PODRUČJE MOBILNOSTI

U Samoboru predstavljen projekt unaprjeđenja sustava korištenja prava osoba s invaliditetom

Sustav će biti povezan sa svim potrebnim registrima unutar državne infrastrukture

Konferencija u Samoboru

U Samoboru je predstavljen projekt ‘‘Unaprjeđenje sustava korištenja prava osoba s invaliditetom u području mobilnosti‘‘.

Projektom se uspostavlja kompleksan IT sustav, a ovaj projekt predstavlja iznimno važan iskorak prema uređenju, digitalizaciji i pojednostavljenju procesa dodjele povlastica osobama s invaliditetom u području prometa. Sustav će biti povezan sa svim potrebnim registrima unutar državne infrastrukture, a implementacija jedinstvenog IT sustava pridonijet će smanjenju administracije u postupku dodjele prava osobama s invaliditetom i njihovo jednostavnije korištenje.

Početna konferencija održana je u prostoru dvorane POP UP Kina u Samoboru. Korisnik projekta je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) partner.

Novi sustav koji je obuhvatio šest prava i sve kriterije za njihovu dodjelu sukladno važećem zakonodavstvu, kao i izdavanje novih javnih isprava, Europske i Nacionalne iskaznice za osobe s invaliditetom te Europske parkirališne karte za osobe s invaliditetom, predstavili su Darko Akrap i Ivana Norac-Kevo, članovi AKD-ovog projektnog tima MOSI.

‘‘Novi IT sustav je temelj za izdavanje isprava po službenoj dužnosti u skladu s kriterijima iz zakona i osnovom podataka iz Registara koji su dio Državne informacijske infrastrukture i zato nije potrebno obilaziti šaltere, već će korisnicima stići na adresu prebivališta. Važeći dokumenti, rješenja te parkirališne karte vrijede do 15. svibnja 2024. Europska parkirališna karta za osobe s invaliditetom, kojom se ostvaruje pravo parkiranja diljem EU na posebno označenim mjestima sa simbolom pristupačnosti također će biti poslana korisnicima na adresu prebivališta u Republici Hrvatskoj‘‘, istaknula je Norac-Kevo, dodajući kako je novi sustav eliminirao potrebu za podnošenjem zahtjeva prilikom prvog izdavanja.

‘‘Hrvatska je prva država članica EU koja uvodi Europsku iskaznicu za osobe s invaliditetom izvan pilot projekta. Zakon propisuje moguću dodjelu povlastica u četiri područja - željezničkom i pomorskom putničkom prijevozu, pri korištenju autocesta i uporabi javnih cesta. Svi koji steknu prava na Nacionalnu iskaznicu automatski dobivaju i Europsku iskaznicu, koja im omogućuje jednak pristup pogodnostima u svim državama članicama EU. Ove pogodnosti obuhvaćaju turizam, kulturu (poput muzeja, kazališta i koncerata) i sport. AKD razvija suvremena i inovativna IT rješenja na mnogim područjima, a nalazi se i na listi pružatelja usluga povjerenja Europske komisije te je ponosan partner ovog projekta usmjerenog prema osobama s invaliditetom‘‘, napomenuo je Akrap.

Tomislav Benjak, pomoćnik ravnatelja Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo, naglasio je kako je jedan od temelja ovog projekta postojanje Registra osoba s invaliditetom koji se u skladu sa zakonom vodi u HZJZ-u.

‘‘Za dodjelu prava sukladno zakonodavnom okviru, a time i za izdavanje svih navedenih javnih isprava osobama koje zadovoljavaju kriterije potrebni su potpuni podaci u Registru osoba s invaliditetom. Zato je važno da osobe s invaliditetom provjere svoj status upisa u Registar na način da na adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. pošalju OIB i ime i prezime osobe za koju se traži kontrola‘‘, pojasnio je Benjak. Pojavi li se potreba za korekcijama podataka (npr. po pitanju ukupnog oštećenja, oštećenja donjih ekstremiteta, oštećenja vida ili sluha), na istu e-adresu potrebno je poslati rješenje/nalaz koji dokazuje da je prisutan neki drugi postotak oštećenja organizma i/ili donjih ekstremiteta ili neka druga razina funkcionalnog oštećenja. Korisnik može i sam obaviti kontrolu upisa u Registar putem sustava e-građani, na poveznici, a za tu kontrolu potrebno je imati jednu od vjerodajnica kojom se osigurava siguran pristup potvrdi upisa u Registar, dodao je Benjak.

Unutar potvrde postoji samo zapis o ukupnom tjelesnom oštećenju ili funkcionalnom oštećenju. Prava iz područja mobilnosti dodjeljuju se i sukladno specifičnim oštećenjima (vezano uz donje ekstremitete, oštećenja vida i/ili sluha…) pa je navedeno potrebno provjeriti putem e-adrese Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..

Mira Pekeč Knežević, zamjenica pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, istaknula je važnost pojednostavljenja procesa za osobe s invaliditetom.

"Mnoge osobe s invaliditetom su i ranije imale pravo na određene pogodnosti, no zbog izuzetno složenih birokratskih procedura, mnogi od njih nisu uspjeli ostvariti svoja prava. Komplikacije u postupcima i procedurama često su bile prepreka. Sada će, međutim, oni koji prema postojećoj dokumentaciji imaju pravo na povlastice, te povlastice automatski ostvariti putem iskaznica dostavljenih na njihove kućne adrese", poručila je Pekeč Knežević.

Viktor Jozić, predsjednik Udruge osoba s invaliditetom Sinergija, pozdravio je donošenje novog Zakona o povlasticama u prometu i novi sustav izdavanja iskaznica za osobe s invaliditetom.

‘‘Posebno nam je važno što se prvo izdavanje iskaznica odvija po službenoj dužnosti, tako da osobe s invaliditetom neće morati obilaziti šaltere različitih institucija, kako bi pribavili odgovarajuće javne isprave. Vjerujemo kako će Europska i Nacionalna iskaznica za osobe s invaliditetom, kao i Europska parkirališna karta, poboljšati mobilnost i uključivost osoba s invaliditetom u cjelokupni život zajednice‘‘, poručio je Jozić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 08:25