REKORDNE CIJENE

Vlada reže trošarine na gorivo? Evo o kojim bi se iznosima moglo raditi za litru benzina i dizela

Zbog embarga na uvoz ruske nafte morskim transportom sljedeći tjedan drastično poskupljenje goriva na Mediteranu

Davor Filipović, Zdravko Marić

 Tomislav Krišto, Marko Todorov/Cropix

Vlada će na sjednici idući tjedan ponovno intervenirati u cijene goriva nakon što je tportal u četvrtak objavio da bi od idućeg tjedna cijene svih dizelskih goriva trebale narasti za 90 lipa po litri, a benzina za oko 70 lipa po litri. Potvrdio je to u četvrtak premijer Andrej Plenković koji je najavio da će Vlada intervenirati u trošarine ili marže.

- Imamo zakonske osnove, odnosno uredbu i to smo već radili intervenirajući u marže i trošarine. Još uvijek postoji prostor u tom pogledu i na užem kabinetu Vlade raspravit ćemo tu situaciju. Čut ćemo procjene ministarstava gospodarstva i financija i donijeti odluke koje su najbolje za hrvatske građane - rekao je premijer.

Vlada je već u ožujku intervenirala u cijenu goriva smanjenjem trošarina i to za 40 lipa po litri benzina i 20 lipa po litri dizela, tako da se trenutno za benzin plaća 3,46 kuna trošarine, a 2,86 kuna za litru dizela. Uredba je donesena na tri mjeseca i istječe 7. lipnja, što je koštalo proračun 152,6 milijuna kuna.

Mediteransko tržište

Najavljeno veliko poskupljenje goriva poprilično je očekivana posljedica najavljenog embarga na uvoz ruske nafte i naftnih derivata morskim putem u EU.

Formula za izračun reguliranih cijena koja je trenutno na snazi u Hrvatskoj, ali koju u različitim varijacijama i u "mirnodopskim" vremenima koriste lokalni opskrbljivači gorivom, temelji se na cijeni naftnih derivata na mediteranskom tržištu, procijenjenoj po kotaciji Platts CIF Med. Konkretno, radi se o cijenama po kojima se trgovalo fizičkim teretima (ne terminskm ugovorima!) u lukama Genova i Lavera.

Tjedni prosjek tih cijena osnova je za proračun maloprodajnih cijena naftnih derivata u sljedećem tjednu u Hrvatskoj. Kako je mediteranska regija velik uvoznik ruske nafte i naftnih derivata, za pretpostaviti je da je objava Europske komisije o dogovoru oko embarga kasno u noći sa ponedjeljka na utorak trenutačno utjecala na sentiment trgovaca, koji su požurili osigurati dostupne količine derivata prije percipiranih mogućih problema u opskrbi.

Nema sumnje kako se radi o svojevrsnoj panici, realno embargo na derivate stupa na snagu tek 1. siječnja sljedeće godine, no nabavna cijena derivata, barem privremeno strelovito je porasla.

Benzin

- Sada se na litru benzina plaća trošarina od 3,46 kuna. Prema direktivi EU, minimalna trošarina na bezolovni benzin je 2,69 kuna. To znači da sve i da se Vlada odluči za minimalnu trošarinu, to bi ublažilo cijenu za najviše 77 lipa. S ovim drastičnim poskupljenjem od 70 lipa, koje se očekuje, građani bi benzin plaćali samo sedam lipa manje

Dizel

- Na litru dizelskog goriva plaća se trošarina od 2,86 kuna. Minimalna trošarina na dizelska goriva prema direktivi EU iznosi 2,45 kuna. To znači da bi Vlada mogla maksimalno ublažiti cijenu litre dizela za 41 lipu. Budući da se od utorka očekuje da će ovo gorivo poskupjeti za oko 90 lipa, građani, ako Vlada i smanji trošarine na minimum, ne trebaju očekivati smanjenje, već povećanje od 49 lipa po litri

Problemi u poslovanju

Hrvatska vlada sad je pod pritiskom javnosti da taj porast barem dijelom amortizira, no s druge strane, to mora učiniti u okolnostima posvemašnje neizvjesnosti. Nitko trenutno sa značajnijom razinom sigurnosti ne može predvidjeti što će se dogoditi sljedećeg tjedna, hoće li cijena benzina i dizela još porasti ili se možda smanjiti.

Ako odluči djelovati u smjeru smanjenja cijene, Vlada nema puno manevarskog prostora. Marže trgovaca već su ograničene na iznos od 75 lipa po litri, što mnogim malim "pumpašima" već stvara probleme u poslovanju. Privremeno je ukinuta i obveza umiješavanja biokomponente u gorivo, pa je intervencija moguća samo kroz smanjenje trošarina i PDV-a.

Diferenciranim stopama PDV-a ministar financija Zdravko Marić je tradicionalno nesklon, dok su trošarine već smanjene. Ni tu nema mnogo prostora. S aktualnih 2,86 kuna po litri dizela i 3,46 kuna po litri benzina, može se smanjiti na 2,45 kuna po litru dizela i 2,69 kuna za litru benznia - što su minimalne dopuštene trošarine na goriva prema europskoj regulativi.

Dakle, i uz maksimalno moguće smanjenje trošarina, u utorak bi dizel poskupio za pola kune po litri, dok bi kod benzina imali pad cijene od sedam lipa. No, takav scenarij značio bi da država odustaje od znatnih prihoda koje temeljem davanja na gorivo ostvaruje u srpnju i kolovozu kad zbog potrošnje stranih turista prodaja goriva raste za 20-ak posto.

U ljetnim mjesecima država od trošarina mjesečno uprihodi i do milijardu kuna, dok u zimskim mjesecima upola manje.

Iz perspektive fiskalne stabilnosti i teške jeseni koja nam predstoji to nije baš pragmatičan potez. Utoliko, za očekivati je da će Vlada primijeniti umjerenije smanjenje trošarine, a možda bi trebalo razmisliti i o mogućnosti da se proračunsko razdoblje za određivanje cijene derivata produži na dva tjedna i tako smanji utjecaj tjednih fluktuacija cijene.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 11:58