KADROVSKA HOBOTNICA

POSAO IZ SNOVA Državna agencija u kojoj 10 zaposlenika za plaću od 8000 kuna ne radi baš ništa?!

Koliki su razmjeri administrativne kadrovske hobotnice u ovoj zemlji najbolje se može utvrditi uvidom u rad državnih agencija. Formalno su osnovane kao regulatori određenog segmenta tržišta, dijelom i zato što je to tražila europska regulativa, a u stvarnosti je dio njih postao samom sebi svrha, piše Slobodna Dalmacija .

Svjesni su toga i u Vladi, pa kao jednu od ovogodišnjih mjera fiskalne konsolidacije najavljuju spajanje nekih agencija, fondova i zavoda, čime se namjerava postići veća efikasnost i smanjenje troškova. Tako je Ministarstvo prometa i infrastrukture upravo u javnu raspravu uputilo zakonske izmjene kojima predlaže ujedinjenje HAKOM-a i Agencije za regulaciju tržišta željezničkih usluga (ARTZU).

Tijelo na papiru

Iako u nisci hrvatskih agencija ova potonja ne zapošljava vojsku birokrata kao, primjerice, Agencija za plaćanje u poljoprivredi i ribarstvu, njezino postojanje doista je potpuno bizarno. Godišnji joj je proračun tri milijuna kuna, zapošljava desetero ljudi, a osnovana je po planu EU-a da se demonopolizira željezničko tržište.

Unija nigdje ne propisuje da se to mora činiti baš preko agencije, ali u Hrvatskoj drukčija regulatorna tijela ne postoje. Agencija na papiru ima zadatak regulaciju tržišnog natjecanja u željezničkom prometu, a u praksi regulira monopol Hrvatskih željeznica jer u zemlji postoji samo jedan jedini željeznički operater. Uz to, što štiti HŽ od HŽ-a, nema ni puno dodatnih obveza jer se stalno smanjuje opseg željezničkog prometa.

Kad je Agencija osnovana, bili su smješteni u tadašnjem Ministarstva mora i prometa. Tamo im nisu odgovarali uvjeti rada, pa su se preselili na bolju lokaciju, u samo srce Zagreba, u Jurišićevu ulicu na broju 19. Najam za prostor od 160 četvornih metara u Jurišićevoj godišnje plaćaju 200.000 kuna.

Na plaće svojih deset zaposlenih u 2012. godini potrošili su 1,3 milijuna kuna, dvadesetak tisuća kuna na reprezentaciju, na intelektualne i osobne usluge 144 tisuće kuna, 80.000 kuna na službena putovanja, 67.000 kuna na stručno usavršavanje zaposlenika, a 7200 kuna otišlo je “na zdravstvene i veterinarske usluge”, nije specificirano jesu li posrijedi miševi, žohari ili nešto treće.

Prema podacima koje smo dobili iz Agencije, prosječna bruto plaća je 12.200 kuna, što u netu znači najmanje oko 8000 kuna, zapošljavaju uz predsjednika Upravnog vijeća, voditelja Opće stručne službe, dva viša i tri stručna savjetnika, jednog vježbenika, voditelja pisarnice i poslovnu tajnicu.

Usluge računovodstva dodatno plaćaju po ugovoru o djelu, a za naknade članovima Vijeća potrošeno je u 2012. godini 97.000 kuna. Na čelu Agencije je Goran Matešić. Završio je pravni fakultet u Splitu, gdje je bio sudac i odvjetnik, a prije ove dužnosti bio je predsjednik Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave.

Njegovo izvješće za 2012. godinu Vlada je lani prihvatila bez ijedne primjedbe i poslala ga u saborsku proceduru na usvajanje. To izvješće ARTZU-a uvršteno je u dnevni red Sabora. Još o njemu nije održana plenarna rasprava, ali je dobio zeleno svjetlo matičnog Odbora za promet i pomorstvo te Odbora za lokalnu samoupravu.

Brzi s mailom

Koliko je mizeran interes za rad ove agencije svjedoči i jedan nevjerojatan periferni detalj iz izvješća o radu ARTZU- a prema kojem su u 2012. zaprimili e-mailom čak četiri “zahtjeva za pristup informacijama” na koja su pravodobno odgovorili. Dva upita su bila iz Vlade o tome imaju li i koliko vozila, te oglašavaju li se u tiskanim medijima, a odgovorili su na još dva novinarska pitanja. I na naš upit, vjerojatno prvi u ovoj godini, odgovorili su vrlo promptno - istog dana.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:21