OGRANIČENJA

Policajci i inspektori kontrolirat će broj putnika u vlakovima; u tramvajima i busevima druge metode

Prema novim mjerama, u autobusima, tramvajima i vlakovima smije biti popunjeno samo 40 posto sjedala
 Goran Mehkek/Cropix

Od ponoći u svim sredstvima javnog prijevoza na snazi su nove epidemiološke mjere koje uključuju manji broj putnika u autobusima, tramvajima i vlakovima. U svim tim prijevoznim sredstvima moći će se voziti najviše 40 posto putnika od ukupnog kapaciteta vozila. To praktički znači da će se u zagrebačkom tramvaju moći voziti najviše 80, u zglobnom autobusu 56, a u klasičnom autobusu 36 putnika. Direktorica Zagrebačkog električnog tramvaja Ljuba Romčević Žgela jučer je javno apelirala na građane da ne ulaze u vozila koja su popunjena.

U ZET-u su, naime, odbacili mogućnost angažiranja osoba koje bi kontrolirale broj putnika u autobusima i tramvajima: izračunali su kako bi za to trebali 1500 ljudi. Kako bi putnici znali kolika je dozvoljena popunjenost vozila na svako će biti stavljena naljepnica s dozvoljenim brojem putnika. Pa će putnici sami procjenjivati mogu li ili ne ući u vozilo. U ZET-u tvrde kako je i bez ovih novih mjera popunjenost njihovih vozila smanjena na 30 posto, ali će oni u slučaju potrebe povećati broj vozila u razdoblju od 7 do 9 ujutro i od podne do 16 sati.

Dvaput više vozila

Kako neslužbeno saznajemo, da bi Grad Zagreb mogao funkcionirati s javnim autobusima u kojima je 40 posto putnika od mogućeg kapaciteta, trebalo bi dvostruko pojačati broj vozila, a kratkoročno je to nemoguće. Pritom i skupo. Procjenjuje se da bi na razini godine njihova nabava stajala oko 25 milijuna kuna.

Za razliku od Zagreba, gdje uspjeh ove mjere ovisi o savjesnosti i strpljenu putnika, u Osijeku će djelatnici tvrtke GPP Osijek, koja obavlja javni prijevoz, kontrolirati broj putnika u svojim vozilima. O tome će brigu voditi sami vozači kao i kontrolori koji će, ako primijete da ima više putnika od dopuštenoga, reagirati tako da neće primati nove putnike dok se broj ne svede na dopuštenu brojku.

Osim toga, putnik bez zaštitne maske ne smije ući u vozilo, naglašavaju u GPP Osijek. Broj dozvoljenih putnika sada će u manjim tramvajima biti maksimalno 44, a u većim 76 putnika, dok će taj broj u autobusima biti od 30 do 37. No u GPP-u i ne očekuju veće probleme jer je u posljednje vrijeme ionako primjetno smanjen broj putnika, a pogotovo od početka ovoga tjedna kada su sve srednje škole u Osijeku prešle na online nastavu.

I HŽ Putnički prijevoz pripremio se za nove mjere. U vlakovima će biti postavljeni plakati s obavijesti o najvećem dozvoljenom broju putnika u kompoziciji, a kontrolu broja putnika provodit će inspektori Ministarstva prometa, Ravnateljstva civilne zaštite i Državnog inspektorata te policijski službenici. S obzirom na različite kapacitete pojedinih vlakova, teško je kazati koliko se u jednom vlaku može voziti putnika.

Primjerice, kapacitet novog niskopodnog vlaka u gradskom prigradskom prometu je 500 mjesta, što znači da će se u skladu s novim mjerama u njemu moći voziti najviše voziti 200 putnika. U HŽ PP-u ne očekuju veće poteškoće u željezničkom putničkom prijevozu s obzirom na to da se broj putnika tijekom trajanja epidemije bolesti covid-19 znatno smanjio. No u slučaju potrebe frekventniji vlakovi u jutarnjim i poslijepodnevnim vršnim razdobljima pojačavat će se dodatnim kapacitetima, a po potrebi će se mijenjati i organizacija prometa.

Ublažiti špice

Jedna od mogućnosti za rasterećenje prometa u javnom i željezničkom prometu u jutarnjim i popodnevnim špicama je i organiziranje i početka nastave u srednjim školama u različito vrijeme. No to je teško jer većina njih u Zagrebu radi u dvije smjene, između kojih je i prazan sat za dezinfekciju prostora. Trenutačno je u sedam srednjih škola od njih ukupno 65 organiziran različiti početak nastave, od 7.30 do 10 sati.

- Škole koje rade u dvije smjene bitno su ograničene, jer dvije smjene znatno smanjuju fleksibilnost u početku radnog vremena škola. Naravno, da smo u jednoj smjeni, mogli bismo početi u primjerice devet sati. Tada bi druga smjena završila iza 20 sati, a pitam vas, ima li to smisla. Ja mislim da u ovim uvjetima to nije produktivno. Mi smo u centru grada, a imamo učenike koji stanuju u Dupcu, pa im treba dosta vremena do kuće - objašnjava ravnatelj V. gimnazije Tihomir Engelsfeld.

Manje učenika u prometu zbog samoizola­cije

Pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje Ivica Lovrić kaže kako je "zbog mjere samoizolacija u prometu trenutačno desetak posto manje srednjoškolaca nego inače".

U Zagrebu je za oko 4000 osnovaca osiguran svakodnevni prijevoz autobusima do škole. Organizaciju prijevoza Grad je preuzeo za još 1900 učenika kojima su u potresu stradale matične škole.

Na pitanje planiraju li rasteretiti javni prijevoz naputkom o različitom vremenu početka nastave, u Ministarstvu napominju da je ta varijanta donesena još prije početka školske godine u dokumentu "Modeli i preporuke".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 01:24