ZAGREB GUBI MILIJUNE

Odgađa se novi model odvajanja otpada: Kamioni u kvaru, odvoz sve rjeđi, svađa s trgovcima...

Prema predstavljenom modelu, Zagrepčani će smeće odlagati u posebne vrećice koje još nisu ni proizvedene
 Marko Todorov/Cropix

Do rujna Grad Zagreb najvjerojatnije neće uvesti novi model prikupljanja otpada putem standardiziranih gradskih vrećica, doznajemo neslužbeno iz više izvora.

Prema informacijama od sugovornika iz Čistoće uključenog u proces uvođenja novog modela, u rujnu bi najranije na snagu trebao stupiti novi cjenik i model odvajanja otpada u posebne vrećice. Riječ je, podsjetimo, o tzv. švicarskom modelu prikupljanja otpada, koji je gradonačelnik Tomislav Tomašević planirao uvesti 1. srpnja, a nalaže da Zagrepčani kupuju službene gradske vrećice za komunalni otpad - po komadu za dvije, četiri ili osam kuna, ovisno o litraži - uz fiksni mjesečni račun od 45 kuna.

Iako je izvjesno da model neće biti uveden u planiranom roku, od Grada i Zagrebačkog holdinga nismo uspjeli dobiti konkretne odgovore - odgađa li se uvođenje novog modela odvajanja otpada u Zagrebu te za koji točno datum? Tomašević zadnjih desetak dana ponavlja da će se "novi model početi primjenjivati od 1. srpnja, a ako ne, onda će se odgoditi".

Odgovor koji smo dobili od Zagrebačkog holdinga, ukratko, poziva nas da se strpimo do idućeg tjedna.

Gradski vijećnik SDP-a Renato Petek smatra da je nemoguće da se model novih vrećica uvede do početka srpnja te da je "neozbiljno i neodgovorno da gradonačelnik Tomašević ovako ljude ostavlja u nedoumici". - Gradonačelnik bi trebao izaći pred javnost i reći da nije uspio napraviti sve što je trebalo napraviti - rekao je Petek.

Naime, sam natječaj za vrećice vrijedan 50 milijuna kuna, koji je Grad raspisao prije dva mjeseca za 120 milijuna komada vrećica, sada stoji zbog postupka žalbe. Osim vrećica, nedostaju i boksovi za smeće, njih 4000, koje je Tomašević najavljivao, a veliki je broj kamiona Čistoće također izvan funkcije, zbog čega se u pojedinim naseljima smeće ne odvozi istim ritmom kao prije.

No, jedan od većih prijepora, doznajemo od našeg sugovornika iz Čistoće, jesu pregovori Grada s trgovačkim lancima koji bi vrećice trebali držati.

- Govori se da će trgovački lanci sigurno uzimati svoj dio iz krajnje cijene vrećice. Trgovački lanci inače imaju do 30 posto marže na vrećice za smeće, a hoće li i sada to tako ostati, stvar je pregovora - ispričao nam je sugovornik iz Čistoće, dodajući da provizija trgovaca ne bi trebala mijenjati krajnju cijenu za kupca, ona ostaje dvije, četiri ili osam kuna po vrećici.

Znači, za vrećicu od 20 litara, koju će kupac platiti osam kuna, Grad bi dobivao 5,5 kuna, a trgovac 2,5 kune. Prema mišljenju našeg sugovornika, nerealno je očekivati da će trgovci pristati na manje od toga i svoje police puniti vrećicama iz - dobrote. Pritom, ostane li 30 posto marža trgovaca, to znači da će Grad Zagreb gubiti trećinu planiranih prihoda po prodanoj vrećici. Tomaševiću, navodno, to nije prihvatljivo.

Osim toga, što se tiče gubitka planiranih prigoda, Holding je, podsjetimo, u svom Planu poslovanja za 2022. računao na 137 milijuna kuna prihoda od prodaje vrećica, počevši od 1. srpnja do kraja godine. Dakle, ako plan ne zaživi kako je predviđeno, znači za dva tjedna, Čistoća će svaki mjesec gubiti po 20 milijuna kuna, a do rujna će čak izgubiti polovicu planiranih prihoda. Holding je, podsjetimo, lanjsku godinu završio u rekordnim gubicima od 794 milijuna kuna, a Čistoća posljednje dvije godine gomila gubitke u stotinama milijuna kuna.

Čistoća u problemima: Svaki dan 20-30 posto kamiona u kvaru

Podružnica Zagrebačkog holdinga, na čijem je čelu voditelj Davor Vić, ima velike probleme. Nedavno se doznalo da im nedostaje veliki broj radnika na terenu, kao i opreme za rad i ispravnih kamiona. Sve to je rezultiralo onime što građani primjećuju na ulicama - da se otpad ne odvozi redovito.

- Sada je s manjim brojem radnika i kamiona raspored otprilike takav da se sa svake lokacije odveze otpad barem jednom tjedno, ali i to će se morati prorijediti - govori naš sugovornik. Prema njegovim informacijama, od 90-ak kamiona svaki dan je u kvaru 20-30. Riječ je o tome da se dijelovi za popravak sve teže nabavljaju, dijelom zbog rata i opskrbnih lanaca, a dijelom zato što je javna nabava Holdinga bila obustavljena zbog restrukturiranja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 01:04