VINARIJA BORA

Mladi vinar Domagoj spašava autohtonu sortu svrdlovina: ‘Nismo niti svjesni kakvo bogatstvo imamo‘

U današnje doba, kada su dostupne tehnologije i kada je brz transfer znanja u svijetu proizvodnje vina, autohtone sorte čine prevagu

Domagoj Žuža

 Jure Mišković/Cropix

Izbor za najboljeg mladog poljoprivrednika/poljoprivrednicu, koji će predstavljati Hrvatsku na izboru za najboljeg europskog poljoprivrednika, ušao je u završnu fazu. Stručni ocjenjivački sud odabrao je 20 najboljih. Ovo su njihove priče


Vinarija Bora moderno je uređena vinarija i jedna je od najčišćih i najurednijih koje smo posjetili. U njezinom dijelu namijenjenom degustaciji i primanju posjetitelja stalni je postav umjetničkih plakata i radova suvremenih hrvatskih slikara. Nije teško ne primijetiti da se velika pažnja pridaje dizajnu, za što je, koliko doznajemo, zaslužan Domagoj Žuža, koji je, iako mu obitelj živi u Zagrebu, izabrao biti vinar i voditi vinariju i imanje u naselju Podgradina u blizini Posedarja. Jako puno energije Domagoj ulaže u ovaj posao.

Međutim, obitelj Žuža vjerojatno će ostati po nečem drugom zapamćena. Naime, uspjeli su revitalizirati i popularizirati autohtonu sortu Svrdlovina, koju uz njih, od izumiranja spašava još nekoliko vinara sa šireg zadarskog područja. To se možda čini običnim jer Hrvatska, a pogotovo Dalmacija, ima čitavo bogatstvo autohtonih sorti, ali je činjenica da je to za jednu zemlji velika stvar.

U današnje doba, kada su dostupne tehnologije i kada je brz transfer znanja u svijetu proizvodnje vina, upravo autohtone sorte čine prevagu. Svrdlovina je autohtona sorta s područja zadarskog zaleđa, smatrana je izumrlom, ali je spašena. Prvu je posadio Anić vlasnik vinarije Figurica, a Žuže su otkupile jedan dio i zasadile vinograd pod svrdlovinom, koje trenutačno imaju na površini od oko dva hektara. Od ukupno četiri hektara pod svrdlovinom, Žuže imaju dva hektara

image
Jure Mišković/Cropix

"Sa svrdlovinom postižemo zapažene uspjehe, a naš izazov u vinariji je staviti svrdlovinu i maraštinu, naše autohtone sorte, na europsku i svjetsku vinsku mapu. To je nužno jer smo smješteni u regiju koju posjećuju turisti. Većina njih želi nešto novo probati, odnosno, probati nešto lokalno. Upravo zato fokus naših stručnjaka, države i vinara treba biti na autohtonim sortama. Naravno, ne treba izbjegavati niti svjetski poznate sorte. Konkretno, mi sa sauvignonom, koji nije baš uobičajena sorta za ova područja, postižemo iznimne rezultate.

Mogu reći da našim Sauvignonom iz zadnje berbe dominira miris bazge gotovo na identičan način kako je to kod najboljih svjetskih proizvođača sauvignona. Autohtone sorte su važne za svaku vinsku zemlju. Pogledajte samo koliko Francuzi i Talijani poštuju svoje autohtone sorte", naglašava Domagoj Žuža iz vinarije Bora, koja još proizvodi vina od autohtonih, dalmatinskih sorti pošip i maraština od bijelih te autohtonu crnu sortu plavina te poznate svjetske crne sorte merlot, cabernet sauvignon, syrah i grenache crni.

image
Jure Mišković/Cropix

Od svjetski poznatih sorti merlot, cabernet sauvignon i Shiraz za sada radi kupažu, ali od njih planira proizvoditi i monosortna vina.

