OŠTEĆENO NAJMANJE 20 DJELA: FOTOGALERIJA

Skandal u supermuzeju: MSU stajao 364 milijuna, a umjetnine propadaju jer ne radi klima

Za osposobljavanje klime treba 20 posto ukupne cijene cijeloga projekta, odnosno više od 72 milijuna kuna! Prvo djelo koje je nastradalo poznati je rad Miroslava Šuteja, a ukupno je oštećeno najmanje 20 djela
 Vjekoslav Skledar/CROPIX

ZAGREB - “Zbog rasušivanja drveta, objekt-mobil se srušio u stalnom postavu, pad je uzrokovao veća i manja mehanička oštećenja”, stoji u izvještaju o radu Muzeja suvremene umjetnosti u 2010. koji potpisuje ravnateljica Snježana Pintarić , a predmet o kojem je riječ poznati je rad Miroslava Šuteja “Bum-Bum” iz 1968.

Financijski izvještaj

Sudbinu toga djela trenutno dijeli još najmanje dvadeset umjetnina iz stalnoga postava Muzeja, među njima i Julija Knifera, Đure Sedera, Toma Gotovca, Borisa Bućana, Sanje Iveković... Naime, sve su završile u restauratorsko-konzervatorskim odjelima te institucije.

Razlog? U zgradi Muzeja, otvorenoj prije nepunih 15 mjeseci, ne funkcionira klimatizacija pa su počele stradavati i vrijedne umjetnine. Uz opise pojedinih djela zato se mogu pročitati i opaske: zbog suhog zraka, popustila vezivnost ljepila, i sl.

Ravnateljica u izvještaju napominje kako im je prošla godina u financijskom i tehničkom smislu bila iznimno teška: “Susreli smo se s velikim troškovima održavanja, imali smo problema u održavanju mikroklimatskih uvjeta, restauratorske radionice nisu na zadovoljavajući način opremljene za rad, a pored toga kontinuirano smo imali premalo sredstava i stručnih zaposlenika za održavanje zgrade”.

Prema nekim procjenama, za saniranje štete na klimatizaciji, jednoj od najvažnijih stavki kad je riječ o muzejima, trebalo bi uložiti i do dvadeset posto od ukupne cijene projekta. Ako se to ne učini, riskiraju se još veća oštećenja Zbirke. Na tematskoj sjednici Gradskog ureda za kulturu zaposlenici Muzeja tvrdili su kako bi bilo dovoljno angažirati ljude koji bi 24 sata na dan nadzirali klimu. No, i za to bi trebalo pronaći novac.

Na toj sjednici ravnateljica Snježana Pintarić i njezin zamjenik Tihomir Milovac istaknuli su kako je dio umjetnina prebačen u depoe zbog koncepta ali i da su umjetnine “na neki način, kao živa djela, privikavaju i adaptiraju na mikroklimatske uvjete. Prema tome, mi smo već prije znali da će doći do nekih problema na umjetninama zbog promjene”.

Novi ambijent

No, time problem svejedno nije riješen, na što upozorava i član Upravnog vijeća MSU, Božo Majstorović, ujedno bivši ravnatelj Galerije umjetnina u Splitu. Majstorović je također upoznat s time da je određeni broj umjetnina morao biti povučen iz stalnog postava zbog fizičkih promjena uvjetovanih mikroklimatskim uvjetima.

- Razlog za to manje je šok nakon premještanja u novi ambijent, a puno više dnevni šokovi zbog amplituda temperature i vlage u izložbenom prostoru prouzročeni nefunkcioniranjem sustava za klimu. Naime, nagle promjene mikroklimatskih uvjeta u kratkim razdobljima izazivaju značajna oštećenja na gotovo svim materijalima.

Principijelno, problem predstavlja i jedna umjetnina. Međutim, ako se klimatizacija izložbenog prostora ne riješi, problem će eskalirati. I Galerija umjetnina imala je i ima probleme u određenim segmentima s funkcioniranjem ugrađene opreme i kvalitetom izvedenih radova.

Od svih sudionika u poslu, od izvođača do projektanta i nadzora, tražili smo da probleme saniraju bez dodatnih troškova za investitora.

ČLANAK U CIJELOSTI PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU JUTARNJEG LISTA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 16:02