REVOLUCIONARNI SUSTAV

Proizvodi naše tvrtke spašavaju Veneciju: ‘Izdržale su i ciklon Poppea, trajat će 100 godina!‘

U jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti države izabrani su za partnera arhitektonsko-građevinskom konzorciju
 Profimedia

Kada je prošlog ponedjeljka ciklona Poppea zahvatila Italiju, donijela je novi nalet olujnog vremena praćenog jakim vjetrom, tučom i silovitim oborinama koje su izazvale bujične poplave u nizu gradova, uključujući Trst. Venecija, međutim, nije bila "potopljena" zahvaljujući aktivaciji sustava brana MoSE (akronim od Modulo Sperimentale Elektromeccanico, no Mose na talijanskom znači Mojsije).

Bilo je to 51. put kako je Mose aktiviran u posljednje tri godine, točnije od 10. srpnja 2020. godine kada je uspješno proveden prvi tehnički pokus sustava brana koji će Veneciju štititi od navale visokih plima, o čemu je za Jutarnji list izvijestio doajen hrvatskog novinarstva, pokojni kolega Inoslav Bešker.

"Premijer Giuseppe Conte je u petak u 0.48, na umjetnom otoku kod Lida, gdje je MoSE-ova kontrolna prostorija, nakon nedugih govorancija, pritisnuo dugme i tako pokrenuo kompresore koji utiskuju zrak u barže (komore) elektromehaničkih ustava, inače položene na morsko dno, na svim trima ulazima iz Jadranskog mora u Mletačku lagunu: kanalima Lidu, Malamoccu i Chioggi. U 12.25 podignute su barže svih 78 ustava. Laguna je tako izolirana, prvi put u posljednjih 15 stoljeća, otkako ju je formirala velika poplava", napisao je Bešker.

image
Profimedia

Bitka s morem

Venecija, jedan od najljepših gradova, na svijetu rasprostire se na 117 otoka i otočića koje pješčani sprud Lido štiti u laguni. Počeci grada datiraju u peto stoljeće kad su progonjeni stanovnici Akvileje bježeći od Huna pobjegli na neke od tih otoka te naučili kako se boriti s plimom.

Na svome vrhuncu u 15. stoljeću Venecija je imala više od 200.000 stanovnika te bila središte svjetske trgovine i najveći lučki grad na planetu. No, tijekom prošlih stoljeća Venecija je izgubila svoju geopolitičku važnost i snagu, ali ne i abnormalne plime koje stanovnici zovu "acqua alta" (visoka voda). "Venecija tone, poput morske trave, u kojoj je i nastala", napisao je romantičarski pjesnik Lord Byron, koji je u Veneciji živio od 1816. do 1819.

U prva dva desetljeća 20. stoljeća Venecija je imala plimu iznad 110 centimetara šest puta, no onda su njezina razina i učestalost počela rasti. Nekoliko je razloga zbog kojih je Venecija u 20. stoljeću počela "gubiti bitku s morem". Među njima je rast razine mora koja je u prosjeku u Veneciji od 1900. godine narasla za oko 30 centimetara.

image


Dizanje brana koje Veneciju štite od visokih plima traje oko tri sata

Nadalje, dobar dio Lagune, koja je svojom prostranošću ublažavala plimu, u 19. i 20. stoljeću uzurpirali su pojedinci te tako smanjili ukupan volumen bazena za više od trećine. Tu je i izgradnja plovnog kanala u Margheri te crpljenje vode iz podzemlja od sredine 19. do sredine 20. stoljeća.

Stoga je u prošlih 20 godina plima viša od 110 centimetara zabilježena 150 puta, dok je povijesni rekord postavljen u studenome 1966. godine kada je "aqua alta" na Trgu sv. Marka dosegla visinu od 191 centimetra. Prije četiri godine, u studenome 2019., gotovo je oboren taj rekord jer se na Trgu sv. Marka razina vode popela na 187 centimetara. Naći se na tom divnom trgu za vrijeme plime istodobno je atrakcija, ali i pomalo zastrašujući događaj što sam i sama iskusila kad sam u lipnju 2002. bila na jednoj svečanosti u Duždevoj palači na Trgu sv. Marka.

