Izložba "Lekcije iz prošlosti – (re)forme školstva u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do digitalnog doba", otvorena u galeriji Hrvatskog školskog muzeja, daje pregled najvažnijih reformi i pokušaja mijenjanja hrvatskoga školstva tijekom povijesti – od početaka javnoga državnog školstva u okviru prosvjetiteljskih školskih reformi Marije Terezije do najnovijih pokušaja reforme obrazovanja.
Kako je objasnila autorica izložbe Štefka Batinić, knjižničarska savjetnica i kustosica Muzeja, naglasak je na reformama i promjenama koje su imale prijelomni utjecaj na školski sustav i na generacije učenika i učitelja, ali i društvo u cjelini.
- U 2024. godini dvije su važne obljetnice vezane uz povijest hrvatskoga školstva – 250 godina od školske reforme u Habsburškoj Monarhiji kojom je započeo proces uvođenja državnoga, javnoga i obveznoga osnovnog obrazovanja i organiziranog osposobljavanja učitelja te 150 godina od prvoga hrvatskoga školskog zakona, zvanog Mažuranićev zakon, koji je bio osnovom za sekularizaciju, modernizaciju i demokratizaciju školstva. Pola stoljeća dijeli nas i od zadnje provedene reforme obrazovanja, tzv. Šuvarove reforme, istaknula je autorica izložbe koja smatra da "Lekcije iz prošlosti" mogu biti poticaj za daljnju stručnu raspravu o reformama obrazovanja koje nisu jednostavne. Pritom se pita - jesu li reforme obrazovanja gotovo nemoguća misija?
Ravnateljica Školskog muzeja Anita Zlomislić istaknula je kako je izložba aktualna i od društvene važnosti, što je ujedno i zadatak koji u nadolazećem razdoblju pred sebe postavlja Školski muzej u osmišljavanju specifičnih izložbenih i edukativnih muzejskih aktivnosti pod nazivom "Škola i društvo" s ciljem aktivnog i kritičkog sudjelovanja u promišljanju i diskusijama vezanim uz recentnu obrazovnu problematiku.
Izložbu su financijski poduprli Gradski ured za kulturu i civilno društvo i Ministarstvo kulture i medija, a može se razgledati do 1. ožujka 2025.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....