OTKRIVAMO

POVRATAK DRŽAVNOG INSPEKTORATA Na čelo novog tijela trebao bi biti imenovan čelnik zagrebačke Skupštine Andrija Mikulić

 Bruno Konjević / HANZA MEDIA

Od 1. siječnja iduće godine u Hrvatskoj bi ponovno trebao profunkcionirati Državni inspektorat, i to kao samostalno državno tijelo koje će objediniti inspektore razasute po pet ministarstava. Riječ je, zapravo, o vraćanju na stari sustav inspekcije kakav smo imali do 1. siječnja 2014. godine kada je Vlada Zorana Milanovića razbila Državni inspektorat na pet dijelova, a inspektore rasporedila po ministarstvima rada i mirovinskog sustava, financija, gospodarstva, poljoprivrede i turizma.

Premda objedinjavanje inspekcijskih službi kasni punih godinu dana u odnosu na ranije najave (lani se govorilo da će Državni inspektorat profunkcionirati s prvim danom ove godine), ništa se nije promijenilo u odnosu na kadrovska rješenja. Prema našim izvorima iz HDZ-a, na dužnost glavnog državnog inspektora i dalje računa Andrija Mikulić, predsjednik zagrebačkog HDZ-a i predsjednik zagrebačke Skupštine. Mikuliću se prije godinu i pol ozbiljno ljuljala pozicija u zagrebačkom HDZ-u.

Tada su se ohrabrili svi njegovi oponenti koji su se otvoreno obraćali predsjedniku stranke Andreju Plenkoviću iznoseći primjedbe na Mikulića. No, Plenković nije iskoristio taj trenutak da bi raspustio zagrebačku organizaciju i eliminirao Mikulića, ali je u lokalne izbore u Zagrebu uveo Dragu Prgometa koji je bio nositelj liste. Kako Prgomet nije ostvario dobar rezultat, a HDZ je odlučio koalirati s Milanom Bandićem, tako je Mikulić preživio političku krizu i postao predsjednik Skupštine. Nudila mu se pozicija u Inspektoratu, no Mikulić je inzistirao da bude glavni državni inspektor ne pristajući ni na što drugo. Čini se da mu je taktika uspjela. Trebao bi postati ono što je do 2014. bio Branko Jordanić, a Drago Prgomet bi od 1. siječnja 2019. trebao preuzeti čelno mjesto u Gradskoj skupštini Zagreba.

Nije jednostavno

Neslužbeni izvori govore kako ministrica gospodarstva Martina Dalić nije bila oduševljena idejom da bi Mikulić bio nadležan za sve inspekcije, osobito bez ikakve kontrole. Navodno je smatrala da bi bolje rješenje bilo kada bi Državni inspektorat bio pozicioniran pod Ministarstvom gospodarstva. Otpor takvom rješenju navodno je pružao i ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić.

Osoba iz Vlade koja je dobro upućena u cijelu situaciju kaže kako ovo nije jednostavna priča kao što se nastoji prikazati te ističe da bi razbijanje uspostavljenog sanitarno-veterinarskog sustava moglo izazvati niz problema. - Spajanje inspekcija koje se bave zdravljem, sigurnosti ljudi kroz sigurnost hrane i životinja, s inspekcijama koje se bave gospodarskim uvjetima, dakle “neživim” objektima, nije trivijalna stvar - ističe osoba iz Vlade koja u vraćanju Državnog inspektorata ne vidi isključivo politički potez kojim bi se namirili apetiti i riješile kadrovske križaljke.

Spajanje sanitarno-veterinarskih inspekcija s onima koje se bave kontrolom rada moglo bi, smatra, imati velike posljedice po funkcioniranje sustava jer inspektori koji vode brigu o zdravlju ljudi imaju obavezu provođenja mjera i kada nastane neka bolest. - Bolest nije isto što i udovoljavanje minimalnim tehničkim uvjetima - kaže sugovornik iz Vlade.

Sve pod istu kapu

Priznaje, međutim, da dio ljudi vrši konstantni pritisak kako bi se objedinilo sve, pa i ono što nikad nije bilo pod istom kapom. Upravo zbog takvih različitih pristupa prema inspekcijama koje se odnose na zdravlje ljudi odgađa se konačna odluka. Da nema tog prijepora, Državni inspektorat već bi bio u funkciji.

No, prema posljednjim informacijama, čini se da je lobi koji ide u prilog Andriji Mikuliću dobio određenu prevagu i da bi se u nekom trenutku zakonski prijedlog, koji je u završnoj fazi već godinu dana, mogao pustiti u proceduru. Spajanje inspektora koji su sada razasuti na pedesetak službi već su prije pozdravljali sindikati koji su se prije četiri godine protivili njihovu razbijanju.

Kada je Milanovićeva Vlada odlučila Državni inspektorat podijeliti na pet ministarstava, jedan od glavnih argumenata bio je da je pod Brankom Jordanićem kao dugogodišnjim glavnim inspektorom to tijelo postalo leglo korupcije i nepotizma te da je bilo kadrovski i profesionalno devastirano. Kao argumenti za ponovno spajanje inspekcija iznose se problem njihova nekoordiniranog rada te stalni pritisak na gospodarstvenike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 03:58