Projekt Mose osmišljen je potkraj 1970-ih, a počeo 1984. s idejom da bude završen do 1995. godine. No, tek 2003. kontroverzni premijer, nedavno preminuli Silvio Berlusconi, položio je prvi kamen. Izgradnja je tekla sporo, a gotovo je zaustavljena 2014. kada je zbog korupcije pritvoreno 35 vodećih političara i dužnosnika u Venetu. No, postavljena su tri državna povjerenika i projekt je naposljetku završen 2020. za 5,5 milijardi dolara.

Projekt Mose integririrani je zaštitni sistem koji se sastoji od 78 mobilnih brana koje su sposobne zatvoriti venecijsku lagunu kada plima prijeđe utvrđenu razinu od 110 centimetara pa sve do maksimalnih tri metra. Za projekt spašavanja Venecije od utjecaja plime Brodosplit je od 2014. do 2018. izradio i transportirao u Veneciju 63 čelične brane.

Konstruirane su kao specijalni rezervoari koji napunjeni morem leže na dnu na posebno izgrađenim ležajevima, te se ispunjene zrakom podižu prema površini mora i zatvaraju ulaze u venecijansku lagunu. Dizanje brana navodno traje oko tri sata.

Dugotrajna gradnja

Brodosplit je, dakle, u jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti Italije, izabran za partnera talijanskom arhitektonsko-građevinskom konzorciju Venezia Nuova. S tvrtkom Costruzioni Mose Arsenale potpisan je ugovor za posao vrijedan više od 75 milijuna eura koji je obuhvaćao 20.000 tona ugrađenog čelika s ostalim radovima zaštite od korozije, završnog opremanja i transporta. Brodosplit je isporučio 63 čelične brane dimenzija 27-30 puta 20 metara, visine 4-5 metara i težine oko 300 tona.

Iako je tijekom dugotrajne gradnje projekt Mose bio zasjenjen korupcijskim skandalima, sustav brana zasad dobro funkcionira. Rezultati analize koju je nedavno dovršio Institut de la Corrosion de Brest pokazuju da bi "Mojsije" mogao uspješno štititi Veneciju u idućih 100 godina.

- Rezultati su ohrabrujući i navode nas da vjerujemo da će, uz pažljivo održavanje brane i najizloženijih mehaničkih dijelova, Mose štititi lagunu od klimatskih promjena jako dugo", rekla je za Corriere del Veneto Elisabetta Spitz, povjerenica talijanske vlade za Mose.

image

Josip Jurišić

Tom Dubravec/CROPIX

"Brodosplit će zauvijek ostati na listi tvrtki koje spašavaju Veneciju"

Ovim se poslom Brodosplit izrazito ponosi jer je postignut na svjetskom natječaju u jakoj međunarodnoj konkurenciji između brojnih brodograditelja i proizvođača čeličnih konstrukcija. Njime ćemo ostati vječno upisani na listi tvrtki koje su sudjelovale u jednom od najvećih građevinskih projekata u povijesti Italije i pridonijele spašavanju Venecije od velikih problema koje joj stvara plima.

Ovako veliki projekti bili su prilika da se zaposle i kvalitetan rad pokažu ustanove i druge tvrtke u Hrvatskoj, poput Fakulteta brodogradnje i strojarstva iz Zagreba gdje su se obavila ispitivanja kvalitete materijala,ili tvrtke Gumiimpex iz Varaždina, koja je izradila zahtjevne segmente, gumene odbojnike koji prilikom spuštanja brana na morsko dno na sebe prihvaćaju cijelu njihovu težinu i apsorbiranom energijom ih vraćaju u horizontalni položaj - komentirao je Josip Jurišić, glasnogovornik Brodosplita.

Na pitanje koliko se često podižu brane izgrađene u Brodosplitu, Josip Jurišić nam je odgovorio kako nema pravila jer sve ovisi o uvjetima, ali brane izgrađene u splitskom Brodosplitu dižu se otprilike šest puta godišnje.

Puno medijske pozornosti izazvalo je dizanje 78 brana u studenome prošle godine kada su kiše biblijskih razmjera zahvatile sjever Italije i zaprijetile katastrofalnom poplavom u Veneciji. No, "acqua alta" nije se pokazala kao značajan problem jer je "Mojsije" spasio Veneciju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 06:00