"Trebamo poštovati svoje, jer su autohtone sorte veliko bogatstvo. Nismo, možda, niti svjesni što imamo. Naslijedili smo veliko bogatstvo, a kada bi naši vinari stekli samopouzdanje, mogli bi ući na bilo koje tržište. Nama za svrdlovinu, koja je nekada služila za popravljanje vina, apsolutni profesionalci odaju priznanje, ali nisu znali za nju. Zato moramo popularizirati svoje autohtono", naglašava Domagoj Žuža.

image

Domagoj Žuža

Jure Mišković/Cropix

Osam etiketa vina

Bora u ponudi ima osam etiketa vina. Žuža planira podizati kapacitete i saditi nove vinograde, ali nema ambiciju prijeći proizvodnju od nekih 50.000 litara. Kaže da je na većim količinama vrlo teško kontrolirati proizvodnju.

Vinarijom Bora upravlja tvrtka Diadora eko u kojoj je Domagoj Žuža odgovorna osoba. Gradnja objekta odnosno vinarije dijelom je sufinancirana sredstvima iz Vinske omotnice. Osim vinarije uređen je prostor za degustaciju vina u kojem izložena vina te se omogućuje i prodaja vina u podrumu. Tako je tvrtka Diadora eko, dovršila svoju poslovnu investiciju od uzgoja grožđa i proizvodnje vina do krajnje prodaje vina na vlastitom imanju kroz usluge ruralnog ili vinskog turizma.

Opći cilj ovog projekta bio je pridonijeti razvoju tvrtke Diadora eko te ojačati njezinu gospodarsku ulogu kroz produktivne investicije radi ostvarivanja profita i ekonomske koristi. Svrha projekta je bila omogućiti proizvodnju 35.000 do 40.000 litara vina i razvoj ruralnog turizma kroz degustacije vina i direktnu prodaju na gospodarstvu.

I nakon ove investicije napredak će se usmjeriti prema daljnjem podizanju kvalitete vina te korištenju ekoloških metoda u sprezi s novim biotehnološkim postupcima što će uz pažljivu cjenovnu politiku dovesti do maksimizacije profita.

Bora je obiteljski posao. U njega je uključena čitava obitelj. Nastao je gotovo slučajno. Naime, Domagojev otac Zdravko zasadio je vinograde za svoje potrebe, a kada je dobio odlično vino što su mu potvrdili njegovi prijatelji, oni su ga uspjeli nagovoriti da nastavi ulagati te da komercijalizira proizvodnju.

image
Jure Mišković/Cropix

Tržište je za sada uglavnom hrvatsko, ali Domagoj Žuža ima puno veće ambicije. Uskoro bi trebao početi plasman vina u Austriju, Njemačku i Švicarsku. Ima neke upite i kontakte za plasman vina Bora na američko tržište. Namjerava podizati kapacitete i površine pod vinogradima, ali ne iznad granice gdje ne bi mogao kontrolirati kvalitetu.

"Naravno da se planovi mogu promijeniti, ako se ukaže nekakva prilika, ali za sada ne planiramo prelaziti proizvodnju iznad 50 000 butelja", ističe Žuža koji kaže da su trenutačno jako zadovoljni kako se njihov posao razvija i kako se pozicioniraju na tržištu.

image
Jure Mišković/Cropix

"Meni osobno je najvažnije da su ljudi koji kupe naše vino zadovoljni. To je ono što smo i htjeli postići. Kad piju naše vino ljudi su sretni i to je najveća vrijednost ovog posla. Vino čini ljude sretnima i povezuje ljude. Drži ljude na okupu i širi pozitivu. S kolegama vinarima se družimo i pomažemo jedni drugima", pojašnjava Domagoj Žuža koji naglašava da njega osobno ovaj posao čini sretnim.

image


Jure Mišković/Cropix

"Vino je, također, umjetnost, tako da se postav umjetničkih djela u vinariji potpuno uklapa u ovaj posao", naglašava Domagoj Žuža.


Osobna iskaznica

Ime i prezime: Domagoj Žuža

Dob: 33 godine

Mjesto: Podgradina (Posedarje)

Obrazovanje: bacc. na ZŠEM-u

Zanimanje: vinar i vinogradar

Površina obradive površine: 6,5 hektara

Proizvodnja: 35.000-40.000 butelja godišnje

Poslovni moto: Bora je slavlje i ritam života. Vina proizvodimo za ljude koji slave svaki trenutak, koji plešu, koji u svakom trenutku vide priliku za užitak.

image

Mladi poljoprivrednik

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 18:29