SILOVIT PAD

UZBUNA U JEDINOM USPJEŠNOM HRVATSKOM ŠKVERU Uljanik u gubitku 105 milijuna kuna!

Uprava se nada da bi ipak mogli dobiti ugovore o gradnji tri specijalizirana plovila koji su već bili uneseni u planove tvrtke
 Srećko Niketić/CROPIX

Globalna kriza brodograđevne i brodarske industrije silovito je pogodila i najveće i najuspješnije hrvatsko brodogradilište, pulski Uljanik: njegovi su se prihodi od prodaje u prvom polugodištu ove godine u odnosu na isto razdoblje lani točno prepolovili.

Cijela Grupa Uljanik poslovala je s gubitkom od 105 milijuna kuna, što je vrlo visok gubitak u odnosu na ukupne troškove poslovanja od oko 600 milijuna kuna, i prilično alarmantan ako se zna da je Uljanik i cijelu prošlu poslovnu godinu završio sa 73,7 milijuna kuna gubitka, a isto toliko još u bilanci vuče iz prethodnih godina.

`Projekt 3. maj

Nastavi li tako, Uljaniku će nominalni kapital i rezerve od 317 milijuna kuna gubici “pojesti” do kraja ove godine. Problem je to veći što bi Uljanik trebao u svoj sustav inkorporirati i riječki 3. maj, u kojem je potkraj lipnja stekao 83,3 posto dionica i u čije restrukturiranje u idućih pet godina treba uložiti vlastitih 842 milijuna kuna.

Da Uljanik ima problema, bilo je vidljivo već i iz njegova izvješća o poslovanju u 2012. godini. Prihodi od prodaje lani su mu se smanjili za više od 160 milijuna kuna ili više od deset posto u odnosu na 2011. godinu. Uljanik je lani još imao dosta posla i dosta prihoda, ali čini se da nije baš najuspješnije ugovorio brodove koje je gradio.

Nalaz revizora

Njegov revizor Reconsult iz Rijeke svom je izvješću dodao “mišljenje s rezervom” jer je Uljanik “u 2012. godini isporučio gradnju broda po tržišnoj cijeni koja je niža od ugovorene. Uzimajući u obzir tržišne okolnosti, mogu se očekivati odstupanja prodajne cijene gradnje u trenutku isporuke u iznosu od 41 milijun kuna.“

Početkom ove godine u Puli je bio u gradnji jedan brod za prijevoz rasutih tereta (bulk carrier) za Uljanik plovidbu, jedna ribarica za Ruse i jedan složeni brod-jaružar (dredger). U knjizi narudžbi Uljanik imao je još jedan bulk carrier, a ostalo su sve relativno mali brodovi: četiri trajekta za Jadroliniju, dva za Turkmenistan i još jedna ruska ribarica.

Trajekti za Jadroliniju su ujedno i jedini brodovi u svijetu čija je gradnja u prvom kvartalu ove godine naručena u nekoj europskoj zemlji. Kako doznajemo iz Uljanikove Uprave, glavni razlog za pad prihoda i kvartalni gubitak je taj što Uljanik u očekivanom roku nije potpisao ugovore za gradnju jednog rezača-jaružara (cutter dregdera) i dva broda za prijevoz željezničkih vagona, koji su već bili uneseni u operativne planove. No, kako naručitelji nisu gradnju tih brodova povjerili nekom drugom škveru, to se u Uljaniku nadaju da će ih u obnovljenim pregovorima najesen ipak dobiti.

Upis dionica

Uljanik se već lani našao pred zidom insolventnosti budući da je u bilanci na kraju 2011. imao akumuliranih 455 milijuna kuna gubitaka. Zato je na skupštini u kolovozu 2012. veći dio tih gubitaka pokrio iz temeljnog kapitala, a do svježega novca došao je izdavanjem novih dionica koje su većinom upisale državne i paradržavne institucije i tvrtke.

Od većinski privatnih tvrtki Uljaniku je priskočila samo rovinjska Adris grupa i upisala 2,47 posto temeljnog kapitala. Oko 46 posto Uljanikovih dionica, uz pogodnosti organiziranog radničkog dioničarstva, kupili su Uljanikovi zaposlenici.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 13:31