
"To više zbilja nema smisla. Ja bih za kupovinu namirnica trebala uzeti godišnji odmor jer više ne možeš biti siguran ni u što što kupuješ ako detaljno ne pročitaš što piše na ambalaži", požalila mi se prošli tjedan jedna čitateljica.
Razlog njezine ljutnje bio je - margarin.
Povremeno ga kupuje za kolače (molim neka odmah duboko udahnu svi oni koji to "nikad ne bi kupili"), no tek je ovih dana malo detaljnije razgledala ponudu u trgovini, nakon čega je shvatila šokantnu činjenicu.
"Pogledala sam malo bolje ambalažu i bila u šoku kad sam shvatila da na većini margarina više nigdje zapravo ne piše ‘margarin‘. Da, taj naziv se koristi na trgovačkoj etiketi, ali većina proizvoda na ambalaži nigdje nema taj naziv, nego im pod opisom stoji sintagma ‘masni namaz‘. Koji je vrag masni namaz?" iznervirala se pa je zatražila malu pomoć.
Nigdje nema oznake
Mi smo odmah provjerili kako proizvođači deklariraju margarin i shvatili da je žena u pravu.
Evo, recimo, na jednom margarinu poznatog proizvođača uopće nema naziva "margarin", nego sprijeda piše samo "Stolni", a pod sastojcima stoji "masni namaz 70 posto".
Postoji i varijanta "Stolni s aromom vanilije", ali i on je deklariran kao masni namaz i nigdje nema oznaku margarina, a pronašli smo i jedan drugog proizvođača na kojemu velikim slovima piše "margarin", ali je ispod onda sitnije dodano "tričetvrtmasni, udio masti: 60 posto".
"Uglavnom, baš da piše isključivo ‘margarin‘, nisam pronašla. I tko bi sad uopće mogao znati što je proizvod koji kupujem?" pita se naša čitateljica.
Odgovor smo potražili u Pravilniku o mazivim mastima koji detaljno definira uvjete potrebne da bi proizvođači svoje proizvode deklarirali kao maslace ili margarine.
Samo jedan tip proizvoda
Iz njega je vidljivo da oznaku "margarin" može imati samo jedan tip proizvoda - ta se oznaka odnosi na proizvode dobivene od biljnih i/ili životinjskih masti čiji udio masti iznosi najmanje 80, a najviše 90 posto.
Kratki pregled po trgovinama otkriva nam da su takvi proizvodi praktički izumrli s polica jer baš i nismo uspjeli pronaći artikle s nazivom "margarin" i deklaracijom o udjelima masti od minimalno 80 posto.
Ono što jesmo pronašli jest nekoliko proizvoda deklariranih kao "margarin sa smanjenim udjelom masti" koji uglavnom udio masti drže na 60 posto. Takvo deklariranje omogućuje im pravilnik koji kaže da maslac i margarin mogu imati oznaku "sa smanjenim udjelom masti" u slučajevima u kojima udio masti iznosi između 41 i 62 posto, a umjesto tog naziva može se koristiti i naziv "tričetvrtmasni margarin", koji smo također pronašli na policama.
Što bi onda točno bio "masni namaz", kojih na tržištu ima najviše?
Onaj pravi polako iščezava
Prema propisima, to je proizvod dobiven od biljnih i/ili životinjskih masti, s udjelima masti najviše do 39 posto, zatim najmanje 41, a najviše 60 posto, ili pak najmanje 62, a najviše 80 posto.
Takvu deklaraciju ima najveći broj proizvoda na tržištu, što znači da pravi margarin polako iščezava, što nije ni čudno s obzirom na loš status ovog proizvoda kojemu se uglavnom zamjeraju sintetičke masnoće nasuprot prirodnih, ali ga mnogi i dalje kupuju jer je značajno jeftiniji od maslaca.
Ipak, onima koji i dalje inzistiraju na margarinu nije naodmet znati da pravi margarin, da bi nosio taj naziv, mora imati između 80 i 90 posto masnoće, što je dosta bitno za one koji margarin kupuju jer ga stavljaju u kolače.
"Godinama po automatizmu uzimam margarin koji i inače kupujem, no evo, tek sam sada primijetila da to više nije isti proizvod, odnosno da je udio masti očito ispod propisane razine. Mudro su to napravili, u svakom slučaju, jer čovjek teško primijeti s obzirom na to da ne čita deklaracije", završila je naša čitateljica.
Imate pitanje za Veliku škrticu?
Pišite na: [email protected]
Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....