I dok zeleni slave jer se s početkom godine i Hrvatska pridružila drastičnom europskom planu za smanjenje emisija CO2, izgledno je da će s vremenom doći do otrežnjenja kad se shvati da će se borba protiv klimatskih promjena na kraju najviše odraziti na džepove potrošača.
I to, konkretno, hrvatskih građana koje je Vlada, kad je u Sabor uputila prijedlog Zakona o klimatskim promjenama, propustila obavijestiti da će većinu tog troška platiti potrošači zbog povećanja cijena određenih roba i usluga, jer će sektori na koje će se nove zakonske odredbe najviše primjenjivati povećane troškove poslovanja prebaciti na leđa krajnjih korisnika.
I to nije nagađanje, nego je Jutarnji list ovu informaciju dobio od nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlinesa te Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum, koje smo kontaktirali s obzirom na to da i jedan i drugi sektor očekuju značajna povećanja troškova poslovanja kao posljedicu uključivanja Hrvatske u europski plan prema kojemu EU do 2030. godine mora smanjiti emisije stakleničkih plinova za 55 posto.
Morat će voditi evidenciju
Kako se i navodi u prijedlogu zakona, najviše će time biti opterećeni zrakoplovni i brodarski sektor, od kojih će ovi prvi, stoji u dokumentu, od 2027. godine morati kupovati cjelokupnu količinu emisijskih jedinica jer se one za zrakoplovstvo više neće besplatno dijeliti.
Ovi drugi će sada, osim s brodovima većima od 5000 GT, u sustav trgovanja emisijskim jedinicama ući i s brodovima većima od 400 GT, što će značiti, pojasnili su nam iz udruge Mare Nostrum, da će biti u obvezi voditi evidenciju o ispuštenim količinama CO2 te za svaku tonu ispuštenog plina kupiti te u registar Unije predati jednu ETS jedinicu.
"Prosječna cijena jednog takvog ETS-a prošle je godine iznosila oko 70 eura. Izgaranjem jedne tone goriva ispusti se nešto više od tri tone CO2 pa se time u praksi povećava cijena goriva za više od 220 eura po toni. Uzimajući u obzir današnje cijene, to je povećanje troška goriva za gotovo 50 posto. Slijedom navedenog, a kako je gorivo jedan od najvećih troškova u poslovanju brodara, utjecaj ETS-a na poslovanje brodarskih kompanija koje plove u prostoru EU je velik. Opisani trošak ETS-a plaća brodar. U većini slučajeva on će ga uspjeti prebaciti na unajmitelja odnosno vlasnika tereta koji brodom prevozi, a potonji će na kraju najvjerojatnije to povećanje prebaciti na krajnjeg korisnika", pojasnila nam je ravnateljica udruge Ivona Anić Miklec te dodala da uvođenje brodarskog sustava u ETS povećava cijenu prijevoza u EU, što se na kraju prelijeva na leđa potrošača.
Profitne margine aviokompanija
"Napominjem i da su za prošlu godinu brodari bili u obvezi kupiti ETS-ova za samo 40 posto svojih ukupnih emisija. Za ovu će godinu biti u obvezi ETS-ovima pokriti 70 posto svojih emisija, a u godini koja slijedi te nadalje taj se postotak penje na 100 posto. Dakle, za očekivati je i daljnje povećanje cijena krajnjih proizvoda posredstvom ove mjere EU", kaže nam Anić Miklec.
Slične poruke stigle su i od nacionalnog avioprijevoznika koji nam je kazao kako profitne margine aviokompanija iznose oko tri posto te da ih to čini osjetljivima na svaki dodatni trošak.
Taj bi sektor, naime, do 2030. trebao korištenje SAF goriva podići na razinu od 10 posto te početi koristiti i sintetičko gorivo, a dodatno poručuju kako će njegova doprema, jer u blizini hrvatskih zračnih luka nema proizvođača održivoga goriva, rezultirati dodatnim otiskom CO2 te moguće poništiti efekt korištenja SAF-a.
"S obzirom na stalno rastuće dodatne troškove u vezi s regulatornim ekološkim zahtjevima, realna je mogućnost da će avioprijevoznici uvoditi posebne naknade za pokrivanje dijela ekoloških troškova. S navedenim troškovima klimatskih ciljeva Croatia Airlines se susreće već drugo desetljeće svog poslovanja, a unatoč djelomično besplatnim emisijskim jedinicama za 2023. godinu je plaćeno 6,7 milijuna eura", rekli su iz Croatia Airlinesa.
Imate prijedlog za Veliku Škrticu?
Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača i saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....