KONCESIJA

Povijesni ugovor: ‘Rijeka će za nekoliko godina imati veći promet od Kopra‘

Novi terminal trebao bi početi s radom 2024. a očekuje se da će već godinu poslije kontejnerski promet dosegnuti milijun TEU jedinica




 

 Cropix

U Rijeci je danas potpisan ugovor o koncesiji za razvoj i gospodarsko korištenje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala, prema kojem će Zagrebačkom obalom idućih 50 godina upravljati konzorcij APM Terminals i ENNA Logic, odabran u lipnju ove godine nakon provedenog natječaja.

image

Denis Vukorepa i Andrej Plenković

Cropix

Vrijednost ove koncesije procijenjena je na 20,5 milijardi kuna, a utvrđeni iznos koncesijske naknade je dva milijuna eura godišnje bez PDV-a.

image

Oleg Butković i Andrej Plenković

Cropix

Riječ je o investiciji koja bi Rijeku trebala pozicionirati kao značajnog globalnog igrača u kontejnerskom transportu, a riječka bi luka, ako se ostvare zacrtani planovi, trebala izbiti na čelnu poziciju među sjevernojadranskim lukama gdje su je u proteklim desetljećima pretekli Kopar i Trst.

image

Oleg Butković i Andrej Plenković

Cropix

Rijeka Gateway

U nazočnosti predsjednika Vlade Andreja Plenkovića i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, ugovor su, u ime davatelja koncesije, potpisali Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka, a u ime koncesionara Morten Engelstoft, izvršni direktor tvrtke APM Terminals, i Pavao Vujnovac, predsjednik Uprave Energia naturalis grupe.

image

Andrej Plenković

Cropix

Vukorepa je izjavio da je riječ o najvećem ugovoru u povijesti riječke luke, i po važnosti i po vrijednosti.

- Najvažnija i najveća komponenta projekta Rijeka Gateway je gradnja prve faze Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala. Formalno pravno potpisom današnjeg ugovora završava projekt Svjetske banke Rijeka Gateway, a budući da novi koncesionar na Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu nosi ime Rijeka Gateway, taj će projekt s nama živjeti još najmanje 50 godina - rekao je Vukorepa.

image

Denis Vukorepa i Andrej Plenković

Cropix

Projekt Rijeka Gateway, kojim bi riječki prometni pravac trebao zakoračiti u novo tisućljeće, pokrenula je 2003. godine tadašnja Vlada Ivice Račana, a 2009. je potpisan ugovor o zajmu sa Svjetskom bankom, no realizacija Zagrebačke obale, kao najvažnijeg dijela projekta, otegnula se na gotovo dva desetljeća zbog nekoliko neuspješnih pokušaja pronalaska investitora i partnera.

image

Morten Engelstoft

Cropix

Potpisanim ugovorom novi koncesionar se obvezao na gradnju potrebne infrastrukture i potpuno opremanje Zagreb Deep Sea kontejnerskog terminala u Fazi 1 i Fazi 2 koja, pak, podrazumijeva gradnju i opremanje 280 metara nove obale sa zaobaljem. Sve to jamči kontejnerski promet od milijun TEU u prve dvije godine rada terminala.

image

Oleg Butković i Andrej Plenković

Cropix

Centar svijeta

- Zajedno sa svim projektima koje sada imamo u realizaciji na lučkom području i riječkom prometnom pravcu, od ceste D 403 do nove dvotračne pruge i Porto Baroša, Rijeka postaje centar svijeta - istaknuo je Vukorepa.

image

Denis Vukorepa

Cropix

Novi terminal ima dubinu mora od 20 metara uz obalni zid, što ga svrstava u grupu "deep sea" terminala koji imaju mogućnost prihvata i servisiranja kontejnerskih brodova najnovije generacije. Gradnja Faze 1 ovog terminala u dužini od 400 metara sa zaobaljem završena je 2019. godine.

image

Pavao Vujnovac, Morten Engelstoft i Denis Vukorepa

Cropix

Butković je napomenuo da će ovaj projekt Luku Rijeka pozicionirati kao glavno intermodalno središte sjevernog Jadrana, uz bok najvećih europskih luka, te da će puštanjem novog terminala u rad kapaciteti biti više nego udvostručeni.

image

Andrej Plenković

Cropix

- Budući da bi novi terminal trebao početi s radom 2024., očekujemo da će već 2025. kontejnerski promet dosegnuti milijun TEU jedinica, a do 2028. godine 1,5 milijuna. To znači da će Luka Rijeka za nekoliko godina imati veći promet nego slovenska luka Kopar - rekao je ministar.

image

Denis Vukorepa

Cropix

Dodao je da je najveći izazov razvoj željezničke infrastrukture.

- Nizinska pruga je iza ovog projekta najvažnija i za deset godina očekujemo realizaciju i tog projekta. Za prvu dionicu Hrvatski Leskovac - Karlovac odluku o odabiru donijet ćemo za nekoliko dana te krenuti s njezinom gradnjom sljedeće godine - najavio je Oleg Butković te dodao da će se posljedice ovih ulaganja osjetiti i na aktiviranju građevinskog sektora.

image

Andrej Plenković

Cropix

Predsjednik Vlade Andrej Plenković rekao je kako su stvoreni preduvjeti da Luka Rijeka postane najvažniji morski izlaz za središnju i jugoistočnu Europu.

Morten Engelstoft: Ovakav terminal potreban je cijelom svijetu

Morten Engelstoft, izvršni direktor tvrtke APM Terminals, rekao je da je ovakav terminal potreban ne samo Europi, već i cijelom svijetu te da će stanovništvo Rijeke i cijele Hrvatske imati mnogo koristi od njega.

- Kada terminal počne raditi, očekujemo da će broj novih radnih mjesta vrlo brzo dostići brojku 300, a većina zaposlenika bit će iz Hrvatske. Također, iz iskustava drugih zemalja znamo da svako novo radno mjesto utječe na otvaranje jednog do tri nova radna mjesta u povezanim poslovima - izjavio je.

Istaknuo je da se time otvara mogućnost dolaska najvećih brodova, što znači da će Rijeka biti povezana s mrežom pomorskih linija. Investicije u gradnju u fazama 1 i 2, naglasio je, sigurno će biti veća od 200 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2024 22:20