OSTALI BEZ ZAŠTITNIKA

OTKRIVAMO POZADINU SMJENA U HAC-u ‘Odmetnuti direktori radili za Čačića i Linića, a ignorirali su Dončića’

Linić je inzistirao da, kada već moraju otići njegovi ljudi, odu i Čačićevi. A on HAC-u treba odobriti kredit

Odluka o smjeni Uprave Hrvatskih autocesta nije samo poslovna odluka, nego se u pozadini vodila politička borba između HNS-a i SDP-a, tvrdi sugovornik Jutarnjeg lista dan poslije dramatične odluke ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića.

Notorna je činjenica da su sada već bivši predsjednik Uprave HAC-a Dražen Guštin i član Uprave Nikola Bačurin bili kadrovi iza kojih je stajao Radimir Čačić, dok je članove Uprave Juru Bajića i Narciza Dalsasa u HAC doveo ministar Slavko Linić i preko njih je kontrolirao odnose unutar tvrtke.

To političko tutorstvo od početka mandata izazvalo je podjele i sukobe unutar Uprave i zapravo blokiralo rad tvrtke. Ministar Dončić sve je to znao jer ga je Dražen Guštin, kao predsjednik Uprave, redovno o svemu obavještavao.

Naravno, ni druga strana nije šutjela. U Ministarstvo su redovno dolazile pismene i usmene informacije kojima se opanjkavaju Guštin i Bačurin. Hajdaš Dončić te je sukobe planirao riješiti na elegantan način. Bajića i Delsasa namjeravao je imenovati na čelo novih tvrtki - HAC Održavanje i naplata i ARZ Održavanje i naplata, a Guština i Bačurina ostaviti na sadašanjim pozicijama. Uostalom, kako doznajemo, taj je plan iznio prije nekoliko tjedana i Guštinu te mu rekao da ostaje na čelu HAC-a. No, odlaskom Radimira Čačića s mjesta potpredsjednika Vlade situacija se izmijenila.

Hajdaš Dončić smijenio cijelu Upravu HAC-a: 'Svađaju se, ne rade i taje mi podatke'

Kredit od 130 milijuna

Hajdaš Dončić zadužuje Davora Mihovilića, direktora Sektora naplate, i Marijana Sentu, direktora Sektora za pravne poslove, za realizaciju projekta restrukturiranja tvrtke, a cijela Uprava je u konačnici smijenjena. Poznavatelji situacije tvrde da je do promjene plana došlo nakon što je Čačić zbog ostavke u potpunosti izgubio utjecaj na odnose u HAC-u i više nije mogao štititi Guština i Bačurina. S druge strane, ministar Linić inzistirao je da ako moraju otići njegovi ljudi, moraju otići i Čačićevi.

Navodno je pritom diskretno Hajdašu napomenuto da je ministar financija taj koji potpisuje odobrenje za kredit od 130 milijuna kuna kojim će se financirati restrukturiranje HAC-a. U takvoj situaciji Hajdašu Dončiću nije ostalo drugo nego smijeniti cijelu Upravu i ne ugroziti proces restrukturiranja HAC-a, a posredno i Autoceste Rijeka - Zagreb.

Najžešće svađe

Kao što je ministar rekao, jedan od razloga za smjenu bile su konstantne svađe između članova Uprave i preglasavanje prilikom donošenja odluka. Najveće svađe događale su se prilikom prijedloga o smjeni i imenovanju kadrova. U pravilu bi Guštin predlagao smjene i imenovanja, a Bajić bi ga optuživao za revanšizam.

S druge strane, Guštinovi zagovornici tvrde da je Bajić redovno u svom uredu primao direktore koje je Guštin smjenjivao i na taj način mu prkosio. To preglasavanje kulminiralo je prilikom glasanja o provedbi plana restrukturiranja, kada su, kako doznajemo, Bajić i Dalsaso glasali protiv plana. Istog onog koji je prihvatilo nadležno Ministarstvo prometa. Naši sugovornici tvrde kako je nezabilježeno da dio Uprave HAC-a glasa protiv plana čiju je provedbu naložilo Ministarstvo i koji je javno prezentiran.

Podrška sindikata

U HAC-u se može čuti da je tehnički dio plana restrukturiranja pri završetku. Registrirane su posebne tvrtke i napravljene tehničke simulacije budućeg funkcioniranja tvrtki s popisom radnih mjesta i brojem potrebnih ljudi. Prema tom planu moguće je otpuštanje oko 200 zaposlenih, a ne 600, kako se počelo spekulirati u javnosti.

- S današnjim sustavom rada u naplati i održavanju u HAC-u nikako ne može biti višak 600 zaposlenih.

Ako se toliko ljudi bude otpušteno, imat ćemo manjak ljudi koje ćemo morati nadomjestiti outsourcingom, što će nas u konačnici daleko više koštati - tvrdi Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata. Naši izvori priznaju da su se liste za otpuštanje kreirale po političkoj podobnosti i osobnim simpatijama, a ne po stručnosti.

Kao loš potez navodi se i odluka Uprave da se svima koji će biti otpušteni isplati otpremnina od 150.000 kuna bez obzira na godine staža. Stanić tvrdi da se subjektivnost u ovom slučaju ne može izbjeći, ali priznaje da je bilo određenih grešaka. No, naglašava da iz tvrtke moraju otići svi oni koji su na bilo koji način sudjelovali u kriminalnim radnjama u tvrtki.

Tvrdi da sindikat podržava ovaj program restrukturiranja i daje podršku novom predsjedniku Uprave Davoru Mihoviliću te članu Uprave Mariju Senti. Njih su dvojica jučer i službeno imenovani na zatvorenom dijelu sjednice Vlade, a ministar prometa rekao je kako je dobro da su na čelu HAC-a ljudi koji su u tvrtku došli izvana i ranije nisu radili u HAC-u.

Skandal i na početku

Ova Uprava HAC-a izdržala je devet mjeseci. Rad je počela skandalom, a na sličan način je završila. Na početku su na mjesta direktora, vozača i tajnice imenovali ljude bez javnog natječaja, a predsjednik Uprave je na mjesto zamjenika direktora Sektora naplate imenovao svoga brata. To se pravdalo željom da na pozicije moraju biti postavljeni ljudi od povjerenja. Nova Uprava je pak dobila godinu dana da pokuša od HAC-a ponovno napraviti normalnu tvrtku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 05:10