OSIJEK SLAVI

U grad prvog hrvatskog tramvaja nakon 43 godine stigao novi tramvaj: ‘Kakav je? Kao novi Mercedes!‘

Otprilike 141 godinu od uvođenja konjskog tramvaja i 99 godina od prvog električnog tramvaja, Osijek je dobio prvi niskopodni tramvaj

Niskopodni tramvaj tvrtke Končar

 Vlado Kos/Cropix

U Osijek je došao prvi niskopodni tramvaj.

Točno 18 mjeseci nakon što su u zagrebačkom Končaru krenuli u proizvodnju jednog od, kako su sami priznali, najkompleksnijih proizvoda koje hrvatska industrija može proizvesti, ‘‘bijelo-plavi‘‘ tramvaj zasjao je u petak prijepodne punim sjajem na osječkom suncu.

- To vam je kao novi Mercedes - opisao je svoj doživljaj 2,3 milijuna eura vrijednog vozila Marijan Prugović, tehnički kontrolor u gradskoj tvrtki GPP Osijek, koji je imao čast biti prva osoba u gradu koja će sjesti u kabinu i pokrenuti novi tramvaj osječkim tračnicama.

image

Marijan Prugović, tehnički kontrolor u GPP-u Osijek, prvi čovjek koji je vozio niskopodni tramvaj u Osijeku

Nikola Patković

Dvadeset novih tramvaja

Prvi je to od ukupno 10 novih niskopodnih tramvaja, ukupne vrijednosti 23 milijuna eura osiguranih iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti, koji bi do rujna ove godine trebali doći u Osijek, a već je potpisan i okvirni sporazum s Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture za kupovinu dodatnih 10 tramvaja.

Time će Osijek, kako je istaknuo gradonačelnik Ivan Radić, s njih ukupno 20 zadovoljiti svoje potrebe. Podsjetio je i da je autobusna flota obnovljena s 13 novih autobusa, a uskoro bi trebalo biti kupljeno i novih 19 električnih autobusa. No, priča dana ipak je bio novi tramvaj.

PROČITAJTE VIŠE Prvi od deset niskopodnih tramvaja u Osijeku bi trebao početi voziti u ožujku

image

Predstavljanje prvog od deset novih niskopodnih tramvaja u Osijeku

Vlado Kos/Cropix

- Osjećaj je prekrasan. Kao da ste u nekom drugom vozilu. U potpunosti je sve drugačije, od kabine preko kontrolera kojim se vozi, položaj sjedenja je drugačiji, vozilo je duže, dosta je noviteta na koje se treba naviknuti... Sve je puno ugodnije – uzbuđeno nam je opisivao svoje iskustvo Prugović.

Tramvaj je to s najmodernijom opremom, od LCD ekrana, vanjskih i unutrašnjih kamera s visokom rezolucijom, potpuno je klimatiziran, prilagođen je invalidima, kolicima za djecu, a za potrebe njegova prometovanja modernizirana su i prilagođana 23 stajališta...

Ne čudi stoga što su u osječkoj gradskoj upravi i GPP-u ovaj trenutak nazvali povijesnim. Osijek već 141 godinu nosi titulu grada prvog hrvatskog tramvaja kada je njime počeo prometovati konjski tramvaj, a modernizacija je uslijedila prije 99 godina s prvim električnim tramvajem.

No, čak su 43 godine prošle otkako je u Osijeku kupljen novi tramvaj, pa nije čudno što se dolazak prvog niskopodnog tramvaja slavi kao povijesni trenutak, ali i kao početak nove osječke budućnosti.

image

Predstavljanje prvog od deset novih niskopodnih tramvaja u Osijeku

Vlado Kos/Cropix
image

Niskopodni tramvaj tvrtke Končar

Vlado Kos/Cropix

- Ovaj dan definitivno će ostati upisan u povijest Osijeka. Tramvaj je dio našeg identiteta, naše svakodnevice, životnog stila i ritma, ali i dio budućnosti slavonske metropole u koju ne možemo ići prečicom, već korak po korak i mi već 1082 dana koliko traju 45 milijuna eura vrijedni radovi na modernizaciji tramvajske infrastrukture, koja je bila preduvjet dolaska niskopodnih tramvaja, idemo ka toj budućnosti, a ona što se tiče javnog prijevoza u Osijeku počinje danas – rekao je Radić, koji je prvi tramvaj osobno dočekao noć prije. U petak, pola sata iza ponoći novi je tramvaj stigao u Osijek ravno iz Končara.

