskom, ali i međunarodnom zajednicom, moramo riješiti pitanje našeg razgraničenja na moru.

Koje su primjedbe na Pelješki most? Često se spominjala dubina gaza i visina mosta zbog prolaska brodova velike nosivosti.

- Ne bih ulazio u detalje te vrste. Mi samo želimo da se ostvare međunarodni standardi, a to je pravo BiH kao pomorske zemlje na otvoreno more.A visina mosta i dubina gaza će se dogovarati u skladu s međunarodnim standardima. Ukoliko Hrvatska bude poštovala te standarde, koji propisuju koja je to visina i gaz, onda nema nikakvih problema da se most napravi. No, pri gradnji mosta ne smije se dovesti u pitanje ni jedno jedino pravo na koje ima BiH.

Zašto je BiH važna visina mosta i dubina gaza kad veliki brodovi ni fizički ne mogu uploviti u Neum, koji nema ni adekvatnu luku?

- U ovakvim slučajevima postoje jasne propozicije i tražit ćemo poštivanje tih standarda, bez obzira na trenutnu situaciju u Neumu. Danas stvari stoje tak, ali treba se pitati u što se sutra može pretvoriti neumski akvatorij. BiH u ovom trenutku, priznajem, nema posve jasnu strategiju razvoja tog prostora, ali to ne znači da se to u bližoj ili daljoj budućnosti neće promijeniti.

Što ćete učiniti ako Hrvatska dobije sredstva EU i započne gradnju, bez suglasnosti BiH?

- Budite sigurni da Hrvatska neće dobiti iz fondova EU sredstva za most dok se ne dogovori s BiH. Scenarij po kojem će Hrvatska donijeti odluku bez dogovora s nama nije moguć. Osim toga, tu je sad i EU koji ima pravo glasa. No, nije Hrvatska tako neozbiljna da ide glavom kroz zid, kao što ni mi nećemo tražiti neostvarivo.

S obzirom na nužnu suglasnost BiH, moglo bi doći i do ucjena s vaše strane?

- Ne pada nam na pamet ucjenjivati Hrvatsku, ali nećemo se ni mi dati ucjenjivati, niti odustati od našeg prava na otvoreno more. Budite posve mirni, u BiH ne postoji ni jedna politička opcija koja bi posegnula za ucjenom, a ni naša javnost nije raspoložena za takvo što.

Što je s cestovnim koridorom kroz Neum?

- Uvjeti cestovnog koridora, koje su ponudile Hrvatska i EU, a prema kojem prema teritoriju BiH ne bi bilo odvojaka, potpuno nam je neprihvatljiv. To bi značilo da nemamo nikakav suverenitet nad cestom, odnosno mi bismo se tog dijela našeg teritorija praktički odrekli. To ne znači da neki modificirani projekti ne bi mogli doći u razmatranje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 12:00