REPORTAŽA

REPORTER JUTARNJEG S HRVATSKIM PILOTOM KOJI JE PRVI LETIO U AVIONU F-16 BARAK Pukovnik Ninić nakon 44 minute leta: Ovo se ni sa čim ne može usporediti

 

Šezdeset kilometara od libanonske granice i 40 od sirijske, na sjeveru Izraela smještena je baza Ramat David u kojoj je 117. eskadrila Izraelske vojske i avioni F-16 Barak.

Riječ je o modelu aviona koji kupuje Hrvatska za potrebe Ratnog zrakoplovstva. U ponedjeljak je pukovnik Željko Ninić, zapovjednik 91. zrakoplovne baze, kao prvi pripadnik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva poletio tim avionom. Letio je u dvosjedu s kolegom iz izraelskih zračnih snaga, simboličnog registracijskog broja 041.

- Ne mogu poželjeti bolje jutro od današnjeg. Dobiti šansu probati avion kojim inače nemate priliku upravljati, uvijek je izazov, a kad je to avion koji samo što nije došao u Hrvatsku, iskustvo je fantastično - kazao je ushićeno pukovnik Ninić nakon 44 minute leta u Baraku.

Moćan stroj

- Boravak u kabini i nakon izlaska iz nje ne može se usporediti s bilo čime u mojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri. Avion je odličan, jak, moćan - sipao je komplimente Ninić.

Prema njegovim riječima, letjeli su na zapad prema moru, na jug preko Tel Aviva prema granici s Gazom pa prema Jeruzalemu. Početna visina bila je 25.000 stopa, a kasnije su je smanjili na 8000 stopa.

- Napravili smo presretanje jedan na jedan i ofenzivno i defenzivno. Potom smo imali manevar napada na zemlju s iskakanjem u paru. Sam sam upravljao avionom 5 do 10 minuta - referirao je Ninić koji je dosad tri puta letio avionom F-16 blok 30, ali njegovom američkom verzijom. Iz hrvatske perspektive vidi se velika razlika između leta na F-16 blok 30 i leta na Baraku. Puno jači motor i simbolika.

Jamstva

Tijekom višesatnog boravka u bazi prisustvovali smo mnogobrojnim polijetanjima i slijetanjima aviona Barak, od kojih će neki vjerojatno otići u Hrvatsku. Koji će od tih Baraka Izrael prodati Hrvatskoj, znat će se tek nakon potpisivanja ugovora između Hrvatske i Izraela. Pregovori o ugovoru počinju ovaj tjedan u Zagrebu.

Razgovarajući s izraelskim časnicima u bazi o tome da se avioni u Hrvatskoj proglašavaju “starim kantama” zbog godine proizvodnje, oni izražavaju čuđenje i smiju se. Uvjeravaju nas da je riječ o fantastičnim avionima s odličnim performansama. Hrvatska je odabrala 12 aviona Barak, uz obvezu da im se vijek trajanja produlji za 3000 sati po komadu, odnosno da se na njima obavi tzv. SLEP. Izraelski časnici tvrde da dosad na Baracima nisu obavljali produljenje vijeka trajanja, no uskoro će ih podvrgnuti tome.

Dakle, ne izbacuju ih iz uporabe, nego će im produljiti resurse kako bi ih i dalje mogli koristiti za nadzor granice s Libanonom i Sirijom. Radovi produljenja vijeka upotrebe obuhvaćaju detaljnu provjeru i ako treba, jačanje strukture i integriteta konstrukcije te ostalih vitalnih dijelova. Time se otklanjaju dosadašnji utjecaji okoliša i načina upotrebe aviona, a isporučitelj jamči novih 3000 sata ekvivalentnih sati leta.

Naoružanje

Avion Barak ima mogućnost nošenja izraelskog i američkog naoružanja. Glavno mu je oružje u zračnoj borbi samonavođeni projektil Derby od Rafaela koji ima domet do 100 kilometara. Ima top M61A1 Vulcan kalibra 20 mm sa 511 granata. Ima i mogućnost nošenja samonavođenih bombi spice - 1000 i 2000. U hrvatskom paketu bit će inicijalni paket naoružanja koji uključuje rakete američke proizvodnje kratkog dometa.

Što se tiče obuke pilota, ona će se prvotno obavljati u Izraelu, a prvi piloti na obuku bi trebali krenuti sljedeće godine. Izraelska strana omogućit će i prilagodbu infrastrukture u Hrvatskoj. Budući da za sve to treba vremena, kao i da se potrebna infrastruktura prilagodi novom avionu, isporuka prvih aviona počet će za dvije godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 01:57