PROČITAJTE VIŠE Gradonačelnik Osijeka tri mjeseca uoči izbora najavio da će umirovljenici imati besplatan prijevoz

image

Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka

Vlado Kos/Cropix

Operacija prijevoza trajala je nekih šest i pol sati, koliko je proteklo od njegovog podizanja na specijalno vozilo u pogonu Končara do dolaska u Osijek. A onda je uslijedilo spuštanje tramvaja na tračnice u Ulici Europska Avenija, koja je zbog toga u tom dijelu bila zatvorena za promet. Direktor GPP-a Darijan Rudan ispričao nam je kako je trebalo oko tri sata da se tramvaj uz pomoć posebne rampe spusti sa specijalnog vozila na tračnice i onda krene u svoju prvu vožnju osječkom prugom. U Remizu je došao oko 3,30 sati.

- Ovo je veliki dan za sve nas u Osijeku, a najveći za sve naše sugrađane, jer je tramvaj jedan od najvažnijih simbola Osijeka, upisan u genetski kod svakog građanina – naglasio je Rudan. Ponosni su i čelni ljudi Končara.

image

Niskopodni tramvaj tvrtke Končar

Vlado Kos/Cropix
image

Niskopodni tramvaj tvrtke Končar

Vlado Kos/Cropix

Osijek primjer zelene tranzicije

- Ponosan sam jer danas isporučujemo jedan od najkompleksnijih proizvoda koje hrvatska industrija uopće proizvodi te ih izvozi u velike države svijeta. Ovakav proizvod, koji moram priznati odlično izgleda na osječkoj pruzi, danas je u srcu zelene tranzicije i sretni smo što su jako veliki planovi Osijeka da nastavi ovim trendom i bude primjer za cijelu Hrvatsku kako treba graditi zelenu budućnost i veću kvalitetu života – kazao je Ivan Paić, član uprave Končara.

Nisu u ovoj prigodi izostale ni usporedbe sa starim, češkim, osječkim tramvajima, ali i s novim niskopodnim tramvajima koje je Končar nedavno isporučio zagrebačkom ZET-u. U odnosu na stare osječke tramvaje, novi su šest metara duži, pa imaju i više mjesta. Sjedećih je, naime, 44, dok ih je u starim tramvajima 22, a ukupno u novi stane 135 putnika, dok ih se u stari može natiskati 110. Osječki je tramvaj dugačak 21 metar, a širok 2,50 metara, što znači da je 20 cm širi od novog zagrebačkog. Dovoljno da Radić zaključi kako je osječki i bolji. To će ipak najbolje ocijeniti putnici, a s tehničke strane iz Končara su pojasnili da su to dva potpuno različita vozila.

PROČITAJTE VIŠE Tramvaj visi na žici nakon što ga je pogodio bager, putnici zarobljeni: ‘Svi smo odletjeli, staklo se rasulo!‘

image

Niskopodni tramvaj tvrtke Končar

Vlado Kos/Cropix

- Ovo u Osijeku je nešto posve novo, novi proizvod i projekt. Naime, čim je različita širina tramvaja, mi to zovemo sanduka, to je potpuno novi proizvod, jer nijedna komponenta interijera ne odgovara s nekim drugim tipom tramvaja. Za nas je ovo u tehničkom smislu bio iznimno složen proizvod koji je realiziran prema zahtjevima koje pred nas postavio Grad Osijek – objasnio je Josip Ninić, predsjednik Uprave Končar – Električna vozila, dodavši i kako su zagrebački isporučili nakon 20, a osječki nakon 18 mjeseci.

Bilo kako bilo, u Osijeku ne kriju zadovoljstvo, što je naglasio i ministar obrane Ivan Anušić, koji je došao u zavičaj u ovoj prigodi, kako bi poručio da "nije samo ovaj dan u Osijeku veliki, već ih je čitav niz unazad četiri godine i realizacije velikih, strateških projekata u suradnji sa svim ministarstvima i Osječko-baranjskom županijom".

image

Ivan Anušić, ministar obrane i Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka

Vlado Kos/Cropix
image

Ivan Anušić, ministar obrane

Vlado Kos/Cropix

- To je dovelo do promjene vizure, ali i percepcije grada Osijeka, koja je prije 10-ak godina bila puno negativnija, ali tu se neće stati, jer ćemo razvijati još puno projekata na ovom području – rekao je Anušić, dok je Žarko Tušek, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture najavio nova ulaganja u prometnu infrastrukturu na ovom području te potvrdio da će Osijek dobiti svih 20 planiranih niskopodnih tramvaja.

Novi tramvaj u promet bi trebao ući kroz nekih pet tjedana, jer vozači na njemu prvo moraju proći teorijsku i praktičnu obuku.

image

Ivan Radić, gradonačelnik Osijeka i Ivan Anušić, ministar obrane

Vlado Kos/Cropix
image

Predstavljanje prvog od deset novih niskopodnih tramvaja u Osijeku

Vlado Kos/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. ožujak 2025 15:39